11 lutego br. odbyło się po dłużej przerwie spotkanie współprzewodniczących Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu stoczniowego z udziałem m.in. Mirosława Piórka, przewodniczącego Sekcji Krajowej Przemysłu Okrętowego NSZZ ,,S”, Macieja Styczyńskiego, naczelnika Wydziału Strategii Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Infrastruktury, Krzysztofa Żmudy, przewodniczącego KM „S” Remontowa Shipbuilding SA. Spotkanie zorganizował sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk.
W czwartek 18 lutego br. związkowa delegacja m.in. Mirosław Piórek, lider sekcji i Krzysztof Dośla, przewodniczący ZRG NSZZ “S” rozmawiać będą w MON o sektorze stoczniowym i szansach na zamówienia z pakietu obronnego (programy modernizacji Marynarki Wojennej: Ratownik, Miecznik, Kormoran, Murena, Magneto, Czapla). Gospodarzem spotkania będzie wiceminister Sebastian Chwałek, w przeszłości wiceprezes PGZ.
– Chcemy wiedzieć jakie są plany zamówień ze strony resortów MON i Ministerstwa Infrastruktury. Musimy mieć plan minimum, na przetrwanie, aby mówić o realnym, polskim przemyśle przyszłości – uważa Mirosław Piórek.
W połowie marca br. zbierze się ponownie Zespół Trójstronny ds. Przemysłu stoczniowego. Do omówienia sytuacji w poszczególnych stoczniach i firmach sektora stoczniowego, wraz z przedstawieniem wizji i planów działalności poszczególnych firm zostaną poproszone Zarządy stoczni Nauta, Stoczni Wojennej, Elektromontażu Północ Gdynia, GP Baltic, stoczni Crist, stoczni Gryfia.
Prezentacja programu rozwoju energetyki wiatrowej, jako propozycja dla utrzymania i rozwoju firm polskiego sektora stoczniowego ma być przedstawiona przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Infrastruktury.
Z kolei Związek Pracodawców Forum Okrętowe przygotował wielopunktowy Program Odbudowy Przemysłu Stoczniowego w Polsce, mającego być częścią Krajowego Programu Odbudowy gospodarki po kryzysie związanym z efektem pandemii COVID-19. Napisał go zespół przedstawicieli kadry zarządzającej przemysłu okrętowego, projektantów, naukowców i finansistów. To plan dedykowany dla branży morskiej: armatorów, stoczni, podwykonawców i producentów wyposażenia okrętowego. Podczas spotkania prezydium Zespołu 11 lutego br. Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor ZP Forum Okrętowe zaproponował włączenie opracowania do materiałów i porządku obrad marcowego Zespołu trójstronnego.
W 2005 r. Polska należała do pierwszej piątki producentów okrętowych za Chinami, Koreą Pd., Japonią, tuż za Niemcami. Wg raportu DNV-GL w 2018 r. Polski nie ma wśród 20 wiodących krajów morskich.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów