Inwestycja obejmuje przebudowę układu kolejowego i drogowego pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym w Porcie Wewnętrzym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Wykonawcą zadania została firma NDI. – To krok w stronę budowy kolejnych terminali – powiedział Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Umowa pomiędzy Zarządem Morskiego Portu w Gdańsku, a generalnym wykonawcą projektu, firmą NDI została podpisana w piątek 3 września w Kapitanacie Portu Północnego w Gdańsku. To kolejne ważne przedsięwzięcie po zakończeniu wielomilionowego projektu rozbudowy sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym.
Prezes Portu Gdańsk: „Nowa infrastruktura dla kontrahentów”
– Ogłaszamy dziś nasz wielki plan rozwojowy, a ta konferencja jest częścią większej całości. Port w Gdańsku nie zwalnia tempa. Jesteśmy świadomi tego, jaka jest nasza rola w gospodarce narodowej oraz, jak bardzo infrastruktura jest potrzebna naszym kontrahentom – powiedział przed podpisaniem umowy Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
W ramach nowego układu drogowo-kolejowego przewidywane jest uzbrojenie kolejnych terenów gdańskiego portu. Zmodernizowane zostaną drogi o łącznej długości około 1,6 km oraz położona nawierzchnia z betonu cementowego. W tym wykonane będą też dwa fragmenty nabrzeża. Zmodernizowana zostanie bocznica Chemiki wraz z budową lub przebudową układu torowego na odcinku ok. 6 kilometrów.
Jak podkreślił prezes Greinke, rozbudowując infrastrukturę dostępową od strony lądu, gdański port podwyższa standardy obsługi, zwiększa konkurencyjność i umacniania pozycję na Bałtyku. – Uzbrojone tereny pozwolą nam na budowę nowych terminali – zapowiedział.
Umowę z wykonawcą podpisano w obecności Grzegorza Witkowskiego z Ministerstwa Infrastruktury, który zauważył, że to kolejna już inwestycja w krótkim czasie w Porcie Gdańsk.
Minister Witkowski: „Każda złotówka dla polskich portów zwraca się stukrotnie”
– Rząd nie będzie szczędził ani złotówki na rozbudowę polskich portów i dostępu do nich zarówno od strony lądu, jak i morza – deklarował wiceminister infrastruktury.
– Życzyłbym sobie takich umów każdego miesiąca. Dostęp oraz usprawnienie tej ostatniej linii do portu przekłada się na wzrost przeładunków i konkurencyjności portów. Konkurencja nie śpi, a my obserwujemy porty zarówno na zachodzie, jak i na wschodzie.
Podkreślił również, że firma NDI to sprawdzony partner, który dał się poznać jako wykonawca wielu trójmiejskich inwestycji.
– Mamy więc bardzo dobre doświadczenia, szczególnie jeśli chodzi o Port Gdańsk i przekop Mierzei Wiślanej – argumentował Grzegorz Witkowski.
Zaznaczył, że przez ostatnie kilka lat trwa gigantyczny rozmach inwestycyjny w branży.
– Tym bardziej cieszy nas fakt, że każda zainwestowana w porty złotówka zwraca się w sposób stukrotny. Widzimy to w rachunkach ministerstwa finansów, w Krajowej Administracji Skarbowej, w obrotach portów – wyliczał Witkowski dodając, że porty zagraniczne z zazdrością patrzą na rozwój portów w Polsce.
Minister przypomniał, że to właśnie w gospodarce morskiej należy się dopatrywać silnego zaplecza budowlanego.
– Ten rozmach inwestycyjny daje wytchnienie, jak i kapitał, możliwości inwestycyjne w bankach – mówił. – Port Gdańsk wyprzedza to, co będzie się działo na rynkach międzynarodowych – chwalił.
NDI i Sweco sprawdzeni w działaniu. To oni rozbudują drogi i kolej w porcie
– Bardzo cieszymy się, że wracamy do Portu Gdańsk – mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI. – Mamy doświadczenie we współpracy z ZMPG S.A, które nasza kadra wykorzysta w kolejnej inwestycji.
Swój udział w inwestycji będzie miała również Sweco, firma konsultingowa w zakresie architektury i inżynierii.
– Podpisanie umowy i rozpoczęcie świadczenia usługi inżyniera kontraktu dla tego ważnego dla Portu Gdańsk, przedsięwzięcia przyjmujemy z ogromną satysfakcją i cieszymy się, że będziemy mogli brać w nim udział. Tym bardziej, że jest to drugie z kolei zadanie, którym będziemy zarządzać i nadzorować na podstawie umowy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk – mówi Waldemar Lechnik, dyrektor nadzoru inwestorskiego, przedstawiciel inżyniera kontraktu, Sweco Polska sp. z o.o.
Przypomniał, że w maju tego roku zakończono rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku, w ramach którego Sweco świadczylł usługę nadzoru inwestorskiego i zarządzania.
W ramach inwestycji przebudowane zostaną również sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne, teletechniczne. Wybudowana zostanie sieć kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne, powstanie nowe ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze.
Całkowita wartość inwestycji to 80 mln zł. Prace potrwają do końca kwietnia 2023 roku.
Dodajmy, że inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w zakresie infrastruktury drogowo – kolejowej”. Projekt jest współfinansowany z programu CEF „Łącząc Europę”. Inwestycja zwiększy zarówno bezpieczeństwo jak i przepustowość ruchu drogowo-kolejowego w tym rejonie.
Przypomnijmy, że w lipcu Port Gdańsk ogłosił, że faktem jest już rozpoczęcie budowy nowego terminala, Baltic Hub 3, w drugiej połowie 2022 roku, a jego uruchomienie - w połowie 2024 roku.
Dzięki inwestycji wartej 2 mld zł (około 450 mln euro), terminal DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, a na terenie Portu Gdańsk powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 hektarów.
O Porcie Gdańsk
Gdański port jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady. W rankingu portów europejskich plasuje się dziś na 18 miejscu, a na początku 2021 roku awansował do grona trzech największych portów na Morzu Bałtyckim.
Po pierwszym kwartale 2021 roku utwierdził swoją wysoką pozycję, zajmując pierwsze miejsce na Bałtyku w przeładunkach kontenerów. Rocznie na nabrzeżach portu przeładowywanych jest ponad 50 mln ton towarów. Port Gdańsk to obszar ponad 790 hektarów.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody