• <
bulk_cargo_port_szczecin

Rekordowy kontenerowiec Hella w Porcie Gdynia. Debiut połączenia oceanicznego do USA [WIDEO, ZDJĘCIA]

25.08.2021 05:20 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rekordowy kontenerowiec Hella w Porcie Gdynia. Debiut połączenia oceanicznego do USA [WIDEO, ZDJĘCIA]

Partnerzy portalu

Rekordowy kontenerowiec Hella w Porcie Gdynia. Debiut połączenia oceanicznego do USA [WIDEO, ZDJĘCIA] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W poniedziałek 23 sierpnia, przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia zacumowała Hella, największy pod względem pojemności statek bandery portugalskiej. 

Armatorem statku Hella jest wiodący na świecie przewoźnik kontenerowy Hapag Lloyd AG. Został zbudowany w 2011 roku. Jego długość LOA wynosi 275 m, szerokość 40 m, a pojemność 5605 TEU.

Statek po raz pierwszy zawinął do Terminala Hutchison Ports Gdynia przy Nabrzeżu Bułgarskim w poniedziałkowy wieczór (23 sierpnia). 

– Głębokowodna część Nabrzeża Bułgarskiego jest wyposażona w dwa tory podsuwnicowe o rozstawie 20 m i 30,38 m. Umożliwiają one posadowienie dużych suwnic kontenerowych do obsługi bezpośrednich zawinięć oceanicznych. Jest to najnowocześniejsze nabrzeże kontenerowe w Porcie Gdynia – podkreśla Adam Czartowski, Commercial Manager w Hutchison Ports Gdynia.

Hutchison Ports Gdynia zapowiada również przebudowę terminala, która znacząco poprawi jakość usług. 

– Już w listopadzie planujemy ukończenie prowadzonej obecnie modernizacji 85-metrowego odcinka Nabrzeża Bułgarskiego. Tym samym Port Gdynia będzie dysponował pierwszym głębokowodnym nabrzeżem kontenerowym o długości 447 m i głębokości technicznej 15,5 m – informuje Adam Czartowski.

Hella. Gdzie popłynie dalej?

Statek Hella w dalszej kolejności załaduje kontenery w eksporcie i zawiezie je bezpośrednio do portów Ameryki Północnej. Łączna wielkość załadunku to około 1400 TEU. Kolejno zawinie do następujących portów: Hamburg-Antwerpia-Londyn-Halifax-Nowy York-Norfolk-Charleston.

– Cieszymy się, że możemy zaoferować naszym klientom dodatkowe wsparcie w handlu atlantyckim, drugim co do wielkości handlu dla polskiego eksportu – mówi Lena Christenson Duus, dyrektor zarządzająca na północne regiony w Hapag-Lloyd. – Wprowadzając do harmonogramu dodatkowy statek, wyraźnie pokazujemy nasze silne zaangażowanie na rzecz lokalnej bazy klientów w tej pełnej wyzwań sytuacji rynkowej – kontynuuje.

Port Gdynia. "Liczymy na regularne i trwałe połączenia oceaniczne"

–  Pierwsze połączenie ze Stanami Zjednoczonymi zrealizowane przez operatora Hapag Lloyd AG w porozumieniu z terminalem GCT, to dla nas nowa jakość – przyznaje Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

– Do tej pory myśląc o połączeniach oceanicznych mówiono głównie o połączeniach z Azją, głównie z portami chińskimi. Rzeczywiście znacząca część handlu morskiego to ten kierunek. Jednak Port Gdynia szuka okazji nie tylko do rozwoju w kierunku Azji, ale też buduje inne szlaki mające niewątpliwie potencjał i możliwości. Właśnie w połączeniach przez Atlantyk widzimy swoje szanse.

I jak dodaje, Port Gdynia zakłada, że połączenia z USA będą regularne.

– Operatorzy wykonując pierwsze zawinięcie często testują porty i terminale, to dla nas oczywiste. W cenie są szybka i jakościowo wysoka obsługa przeładunków. Przy zawinięciu Helli pokazaliśmy się od najlepszej strony – zapewnia Krzesiński, dodając, że Hapag Lloyd AG to bardzo ważny partner dla portu.

