W ramach projektu CORAL firmy: SeaData z Gdyni, BGEO z Hiszpanii i Water Robotics z Francji, stworzą kompleksową platformę składającą się z interaktywnej bazy danych, systemu monitoring środowiska i aplikacji do zarządzania ruchem statków w porcie/marinie.
Wszystkie elementy platformy będą testowane i wdrażane w Porcie Elbląg, zaś rozwiązania dotyczące ochrony środowiska – w Porcie Gdańsk.
W poprzednim tygodniu członkowie konsorcjum CORAL spotkali się w Trójmieście. Pierwszego dnia wizyty reprezentanci firm SeaData, BGEO i Water Robotics odwiedzili Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Mili oni wyjątkową okazję do zwiedzenia portu od strony wody – podczas rejsu statkiem oraz z perspektywy najwyższego piętra Kapitanatu Portu Północnego. Oczywiście poza zwiedzaniem miały tez miejsce prezentacje, podczas których przedstawiciele portu opowiedzieli o ich potrzebach w zakresie monitoringu środowiska, zwłaszcza w odniesieniu do środowiska wodnego, zaś firmy zaangażowane w projekt CORAL omówiły jakie rozwiązania będą w porcie testowane.
W ramach projektu planowane jest dostarczenie dla Portu Gdańsk drona wodnego, który posłuży do regularnego monitoringu jakości wody i pomiarów batymetrycznych wraz z systemem do analizy zebranych danych. Z kolei już funkcjonujący w porcie system monitoringu jakości powietrza zostanie wzbogacony o mapy zanieczyszczeń tworzone z wykorzystaniem dronów i nowej aplikacji firm SeaData i Camdrone – UavMonitoring.
Kolejny dzień wizyty gości z Francji i Hiszpanii to wycieczka do Elbląga, gdzie miało miejsce spotkanie z panem Arkadiuszem Zglińskim, Dyrektorem Zarządu Portu Morskiego Elbląg Sp. z o.o.. Port Elbląg będzie miejscem testowym dla wszystkich elementów platformy CORAL, które będą tworzone właśnie z myślą o mniejszych portach/marinach. Poza rozmowami o potrzebach portu oraz szerokich możliwościach konsorcjum, goście zwiedzili również terminale portowe, gdzie już niedługą zainstalowane zostaną pierwsze czujniki jakości powietrza.
Wdrożenie systemów tworzonych przez konsorcjum CORAL ułatwi zarządzanie danymi w Porcie Elbląg, poszerzy zakres monitoringu środowiska realizowanego w porcie oraz będzie wiązało się z wprowadzeniem zaawansowanego systemu do zarządzania ruchem statków w rejonie portu. Jest to ważny krok w kierunku digitalizacji i informatyzacji Portu Elbląg.
Kolejne spotkanie konsorcjum CORAL odbędzie się w Montpellier we Francji, gdzie również demonstrowane będą możliwości tworzonej platformy.
Projekt CORAL jest realizowany w ramach programu GALATEA, Blue Growth Accelerator, którego operatorem w Polsce jest Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny. Projekt jest finansowany przez Unię Europejską z funduszy programu Horyzont 2020, grant nr 873026.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych