• <
nauta_2024

Międzynarodowe partnerstwo na rzecz budowy arktycznych patrolowców dla Straży Wybrzeża USA

01.08.2025 10:30 Źródło: Bollinger Shipyards
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Międzynarodowe partnerstwo na rzecz budowy arktycznych patrolowców dla Straży Wybrzeża USA
Fot. US Coast Guard

Bollinger Shipyards, Rauma Shipyards, Seaspan Shipyards i Aker Arctic ogłosiły 29 lipca nawiązanie strategicznego partnerstwa w celu dostarczenia siłom amerykańskiej straży wybrzeża w zakresie arktycznych patrolowców, zdolnych do działania na mroźnych, północnych wodach. Jednocześnie podkreślają tu rolę transferu innowacji, technologii i doświadczenia projektowego niezbędnego do budowy lodołamaczy nowej generacji w USA.

Współpraca ma na celu wzmocnienie bazy przemysłowej w USA, w tym z myślą o rozwoju local content i branży okrętowej jako takiej, zwiększając ich potencjał w obliczu tak międzynarodowego rynku, jak i oczekiwań obecnej administracji Białego Domu, która mocno podkreśla chęć „odrodzenia amerykańskich stoczni”. zwiększenie potencjału stoczniowego Stanów Zjednoczonych oraz wyposażenie amerykańskich pracowników w umiejętności pozwalające im przewodzić w nowej erze strategicznej konkurencji poprzez transfer wiedzy, technologii i kompetencji.

Te cztery firmy należą do światowej czołówki w kwestii budowy statków i innych jednostek nawodnych zdolnych do działania na zalodzonych, zimnych akwenach. Bollinger to największa prywatna stocznia w USA, która buduje obecnie pierwszy od pół wieku w kraju ciężki lodołamacz. W ciągu 40 lat zbudowała i dostarczyła US Coast Guard prawie 200 jednostek. Rauma to fińska stocznia specjalizująca się w budowie i dostarczaniu lodołamaczy. Z kolei Seaspan Shipyards to kanadyjska spółka zależna amerykańskiej firmy Washington Companies i zarazem stocznia zajmująca się projektowaniem i budową lodołamaczy, realizująca obecnie największy na świecie portfel zamówień na jednostki zdolne do operowania na zalodzonych akwenach. Aker Arctic jest podmiotem silnie obecnym w dziedzinie technologii i projektowania lodołamaczy, który opracował wiele projektów lodołamaczy będących obecnie w użyciu.

Strategiczne partnerstwo wykorzystuje trójstronne ramy Paktu ICE między USA, Kanadą i Finlandią, którego celem jest „odpowiedzieć na apel prezydenta Trumpa” o szybką rozbudowę zmodernizowanej floty amerykańskich lodołamaczy. Pierwszy z nich ma zostać dostarczony w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy. Ma to zagwarantować to, że program ASC będzie zakorzeniony w amerykańskim przemyśle stoczniowym i szybko przejdzie do pełnej produkcji w USA, zgodnie z priorytetem prezydenta Trumpa „America First”. Przypomnijmy, że już na początku swojej kadencji w styczniu tego roku zapowiedział inwestycje z myślą o zwiększeniu produkcji jednostek nawodnych różnych typów i klas, tak na potrzeby państwa jak i rynku cywilnego. Nie brakuje przy tym kontrowersji, jak w przypadku zapowiedzi nałożenia dodatkowych opłat na statki budowane w Chinach, celem wręcz wymuszenia zamówień na statki w stoczniach w USA.

– Zgodnie z dyrektywą prezydenta Trumpa dotyczącą rozbudowy i modernizacji amerykańskiej floty lodołamaczy, Bollinger z dumą przewodzi temu partnerstwu, koncentrując się na szybkości, jakości, pewności i rezultatach. Spekulacyjne projekty mogą pokrzyżować plany, opóźnić dostawy i zdewastować stocznie. Projekt Seaspan-Aker MPI jest najbardziej dopracowanym i gotowym do budowy projektem, a my wnosimy sprawdzone możliwości, ciężko zdobyte doświadczenia i niezrównane możliwości USA, aby go zbudować. Dzięki dostępowi Bollinger do ponad 4000 wykwalifikowanych pracowników i ponad 30 zakładów w całym kraju, nikt nie jest lepiej przygotowany do szybkiego działania i dostarczenia Arctic Security Cutter – powiedział Ben Bordelon, prezes i dyrektor generalny Bollinger Shipyards

– Ta strategiczna współpraca stwarza wyjątkową okazję do wykorzystania naszych sprawdzonych możliwości we wsparciu misji arktycznej US Coast Guard. Jesteśmy w pełni przygotowani do natychmiastowego rozpoczęcia budowy, wykorzystując dopracowany projekt i bogate doświadczenie w budowie technicznie złożonych jednostek pływających do eksploatacji w trudnych warunkach zimowych. Dzięki w pełni sprawnej linii produkcyjnej i światowej klasy obiektom zapewniamy niezawodność i rezultaty, a nie prognozy. Poza budową, Rauma zapewnia wartość dodaną poprzez szkolenia załogi, programy symulatorów mostka i próby lodowe, wspierające pomyślne uruchomienie i podnoszące możliwości technologiczne i operacyjne. Wspólnie z naszymi partnerami oferujemy jasną i wykonalną ścieżkę do wzmocnienia obecności Ameryki w Arktyce – powiedział Mika Nieminen, prezes i dyrektor generalny Rauma Shipyards.