Maciej Krzesiński zauważa, że do tej pory port w Gdyni często był postrzegany jako tzw. port feederowy realizujący połączenia „short sea”, czyli żeglugi bliskiego zasięgu.

– W tej chwili poprzez obsługę połączeń oceanicznych Port Gdynia realizuje swoją strategię rozwoju – podkreśla Krzesiński.

Dyrektor podkreśla, że zainteresowanie armatorów to bardzo dobry sygnał, a gdyńskie terminale kontenerowe mają przed sobą przyszłość.  

– Warto też zaznaczyć, że Port Gdynia od niedawna obsługuje inne połączenie oceaniczne z Indiami i Pakistanem. Realizuje je operator MSC na terminalu BTC. Wyraźnie widać więc, że plany rozwojowe Portu Gdynia związane z obsługą kontenerów wpisują się w trendy obecnie panujące w tym segmencie światowego rynku. Nasze inwestycje w place składowe, terminale intermodalne czy wreszcie terminale kontenerowe zyskują z każdym takim zawinięciem dodatkowe uzasadnienie biznesowe – kończy Maciej Krzesiński.

Port Gdynia bije kolejne rekordy

Przypomnijmy, że Port Gdynia notuje bardzo wysokie wyniki przeładunkowe. Lipiec był miesiącem intensywnych wzrostów. Miesięczne wyniki wskazują ponad 117-procentową dynamikę wzrostu w stosunku do roku ubiegłego.

Rekordowe wyniki dotyczą przeładunków kontenerów z dynamiką wzrostu 114 procent od początku roku. Po siedmiu miesiącach roku 2021 osiągnął wzrost 12,5% ogółem.

Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych. Warto zaznaczyć, że w roku 2020 roku port odnotował najwyższe w swojej historii przeładunki w wysokości 24,6 mln ton.

Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. Wyniki te sprzyjają nowym połączeniom i rozwijaniu terminali.

O Porcie Gdynia

Port Gdynia jest uniwersalnym portem morskim na południowym Bałtyku o dynamicznie rosnących przeładunkach Port Gdynia to węzeł europejskiej sieci bazowej TEN-T i punkt wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona. Port Gdynia jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi, w tym m.in. MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line.

O Hutchison Ports

Hutchison Ports jest oddziałem CK Hutchison Holdings Limited (CK Hutchison), zajmującym się portami i usługami pokrewnymi. Hutchison Ports jest wiodącym na świecie inwestorem, deweloperem i operatorem portowym działającym w 52 portach na terenie 26 krajów Azji, Bliskiego Wschodu, Afryki, Europy, obu Ameryk oraz Australii i Oceanii. Na przestrzeni lat Grupa Hutchison Ports rozszerzała swoją działalność na inne obszary związane z logistyką i transportem, w tym terminale statków wycieczkowych, operacje lotniskowe, centra dystrybucyjne, usługi kolejowe i stocznie remontowe. W 2020 roku terminale należące do Hutchison Ports przeładowały  łącznie ponad 83 mln TEU.

O Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd dysponuje flotą 250 nowoczesnych kontenerowców, a całkowita zdolność transportowa tego armatora to 1,8 miliona TEU. To sprawia, że Hapag-Lloyd jest jedną z wiodących na świecie firm żeglugi liniowej.

Firma zatrudnia około 13 400 pracowników, posiada 394 biura w 130 krajach. Hapag-Lloyd ma pojemność kontenerów około 2,8 miliona TEU – w tym jedną z największych i najnowocześniejszych flot kontenerów chłodniczych. Łącznie 121 usług liniowych na całym świecie zapewnia szybkie i niezawodne połączenia między ponad 600 portami na wszystkich kontynentach. Tym samym jest jednym z wiodących operatorów na rynkach transatlantyckich, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Łacińskiej i wewnątrz Ameryki.

Dodajmy, że Hapag-Lloyd eksportuje głównie meble, artykuły spożywcze, szkło i maszyny w handlu atlantyckim.

Kontenerowiec Hella / fot. GCT

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.