Najszybszą, najskuteczniejszą metodą „zazielenienia” gazu ziemnego jako paliwa przejściowego w najbliższym czasie będzie raczej biometan niż wodór – powiedział w trakcie XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu Paweł Majewski, prezes zarządu PGNiG. Majewski wziął udział w panelu „Europa Środkowo-Wschodnia wobec szans i wyzwań transformacji energetycznej”.
Według prezesa PGNiG technologie wodorowe wymagają jeszcze dopracowania.
– Będzie to wysiłek nie tylko po stronie przedsiębiorstw, które będą te technologie wdrażać, ale także wysiłek legislacyjny. Przypomnę, że jeszcze nie mamy regulacji dotyczących tego rynku ani na poziomie krajowym ani unijnym – mówił w trakcie panelu.
Brak stosownego prawa sprawia, iż na razie brakuje dużych inwestycji związanych z paliwem wodorowym.
Technologią sprawdzoną, funkcjonującą w wielu krajach, jest za to biometan wytworzony w oparciu o biogaz. PGNiG razem z Orlen Południe tworzą właśnie spółkę joint venture. Celem tego przedsięwzięcia jest rozwinięcie rynku biometanu w Polsce przy wykorzystaniu modelu franszyzowego.
– Liczymy na to, że będziemy zatłaczać biometan do sieci po to, by
„zazielenić” gaz ziemny i pozwolić mu funkcjonować dłużej. Rola gazu
ziemnego jako paliwa przejściowego wpisana jest w Politykę Energetyczną
Polski 2040. Dlatego przygotowujemy się na zwiększone zapotrzebowanie na
ten surowiec w perspektywie najbliższych 10 lat o blisko 50 proc. –
powiedział prezes Majewski.
Według niego gaz również w
dłuższej perspektywie – do lat 40. XXI wieku – będzie wykorzystywany
jako rezerwa dla odnawialnych źródeł energii.
– Pamiętajmy,
że póki co OZE nie są jeszcze stabilne. Dopóki nie nauczymy się
magazynować energii w wielkiej skali, fotowoltaika czy energetyka
wiatrowa nie będą dla nas wystarczające – podsumował przedstawiciel
PGNiG.
W drugiej części panelu prezes Majewski mówił o
współpracy z ukraińskimi partnerami w obszarze handlu gazem ziemnym oraz
poszukiwań i eksploatacji jego złóż.
– Od pięciu lat
kooperujemy pod względem handlowym z ukraińskimi spółkami Grupy ERU
(Energy Resources of Ukraine). Wyeksportowaliśmy do tej pory na teren
Ukrainy około 3 mld metrów sześciennych gazu ziemnego, w tym pewną część
zregazyfikowanego LNG dostarczonego przez gazoport w Świnoujściu –
mówił przedstawiciel PGNiG.
Podkreślił jednocześnie, że
Ukraina dąży do uniezależnienia się od zewnętrznych źródeł tego surowca.
Ma ku temu podstawę, bo ukraińskie złoża gazu ziemnego szacuje się na
ponad bilion metrów sześciennych i są praktycznie największe w Europie.
–
Mamy koncesję na poszukiwanie i wydobycie gazu na terenie zachodniej
Ukrainy. Tamtejsze złoże jest naturalnym przedłużeniem naszego złoża
Przemyśl. To taka sama struktura geologiczna, więc spodziewamy się
sukcesu. A rynek ukraiński traktujemy bardzo perspektywicznie –
podsumował prezes Majewski.
XXX, jubileuszowe Forum Ekonomiczne odbywa się w dniach 7-9 września w Karpaczu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów