• <
bulk_cargo_port_szczecin

MSC Ellen wyrównuje rekord wielkości statku w Porcie Gdynia [WIDEO, ZDJĘCIA]

jm

30.09.2021 04:30 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski MSC Ellen wyrównuje rekord wielkości statku w Porcie Gdynia [WIDEO, ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

MSC Ellen wyrównuje rekord wielkości statku w Porcie Gdynia [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Do BCT Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Porcie Gdynia zawinął statek MSC Ellen. Mający prawie 347 metrów długości olbrzym wyrównuje rekord największego statku, jaki kiedykolwiek pojawił się w gdyńskim porcie.

Kontenerowiec MSC Ellen wpłynął do Gdyni z Rotterdamu w poniedziałek rano i zacumował przy wybrzeżu Helskim. Przy wymiarach wynoszących dokładnie 346,98 metra długości, 42,80 metra szerokości i pojemności 9640 TEU Ellen wyrównuje dotychczasowy rekord największego statku, jaki zawinął do Portu Gdynia. Dotychczas ten rekord samodzielnie dzierżył kontenerowiec Charlotte Maersk.

Obecność tak dużych jednostek w gdyńskim porcie wkrótce może stać się standardem. Port Gdynia jest przygotowany do obsługi największych statków, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Ich wpływaniu do BCT sprzyja zarówno koniunktura rynkowa, jak i inwestycje w samym porcie.

W ostatnim czasie w Porcie Gdynia wykonano kolejne prace, które umożliwią dużym statkom bezpiecznie wpływanie i manewrowanie na wodach wewnętrznych portu. Jedną z ważniejszych inwestycji jest rozbudowa obrotnicy nr 2 w rejonie Basenu IX. W tym celu rozebrano sporą część nabrzeża Gościnnego. Przeniesiony zostanie także suchy dok PGZ Stoczni Wojennej, aby docelowo obrotnica – w tej chwili mająca średnicę 400 metrów – mogła zostać wydłużona do 480 metrów.

– Nowa obrotnica to kolejny milowy krok w najnowszej historii naszego portu – powiedział Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Inwestycja ta umożliwi zawijanie do gdyńskiego portu większych statków o długości 400 metrów obsługujących bezpośrednie połączenia oceaniczne z Dalekim Wschodem i innymi kontynentami.

Ważnym elementem inwestycji jest także pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Zadanie jest realizowane wspólnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia i Urząd Morski w Gdyni. Urząd pogłębia tor podejściowy do portu, poza falochronami, którego głębokość będzie wynosić 17 metrów i będzie dostosowana do obsługi statków o szerokości 58 metrów.

Jednak aby obsłużyć statki o wielkości MSC Ellen, potrzebne są nie tylko inwestycje na wodzie. Skuteczne przeładunki dużych jednostek wymagają także dużych i odpowiednio przygotowanych placów do składowania towaru. Tego typu inwestycja również jest realizowana w Porcie Gdynia – gotowe do użytku są już trzy pierwsze hektary nowej powierzchni składowania z łącznie 18 hektarów, które powstają. Zarząd Portu liczy, że NDI, główny wykonawca robót, będzie w stanie ukończyć całą inwestycję przed końcem roku.

Poszczególne prace pokazują synergię działań zmierzających do systematycznego zwiększania możliwości Portu Gdynia. Jednocześnie dzięki coraz częstszym wizytom dużych kontenerowców operujących na liniach transoceanicznych, inwestycje już pracują i przynoszą zyski. W porcie systematycznie pojawiają się duże jednostki transportujące do Europy towary ze wschodu. W sierpniu zainaugurowane zostało także połączenie oceaniczne ze Stanami Zjednoczonymi – kontenerowiec Hella zabrał z Gdyni około 1400 TEU ładunków, by następnie zawinąć z nimi do portów w Hamburgu, Antwerpii, Londynie, Halifax, a w końcu także do Nowego Jorku, Norfolk i Charleston w Stanach Zjednoczonych.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.