– Jesteśmy dumni ze współpracy z Bollinger, Rauma i Aker Arctic, aby podzielić się naszą wiedzą specjalistyczną w zakresie projektowania i inżynierii lodołamaczy ze Stanami Zjednoczonymi – historycznym sojusznikiem i bliskim partnerem Kanady w zabezpieczaniu Arktyki. Wspólnie zgromadziliśmy czołowych światowych ekspertów w dziedzinie budowy lodołamaczy, aby dostarczyć rozwiązanie o niskim ryzyku i gotowe do realizacji misji, w pełni spełniające wymagania Straży Przybrzeżnej Stanów Zjednoczonych. Wspólnie, poprzez Pakt ICE, wzmacniamy bezpieczeństwo Arktyki i rozwijamy długoterminowe możliwości przemysłu stoczniowego naszych krajów – powiedział John McCarthy, dyrektor generalny Seaspan Shipyards.

– Czujemy się wyróżnieni, że możemy być częścią tej współpracy przy rozwoju lodołamaczy Arctic Security Cutter dla Straży Wybrzeża USA. To partnerstwo podkreśla nasze zaangażowanie w rozwój bezpieczeństwa morskiego i innowacji w regionie Arktyki. Oferowany przez nas statek został opracowany dla Kanadyjskiej Straży Wybrzeża i posiada specjalistyczne możliwości niezbędne do realizacji misji Straży Wybrzeża. Wspólnie wykorzystamy naszą wiedzę specjalistyczną, aby zbudować najnowocześniejsze lodołamacze, które spełniają najwyższe standardy możliwości i niezawodności – powiedział Mika Hovilainen, dyrektor generalny Aker Arctic Technology Inc.

Konstrukcja lodołamacza wielozadaniowego opartego na projekcie Seaspan-Aker (MPI) ma przewyższać wszystkie wymagania ASC i być zdolna do realizacji 11 misji statutowych, jakich wymaga się od tych jednostek. Dzięki zdolności do kruszenia lodu o grubości 1,2 metra, pokonywania 12 000 mil morskich i działania przez ponad 60 dni, lodołamacz został zaprojektowany specjalnie, aby wspierać zmieniające się potrzeby misji formacji w nawet najtrudniejszych warunkach. Ponadto, wspólna konstrukcja wielozadaniowa z flotą Straży Wybrzeża Kanady stworzy największą na świecie serię lodołamaczy, optymalizując interoperacyjność i wsparcie konserwacyjne.

Zdaniem przedstawicieli tych podmiotów inne proponowane projekty miałyby wymagać znacznych inwestycji i odpowiedniego czasu na rozruch, co stwarza duże ryzyko dla harmonogramu, kosztów i opóźnień w dostawach. Stąd bardzo podkreślają rolę swojej inicjatywy i partnerstwa. Ma być to także wyrazem zaangażowania Finlandii, Kanady i USA w wzmacnianie bezpieczeństwa Arktyki i rozwój wiedzy specjalistycznej w zakresie budowy jednostek nawodnych zdolnych do poruszania się na tym wymagającym obszarze. Wszystkie firmy jednocześnie podkreślają, że priorytetowo traktują temat „przywrócenia amerykańskiej branży morskiej” poprzez rozwój jej potencjału, ale także szybkość i sprawdzoną wydajność.

Plan budowy lodołamaczy wpisuje się też w zapowiedziane przed kilkoma tygodniami znaczne wydatki amerykańskich władz na straż wybrzeża, w której przypadku od lat donoszono o niedoinwestowaniu. 25 mld dolarów (gdy roczny budżet wynosi nieco ponad 13 mld) zostanie spożytkowane w unowocześnienie potencjału formacji. Obok rozbudowy bazy infrastrukturalnej, zapowiedziano zakup nawet 40 śmigłowców i 21 jednostek nawodnych. Z myślą o działaniach w rejonach polarnych zaplanowano odpowiednio 4,3 mld dolarów na patrolowce (Polar Security Cutters), rozszerzające zasięg działania USA w Arktyce, a także 3,5 mld dolarów na trzy arktyczne patrolowce (Arctic Security Cutters), a także 816 mln dolarów na lekkie i średnie lodołamacze (Icebreaking Cutters).

Czytaj więcej: Historyczny przełom? 25 mld dolarów zostanieprzeznaczonych na rozwój Straży Wybrzeża USA

Zapowiedź przedsięwzięcia tych trzech podmiotów odbywa się też niedługo po kontrowersyjnych decyzjach władz, by skasować dalszą budowę serii dużych patrolowców dla straży wybrzeża, oficjalnie w wyniku oceny kosztów i planów rozwojowych formacji. Niejako plan budowy nowych lodołamaczy przykrywa także kontrowersyjną informację, ze administracja Donalda Trumpa chce zakupić od Finlandii… zakup starszej, blisko 32-letniej jednostki tego rodzaju, który ma być szybkim rozwiązaniem na deficyt tego typu jednostek w USA. Możliwe też, że jego zakup i modernizacja posłuży jako rozwiązanie pomostowe i posłuży zacieśnieniu współpracy na niwie branży morskiej między USA i Finlandią.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.