Niedawno oficjalnie zakończył się projekt CORAL, wspominany już przez nas w kilku newsach (1, 2, 3, 4). W projekcie tym firmy SeaData z Gdyni, BGEO z Barcelony oraz Water Robotics z Montpellier tworzyły kompleksową platformę analityczną dla małych średnich portów.
Utworzona przez SeaData, BGEO i Water Robotics platforma obejmuje monitoring środowiska za pomocą dronów wodnych i powietrznych zbierających dane o zanieczyszczeniu wody i powietrza, bojki i urządzenia YetiBox do stałego monitoringu najważniejszych parametrów. Elementami platformy są także systemy monitoringu ruchu statków w porcie lub marinie i zarządzania nabrzeżami i rezerwacjami, z prostym interfejsem do komunikacji z jednostkami pływającymi, kalendarzem rezerwacji nabrzeży i dokładnymi danymi o każdym statku w okolicy portu, w tym jego pozycji w czasie rzeczywistym. Całość uzupełniają bazy danych, w tym GIS i danych satelitarnych.
Wszystkie te elementy są dostępne w jednym systemie i zaprezentowane w
prosty i przystępny sposób, ułatwiając zarządzanie portem. Tego typu
podejście byłoby trudne do zastosowania w przypadku dużych portów, ze
względu na ich złożoną strukturę. Jednak dla mniejszych przedsiębiorstw
jest to prosty sposób na wdrożenie nowych technologii, digitalizację,
szybsze przesyłanie informacji, efektywną komunikację ze statkami oraz
monitorowanie wpływu portu na środowisko. Warto dodać, że system jest
elastyczny i istnieje możliwość korzystania tylko z wybranych przez
klienta elementów CORAL.
Pierwsza wersja platformy była tworzona z myślą o Porcie Elbląg, który uczestniczył w CORAL jako tzw. demonstration site. Dzięki temu to właśnie Zarząd Morskiego Portu Elbląg przez najbliższy miesiąc będzie testował wszystkie funkcjonalności platformy i po tym czasie będzie mógł podjąć decyzję o przedłużeniu współpracy z konsorcjum CORAL. Warto dodać, że jako beneficjent projektu, Port Elbląg otrzymał już urządzenia do monitoringu jakości powietrza, bojkę do monitoringu jakości wody oraz antenę AIS (Automatic Identification Systems), dzięki której w systemie CORAL dostępne są dokładne dane o pozycji każdego statku w okolicy. W Elblągu przeprowadzono również wstępne testy drona wodnego.
Projekt CORAL był realizowany w Polsce w ramach programu GALATEA prowadzonego w Polsce przez Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny. Dofinansowanie pochodzi ze środków Horyzont 2020.
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Kanał Dębicki i inne projekty inwestycyjne zapewnią Portowi Szczecin nowe możliwości działania
Kongres Polskie Porty 2030. Terminalom nie brakuje wyzwań
Nie powstanie trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta. Ministerstwo ma inną koncepcję
Aktywna Plaża z Portem Gdynia, czyli święto siatkówki plażowej za nami
190 tys. zł na zakup drona podwodnego dla Portu Gdańsk