• <
nauta_2024

PFTM: razem reaktywujemy potencjał morski Ukrainy

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki PFTM: razem reaktywujemy potencjał morski Ukrainy
PFTM: razem reaktywujemy potencjał morski Ukrainy - GospodarkaMorska.pl

Justyna Jarosz

26.07.2023

Wyzwanie odbudowy ukraińskiej floty w obliczu trwającego konfliktu z Rosją wzbudza rosnące zainteresowanie wśród ekspertów branży morskiej. To strategiczne zadanie stanowi istotny obszar współpracy między Polskim Forum Technologii Morskich a Ukraińskim Klastrem Morskim. W ramach podpisanego Memorandum of Agreement (MOA), obie strony podjęły ambitną inicjatywę modernizacji przemysłu stoczniowego Ukrainy.

Pokaż cały artykuł
Fot. GospodarkaMorska.pl

Wyzwanie odbudowy ukraińskiej floty w obliczu trwającego konfliktu z Rosją wzbudza rosnące zainteresowanie wśród ekspertów branży morskiej. To strategiczne zadanie stanowi istotny obszar współpracy między Polskim Forum Technologii Morskich a Ukraińskim Klastrem Morskim. W ramach podpisanego Memorandum of Agreement (MOA), obie strony podjęły ambitną inicjatywę modernizacji przemysłu stoczniowego Ukrainy.

W ubiegłym tygodniu w stoczni Crist miało miejsce ważne spotkanie, podczas którego wytyczono długoterminowe cele nawiązanej współpracy. Skupiono się zwłaszcza na możliwościach projektowania i budowy statków w Polsce, a także na perspektywach aktywnej kooperacji polskich firm z ukraińskimi partnerami. 

Aneks do zawartego porozumienia szczegółowo określa ilość statków na pierwszym etapie przewidywanych działań. Dokument zakłada budowę ponad 170 różnego typu jednostek, które mają zasilić ukraińską flotę techniczną, a oszacowane na tym etapie inwestycje przekraczają kwotę 700 mln euro.

– Liczymy na to, że konsekwencją dzisiejszej wizyty będą konkretne zapytania ze strony ukraińskiej, które doprecyzują te najbardziej palące potrzeby w zakresie ukraińskiej floty i na podstawie tego będziemy składać bardzo konkretne zapytania do członków Polskiego Forum Technologii Morskich, jak i do innych polskich firm morskich w zakresie projektowania statków, budowy statków i dostawy urządzeń do budowy tych jednostek – mówi Mateusz Kowalewski, prezes PFTM.

– Na pierwszy ogień idą jednostki rzeczne, a w dalszej kolejności sięgamy po transport i tabor morski – dodaje Krzysztof Kulczycki, współzałożyciel i członek Rady Nadzorczej stoczni Crist.

Co ważne, deklaracja zaangażowania w reaktywację potencjału morskiego Ukrainy obejmuje nie tylko realizację konkretnych zamówień. Zamiary dotyczą również wsparcia ukraińskiego przemysłu stoczniowego poprzez transfer wiedzy, kompetencji oraz branżowy know-how polskich przedsiębiorstw. 

– Przewidujemy także współpracę w zakresie kształcenia młodych Ukraińców na polskich uczelniach morskich, takich jak Uniwersytet Morski w Gdyni oraz Politechnika Gdańska. Wiedza i umiejętności zdobyte na tych uczelniach będą stanowić cenny wkład w proces odbudowy ukraińskiej floty i branży stoczniowej – zauważa Tadeusz Kopowski, doradca zarządu PFTM.

– Jest to dla nas niezwykle ważne, nie zapomnimy o tym wsparciu, zawsze będziemy wdzięczni. Nasza wizyta ma na celu pogłębienie relacji z Polskim Rejestrem Statków i z innymi naszymi partnerami. Zawsze mieliśmy znakomite kontakty, już wcześniej zawarliśmy umowę o współpracy, ale podpisanie dokumentu to jedno, a co innego to rzeczywista komunikacja, żywe relacje – podkreśla Serhij Gurski, dyrektor generalny Rejestru Żeglugi Ukrainy.

Współpraca Polskiego Rejestru Statków ze stroną ukraińską jawi się jako bardzo obiecująca. Henryk Śniegocki, prezes zarządu PRS, wyraził gotowość do wsparcia Rejestru Żeglugi Ukrainy w procesie akredytacji do prestiżowego stowarzyszenia największych towarzystw klasyfikacyjnych, IACS. 

– Jest to proces bardzo długotrwały, on trwa latami, wymaga wdrożenia odpowiednich procedur. Myślę, że moglibyśmy być w tym zakresie przewodnikiem dla rejestru ukraińskiego. Możliwości wsparcia są tutaj duże. Chociażby w zakresie klasyfikowania budowy statków. Wyartykułowano potrzebę budowy wielu jednostek. Poczynając od statków hydrograficznych, holowników, po duże specjalistyczne, przez statki LNG czy ropaxy. PRS mógłby klasyfikować te statki wspólnie z Rejestrem Żeglugi Ukrainy, bo ta podwójna klasyfikacja dałaby także punkty ukraińskiemu rejestrowi w drodze do IACS – zauważa Śniegocki.

Spotkanie w stoczni Crist służyło nie tylko ustalaniu strategii, ale przede wszystkim wyrażeniu solidarności i otwartości na synergiczną współpracę między Polską a Ukrainą. Obie strony podkreślały znaczenie życzliwych relacji, które pozwolą osiągnąć wspólny cel odbudowania floty i wzmocnienia potencjału morskiego Ukrainy, co ma szczególne znaczenie dla gospodarki kraju oraz stanowi istotny aspekt dla suwerenności w okolicznościach trwającego konfliktu z Rosją. 

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.