Duński armator A.P. Møller-Mærsk ogłosił zamówienie ośmiu kontenerowców wielkości neo-panamax. Statki mają być zasilane neutralnym pod względem emisji węgla paliwem lub zielonym etanolem.
Zamówione statki dostarczy koreańska stocznia Hyundai Heavy Industries. W umowie, opiewającej na 1,4 miliardy dolarów, zawarto klauzulę umożliwiającą zlecenie HHI kolejnych czterech tego typu jednostek. Łączna wartość zamówienia wzrośnie wtedy do 2,1 miliarda dolarów. Pierwszy kontenerowiec ma być gotowy w pierwszym kwartale 2024 roku.
Nowe kontenerowce wymienią starsze jednostki o łącznej ładowności ponad 150 tys. TEU, które już teraz są wyłączane z eksploatacji. Nie podano nazw statków.
Statki powstaną w oparciu o projekt serii „Hong Kong”. Dziewięć takich jednostek, wyprodukowanych w latach 2017-18, pływa już w barwach Maerska. Mają 350 metrów długości, 53 metry szerokości i mogą pomieścić około 16 tysięcy kontenerów. Każdy statek będzie kosztował około 175 milionów dolarów.
Z punktu widzenia Maerska ważne jest dążenie do redukcji emisji dwutlenku węgla. Do 2050 roku firma ma zamiar wyeliminować ją całkowicie. Biorąc pod uwagę, że około 90 procent towarów na świecie jest transportowanych drogą morską, a Maersk odpowiada za jedną piątą z nich, firmie można przypisać generowanie około 2 procent światowej emisji CO2. Dlatego też spółka rozpoczęła wymianę floty i już wcześniej zrezygnowała z zamawiania jednostek jednopaliwowych. Za dwupaliwowe kontenerowce zamówione w HHI armator musiał zapłacić około 10-15 procent więcej, niż za konwencjonalne statki.
HHI wyposaży nowe jednostki w system napędowy na metanol, który został opracowany wspólnie z MAN Energy Solutions i Alfa Laval. Maersk – w przeciwieństwie do innych dużych armatorów – nie zdecydował się na zamówienie jednostek zasilanych LNG. Dwupaliwowość kontenerowców ma być ich zaletą, ponieważ firma przewiduje problemy z dostępnością biopaliw.
Maersk posiada już w swojej flocie statki napędzane metanolem, są to jednak mniejsze jednostki do 2000 TEU
Kilka dni temu Maersk ogłosił także nawiązanie współpracy z European Energy i jej spółką REintegrate. Na jej mocy w Danii ma powstać fabryka neutralnego emisyjnie metanolu, który posłuży jako paliwo do nowych kontenerowców. Firma liczy także, że jej zamówienie zwróci uwagę koncernów paliwowych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów