Inwestycja obejmuje przebudowę układu kolejowego i drogowego pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym w Porcie Wewnętrzym, a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików, a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Wykonawcą zadania została firma NDI. – To krok w stronę budowy kolejnych terminali – powiedział Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Umowa pomiędzy Zarządem Morskiego Portu w Gdańsku, a generalnym wykonawcą projektu, firmą NDI została podpisana w piątek 3 września w Kapitanacie Portu Północnego w Gdańsku. To kolejne ważne przedsięwzięcie po zakończeniu wielomilionowego projektu rozbudowy sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym.
Prezes Portu Gdańsk: „Nowa infrastruktura dla kontrahentów”
– Ogłaszamy dziś nasz wielki plan rozwojowy, a ta konferencja jest częścią większej całości. Port w Gdańsku nie zwalnia tempa. Jesteśmy świadomi tego, jaka jest nasza rola w gospodarce narodowej oraz, jak bardzo infrastruktura jest potrzebna naszym kontrahentom – powiedział przed podpisaniem umowy Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
W ramach nowego układu drogowo-kolejowego przewidywane jest uzbrojenie kolejnych terenów gdańskiego portu. Zmodernizowane zostaną drogi o łącznej długości około 1,6 km oraz położona nawierzchnia z betonu cementowego. W tym wykonane będą też dwa fragmenty nabrzeża. Zmodernizowana zostanie bocznica Chemiki wraz z budową lub przebudową układu torowego na odcinku ok. 6 kilometrów.
Jak podkreślił prezes Greinke, rozbudowując infrastrukturę dostępową od strony lądu, gdański port podwyższa standardy obsługi, zwiększa konkurencyjność i umacniania pozycję na Bałtyku. – Uzbrojone tereny pozwolą nam na budowę nowych terminali – zapowiedział.
Umowę z wykonawcą podpisano w obecności Grzegorza Witkowskiego z Ministerstwa Infrastruktury, który zauważył, że to kolejna już inwestycja w krótkim czasie w Porcie Gdańsk.
Minister Witkowski: „Każda złotówka dla polskich portów zwraca się stukrotnie”
– Rząd nie będzie szczędził ani złotówki na rozbudowę polskich portów i dostępu do nich zarówno od strony lądu, jak i morza – deklarował wiceminister infrastruktury.
– Życzyłbym sobie takich umów każdego miesiąca. Dostęp oraz usprawnienie tej ostatniej linii do portu przekłada się na wzrost przeładunków i konkurencyjności portów. Konkurencja nie śpi, a my obserwujemy porty zarówno na zachodzie, jak i na wschodzie.
Podkreślił również, że firma NDI to sprawdzony partner, który dał się poznać jako wykonawca wielu trójmiejskich inwestycji.
– Mamy więc bardzo dobre doświadczenia, szczególnie jeśli chodzi o Port Gdańsk i przekop Mierzei Wiślanej – argumentował Grzegorz Witkowski.
Zaznaczył, że przez ostatnie kilka lat trwa gigantyczny rozmach inwestycyjny w branży.
– Tym bardziej cieszy nas fakt, że każda zainwestowana w porty złotówka zwraca się w sposób stukrotny. Widzimy to w rachunkach ministerstwa finansów, w Krajowej Administracji Skarbowej, w obrotach portów – wyliczał Witkowski dodając, że porty zagraniczne z zazdrością patrzą na rozwój portów w Polsce.
Minister przypomniał, że to właśnie w gospodarce morskiej należy się dopatrywać silnego zaplecza budowlanego.
– Ten rozmach inwestycyjny daje wytchnienie, jak i kapitał, możliwości inwestycyjne w bankach – mówił. – Port Gdańsk wyprzedza to, co będzie się działo na rynkach międzynarodowych – chwalił.
NDI i Sweco sprawdzeni w działaniu. To oni rozbudują drogi i kolej w porcie
– Bardzo cieszymy się, że wracamy do Portu Gdańsk – mówi Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes NDI. – Mamy doświadczenie we współpracy z ZMPG S.A, które nasza kadra wykorzysta w kolejnej inwestycji.
Swój udział w inwestycji będzie miała również Sweco, firma konsultingowa w zakresie architektury i inżynierii.
– Podpisanie umowy i rozpoczęcie świadczenia usługi inżyniera kontraktu dla tego ważnego dla Portu Gdańsk, przedsięwzięcia przyjmujemy z ogromną satysfakcją i cieszymy się, że będziemy mogli brać w nim udział. Tym bardziej, że jest to drugie z kolei zadanie, którym będziemy zarządzać i nadzorować na podstawie umowy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk – mówi Waldemar Lechnik, dyrektor nadzoru inwestorskiego, przedstawiciel inżyniera kontraktu, Sweco Polska sp. z o.o.
Przypomniał, że w maju tego roku zakończono rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku, w ramach którego Sweco świadczylł usługę nadzoru inwestorskiego i zarządzania.
W ramach inwestycji przebudowane zostaną również sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne, teletechniczne. Wybudowana zostanie sieć kanalizacji deszczowej, oświetlenie uliczne, powstanie nowe ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze.
Całkowita wartość inwestycji to 80 mln zł. Prace potrwają do końca kwietnia 2023 roku.
Dodajmy, że inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w zakresie infrastruktury drogowo – kolejowej”. Projekt jest współfinansowany z programu CEF „Łącząc Europę”. Inwestycja zwiększy zarówno bezpieczeństwo jak i przepustowość ruchu drogowo-kolejowego w tym rejonie.
Przypomnijmy, że w lipcu Port Gdańsk ogłosił, że faktem jest już rozpoczęcie budowy nowego terminala, Baltic Hub 3, w drugiej połowie 2022 roku, a jego uruchomienie - w połowie 2024 roku.
Dzięki inwestycji wartej 2 mld zł (około 450 mln euro), terminal DCT Gdańsk stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, a na terenie Portu Gdańsk powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 hektarów.
O Porcie Gdańsk
Gdański port jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady. W rankingu portów europejskich plasuje się dziś na 18 miejscu, a na początku 2021 roku awansował do grona trzech największych portów na Morzu Bałtyckim.
Po pierwszym kwartale 2021 roku utwierdził swoją wysoką pozycję, zajmując pierwsze miejsce na Bałtyku w przeładunkach kontenerów. Rocznie na nabrzeżach portu przeładowywanych jest ponad 50 mln ton towarów. Port Gdańsk to obszar ponad 790 hektarów.
Dwa kolejne statki z produktami rolnymi wypłynęły z ukraińskich portów
Kuba. Ugaszono pożar w porcie Matanzas
Nowe rozwiązanie dla małych i średnich portów od SeaData Gdynia
Porty kontenerowe Chin zdominowały globalny rynek
Cieśnina Tajwańska: czy Chiny zagrażają światowemu transportowi morskiemu?
Postęp prac na budowie II etapu drogi wodnej: Zalew Wiślany – Zatoka Gdańska