Na terenie litewskiej stoczni Western Baltic Shipyard mieszczącej się w Kłajpedzie odbyła się wyjątkowa uroczystość związana z budową okrętów patrolowych dla Marynarki Wojennej Singapuru. W trakcie ceremonii odbyło się jednoczesne położenie aż dwóch stępek, co ma wskazywać na dynamiczny przebieg prac i moce przerobowe zakładu stoczniowego.
W wydarzeniu, które miało miejsce 7 kwietnia br., wzięli udział przedstawiciele sił morskich Singapuru, w tym Szef Sił Obronnych wiceadm. Aaron Beng, Szef Marynarki Wojennej kadm. Sean Wat, a także przedstawiciele władz singapurskich i litewskich, Agencji Nauki i Technologii Obronnej (DSTA), Fassmer (głównego wykonawcy zlecenia), BLRT Grupp, ST Engineering Marine i Marynarki Wojennej Litwy.
Jednostki proj. OPV 86 mają 86 metrów długości i wypornością wynoszącą ok. 1890 ton. Co szczególnie je różni od okrętów o podobnych rozmiarach (zarówno patrolowców i korwet) to wyjątkowo nieduża załoga, bo ta podstawowa liczy zaledwie 19 osób, acz istnieje możliwość jej ponad dwukrotnego zwiększenia w zależności od celów misji do 38-48. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych Wärtsilä 12V26 o mocy 4080 kW i dwóch śrub napędowych, zapewniających prędkość do 21 węzłów. Z racji na swoją funkcję patrolowce typu Podstam charakteryzują się wyjątkowo dużym zasięgiem działania i autonomicznością, z racji na zadania wymagające dłuższej obecności na morzu, daleko od portu.
Co szczególnie wyróżnia ten typ patrolowców, posiadają
uzbrojenie w postaci wielofunkcyjnego działa Bofors Mk 3 kal. 57 mm,
umieszczonego przed mostkiem, posiadającego zasięg 1,6 kilometra i zdolnego
wystrzelić do czterech strzałów na sekundę. Wskazuje to na potencjalnie
bojowe/obronne możliwości. Okręty zostaną najprawdopodobniej wyposażone także w
sonary i radary do wykrywania celów w każdej domenie a także uzbrojone do
zwalczania celów powietrznych i podwodnych. Potencjalnie mogą otrzymać cięższe
uzbrojenie niż jednostki oparte na tym samym projekcie, użytkowane przez
niemiecką straż wybrzeża.
W wyposażeniu jednostki znajduje się lądowisko dla helikopterów, umiejscowione na rufie, mogący pomieścić (w niemieckiej wersji) śmigłowiec Eurocopter AS.332 Super Puma. Pomimo braku hangaru istnieje możliwość prowadzenia zadań w związku z załadunkiem wyposażenia i tankowania. Do tego do zwyczajowego użytku na śródokręciu w bocznych częściach kadłuba znajdują się dwie szybkie, płaskodenne łodzie. Oprócz tego pod pokładem znajduje się miejsce dla pięciu 20-stopowych kontenerów, które można dostosować do konkretnych wymagań misji.
Resort Obrony Singapuru podkreśla, że planowane patrolowce zostaną wcielone w skład sił morskich w 2028 roku i zastąpią starsze jednostki typu Sentinel. Umowa na ich budowę została zawarta 20 listopada 2023 roku. Po zbudowaniu kadłuby zostaną doposażone w niemieckiej stoczni należącej do Fassmer. Budowa ruszyła 12 października 2024 roku.

Możliwość prac dla tak dalekiego zamawiającego jawi się jako duża szansa dla litewskiego i niemieckiego przemysłu okrętowego. Szczególnie dla pierwszego z nich to duże wyzwanie ale okazja do rozwoju i zwiększenia zatrudnienia w branży, jako że Litwa nie jest dużym krajem, więc zatrudnienie przy większych przedsięwzięciach ma bardziej dalekosiężne znaczenie także dla łańcucha dostaw.
Singapur, mimo swoich niedużych rozmiarów (734,3 km2) jest jednym z światowych centrów usług i biznesu, a ponadto posiada jeden z największych i najważniejszych portów przeładunkowych, do którego zawijają stale największe statki transportowe świata. Jest też siedzibą firmy Ocean Network Express, jednego z gigantów branży morskiej. Z racji na to znaczenie kraj musi skutecznie chronić swoje interesy, dlatego posiada także rozbudowaną marynarkę wojenną. W jej skład wchodzi kilkanaście okrętów bojowych (fregaty, korwety i okręty podwodne), wspierane przez nowoczesne jednostki patrolowe, które rozmiarami i wypornością niewiele ustępują korwetom.
Co istotne, kraj dąży do zwiększenia swojego potencjału podwodnego. Aktualnie do służby wdraża dwie najnowsze jednostki typu Invincible, znane też jako typ 218SG i budowane przez ThyssenKrupp Marine Systems. Władze zamówiły potem kolejne cztery jednostki, z których dwie mają wejść do służby w latach 2025-2026. W planach są także kolejny okręty podwodne, zwiększając ich liczbę do ośmiu. Oprócz tego w kraju trwa budowa nowego, wielozadaniowego okrętu (Multi-Role Combat Vessel, MRCV) opartego na klasie fregata, pod który stępkę położono w październiku 2024 roku. Jednym z podmiotów zaangażowanych w prace nad tą jednostką jest szwedzki koncern Saab.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów