25 marca 2022 r. w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyło się przekazanie po remoncie fregaty rakietowej ORP Kościuszko. Tym samym formalnie zakończyło się zlecenie realizowane przez konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej i PGZ Stoczni Wojennej.
W ramach remontu wykonano bardzo wiele napraw i modernizacji z zakresu działu eksploatacji, elektroniczno-informatycznego, łączności, rakietowo-artyleryjskiego, BCI i broni podwodnej, a także szereg prac kadłubowych. Szczegółowa specyfikacja prac obejmowała kilkanaście stron tekstu zawierającego zarówno takie zasadnicze naprawy jak remont zespołów prądotwórczych, wymianę łożysk w linii wału, wymianę napędu stabilizatorów czy prace konserwacyjno-malarskie kadłuba i nadbudówki, jak i mniejsze, ale równie istotne naprawy i usprawnienia, takie jak wymiana oświetlenia lądowiska czy systemu monitoringu z kamerami. Pierwotnie planowany czas realizacji projektu wydłużył się w związku z koniecznością wykonania dodatkowego zakresu praz zleconych przez zamawiającego.
Siostrzaną jednostką ORP Kościuszko jest ORP Generał Kazimierz Pułaski. Są to jednostki wielozadaniowe, które są w stanie realizować niemal wszystkie zadania bojowe, tj. poszukiwanie i zwalczanie okrętów podwodnych, zwalczanie okrętów nawodnych, statków i ich zespołów oraz obrony przeciwlotniczej. Jednostki są przygotowane do prowadzenia operacji reagowania kryzysowego, zapobiegania konfliktom lokalnym i przeciwdziałania atakom terrorystycznym. Mimo swoich lat ORP Kościuszko opuszcza Stocznię jako jednostka zmodernizowana, gotowa do dalszej efektywnej służby na rzecz Marynarki Wojennej RP oraz NATO.
Zakończony obecnie kontrakt to tylko część prac realizowanych przez
PGZ Stocznię Wojenną na rzecz Marynarki Wojennej RP. Obecnie w PGZ SW
trwają również prace nad innymi okrętami skierowanymi do Stoczni na
różne zakresy napraw i modernizacji, w tym ORP Arctowski, ORP Piast, ORP
Śniardwy czy SD-11. Stocznia rozpoczęła również realizację programu
Miecznik obejmującego wybudowanie trzech ultranowoczesnych fregat.
Historia ORP Kościuszko rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych. Okręt, będący fregatą rakietową typu Oliver Hazard Perry, została zbudowany w latach 1977-80 w tamtejszej stoczni Todd Pacific i w 1980 roku wszedł do służby w amerykańskiej marynarce wojennej jako USS Wadsworth. W 2002 roku jednostka została wycofana z US Navy i przekazana Polsce jako dar rządu USA. Polską banderę na okręcie, nazwanym już ORP Gen. T. Kościuszko, podniesiono 28 czerwca 2002 roku w bazie morskiej w San Diego. Okręt mierzy 135,6 metra długości i 13,7 metra szerokości. Jego zanurzenie to 5,7 metra, a wyporność 3658 ton. ORP Kościuszko może rozwinąć prędkość sięgającą 29 węzłów dzięki dwom turbinom gazowym o łącznej mocy 29828 kW.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii