Japońska firma transportowa Mitsui O.S.K. Lines (MOL) przekazała, że 10 lipca br. w stoczni Oshima Shipbuilding w Saikai (prefektura Nagasaki) zakończono budowę masowca ultramax o nazwie Green Winds. Jego wyjątkowość polega na tym, że jest drugą, zbudowaną od podstaw jednostką wyposażoną w system napędu wiatrowego Wind Challenger.
Nowy statek ma 199,95 metra długości i 32,26 metra szerokości, a jego nośność wynosi 63 896 DWT. Największą innowacją jest instalacja mającego 39,5 metra wysokości skrzydło Wind Challenger, które zostało wykonane z wzmocnionego plastiku.
Green Winds nie jest pierwszą jednostką MOL wykorzystującą to rozwiązanie. Firma wdraża je także na już istniejących statkach, czego przykładem jest już działający masowiec Shofu Maru (IMO: 9919395) transportujący węgiel dla elektrowni Tohoku Electric Power, a także Kurotakisan Maru III, na którym instalacja żagla jest zaplanowana na II poł. 2025 roku.
Wind Challenger to urządzenie opracowane przez MOL i Oshima Shipbuilding, które przekształca energię wiatru w siłę napędową za pomocą specjalnych systemów ożaglowania. Oczekuje się, że dzięki temu rozwiązaniu statek zmniejszy zużycie paliwa i emisję gazów cieplarnianych (GHG) o około 7%-16%, w zależności od trasy i typu statku jak też innych warunków.
Rozpoczynający działalność masowiec jest częścią większej serii zaplanowanej przez MOL. Japoński armator planuje wprowadzić do 2030 roku 25 statków wyposażonych w rozwiązanie Wind Challenger, a do 2035 roku ta liczba ma wzrosnąć do 80. Firma dąży do stania się liderem we wprowadzaniu tej technologii w żegludze, która jest rozwijana także przez inne firmy, m.in. Bar Technologies, którego system zamontowano na statku, jaki pojawił się w ub. r. w Porcie Gdynia. Wpisuje się w swoisty "renesans wiatru", jako że do XIX wieku był to główny napęd statków, zastąpiony potem przez węgiel i paliwa konwencjonalne. Dopiero dekarbonizacja żeglugi, a wraz z nią poszukiwanie nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu sprawiła, że wiatr wraca do łask za sprawą innowacyjnych rozwiązań napędowych. Dzięki bezpiecznemu zarządzaniu i wydajnej eksploatacji ma to nie tylko zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, ale także skutecznie przyczynić się do uczynienia branży morskiej oraz gospodarki bardziej przyjaznymi środowisku.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek