Port Gdańsk po raz kolejny potwierdził swoją silną pozycję na międzynarodowej arenie, biorąc udział w prestiżowym Forum Współpracy Portów Morskiego Jedwabnego Szlaku w chińskim Ningbo. To jedno z najważniejszych wydarzeń w branży morskiej na świecie, które rokrocznie przyciąga tysiące uczestników, stając się platformą do dzielenia się doświadczeniami, nawiązywania relacji i wyznaczania kierunków rozwoju globalnego handlu morskiego.
Od 2016 roku Port Gdańsk uczestniczy w forum jako stały, ceniony partner. Tegoroczna obecność miała jednak wyjątkowy charakter – delegacja z Polski, z wiceprezesem Krzysztofem Kaczmarkiem na czele, została uhonorowana prestiżową nagrodą Multilateral Friendly Ports Partnership. To nie tylko symbol trwałego partnerstwa z Portem Ningbo-Zhoushan, ale również potwierdzenie rosnącej roli Gdańska w sieci globalnych połączeń morskich.
Współpraca między Portem Gdańsk a Portem Ningbo-Zhoushan ma już niemal dwie dekady – jej fundamentem było porozumienie podpisane w 2006 roku. Przez te lata oba porty dynamicznie się rozwijały, a ich relacje zyskały strategiczny charakter. Dzisiejsze partnerstwo to nie tylko wymiana doświadczeń, ale także konkretne działania na rzecz integracji logistycznej i handlowej między Europą a Azją. W trakcie forum delegacja z Polski uczestniczyła w licznych wydarzeniach wysokiego szczebla. Dominik Landa, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju, w swoim wystąpieniu nawiązał do historycznych szlaków handlowych, łączących Daleki Wschód z Europą – bursztynowego i jedwabnego – wskazując na ich współczesne odpowiedniki i rolę Gdańska w tym systemie.
Wiceprezes Krzysztof Kaczmarek aktywnie uczestniczył w panelach
dyskusyjnych, a podczas „okrągłego stołu” przedstawił wizję rozwoju
Portu Gdańsk jako kluczowego węzła logistycznego regionu CEE. Z kolei
Michał Stupak wniósł istotny głos w panelu dotyczącym połączeń
żeglugowych i logistyki, prezentując model współpracy między portami i
operatorami. Obecnie Gdańsk obsługuje 4 bezpośrednie połączenia
kontenerowe z Ningbo-Zhoushan: MSC ALBATROS i BRITANNIA, AEU1 (Ocean
Alliance) oraz CMA-CGM FAL1. Usługi wahadłowe GEMINI, obsługiwane przez
MAERSK i MSC, uzupełniają to połączenie.
Wizyta
w Chinach to także intensywny czas spotkań z najważniejszymi graczami
branży morskiej i automotive. Delegacja Portu Gdańsk przeprowadziła
rozmowy m.in. z przedstawicielami COSCO, Ocean Network Express oraz
Chipolbrok. Szczególne znaczenie miało spotkanie z COSCO – jednym z
największych operatorów kontenerowych świata, który od 2017 roku
utrzymuje bezpośrednie połączenie z Gdańskiem.
– Spotkania z armatorami to kluczowy element naszej obecności w Chinach. COSCO to strategiczny partner. Ich flota zawija do ponad 600 portów w 150 krajach – a Gdańsk ma zaszczyt być jednym z nich – podkreśla Krzysztof Kaczmarek, wiceprezes Portu Gdańsk.
– Nasza strategia opiera się na długofalowej obecności na rynkach azjatyckich i aktywnym uczestnictwie w dialogu globalnym. Chcemy być partnerem pierwszego wyboru dla armatorów, inwestorów i operatorów logistycznych – nie tylko w Europie, ale i na całym świecie – podsumowuje wiceprezes Kaczmarek.
Delegacja odwiedziła także przedstawicielstwo Portu Gdańsk w Szanghaju oraz terminal kontenerowy Meishan – jeden z największych na świecie, obsługujący ponad 11 mln TEU rocznie. Te wizyty stanowią ważny element budowania obecności marki Port Gdańsk w Azji, ale przede wszystkim to konkretne działania na rzecz budowy nowoczesnych szlaków handlowych, zacieśniania międzynarodowej współpracy i dalszego rozwoju.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął