Portal Politico poinformował, że decyzja polskiego rządu o zamknięciu przejść granicznych z Białorusią – w związku z rosyjsko-białoruskimi ćwiczeniami Zapad – wstrzymała kluczowy szlak kolejowy między Chinami a Unią Europejską.
Tym korytarzem odbywa się 90 proc. kolejowych przewozów na trasie Chiny–UE, o wartości ponad 25 mld euro rocznie. Szczególne znaczenie ma on dla chińskich platform e-commerce, takich jak Shein i Temu.
PKP Cargo ostrzega, że dłuższa blokada może spowodować przekierowanie części handlu przez południowe trasy biegnące przez Kazachstan i Morze Czarne. Eksperci zwracają uwagę, że problem dotyczy wszystkich towarów – również leków i żywności.
Według Biełsatu część przewozów kierowana jest obecnie przez Litwę. Politico przypomina, że podczas rozmów w Warszawie ministrowie spraw zagranicznych Polski i Chin podkreślali, iż priorytetem pozostaje bezpieczeństwo.
Były szef Agencji Wywiadu Piotr Krawczyk zauważył, że zamknięcie szlaku może być korzystne dla USA, które od dawna naciskają na ograniczenia wobec Chin. Z kolei Konrad Popławski z OSW ocenił, że skala problemu jest istotna, ale nie przełomowa – a Pekin może w większym stopniu korzystać z tras morskich i lotniczych.
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny