W Japonii odbyła się uroczystość chrztu nowego statku we flocie przewoźnika Höegh Autoliners, Höegh Sunrise. To kolejna jednostka klasy Aurora, wpisującej się w politykę firmy na rzecz rozwoju zeroemisyjnej żeglugi. Z racji na to, że odpowiada za około 3% globalnych emisji, przy czym ich 90% pochodzi z transportu dalekomorskiego, przewoźnik dąży do popularyzowania nowych trendów i „podnoszenia poprzeczki”: w promowaniu bardziej zrównoważonej ekologicznie działalności morskiej.
Wydarzenie miało miejsce w porcie Omaezaki w Shizuoka w Japonii. Wzięli w nim udział przedstawiciele podmiotu zamawiającego, wykonawcy budowy, a także władz lokalnych i portowych. Tradycyjnie o burtę została rozbita butelka szampana, czemu też towarzyszyła oprawa z confetti. Zanim to się stało, podczas podróży ze stoczni Jiangsu China Merchants Heavy Industry (CMHI) do Japonii, Höegh Sunrise (IMO: 9971264) bunkrował paliwo LNG w Szanghaju.
– Nadanie nazwy naszemu piątemu statkowi, Höegh Sunrise, stanowi dla nas ważny kamień milowy i podkreśla siłę klastra morskiego, z którym ściśle współpracujemy na co dzień. Dzięki Höegh Sunrise i programowi budowy nowych statków klasy Aurora jesteśmy liderami w rozwiązywaniu problemów z emisjami w trudnym do ograniczenia sektorze. Ustanawiamy nowe standardy zrównoważonego transportu dalekomorskiego i podejmujemy ważny krok w kierunku naszego celu zerowej emisji do 2040 roki. Jako największe i najbardziej przyjazne dla środowiska PCTC, jakie kiedykolwiek zbudowano, statki klasy Aurora reprezentują transformację, której potrzebuje nasz segment – powiedział Andreas Enger, dyrektor generalny Höegh Autoliners.
- Nigdy w naszej prawie 100-letniej historii nie zbudowaliśmy tak wielu, tak dużych, tak zaawansowanych technicznie i tak przyjaznych dla środowiska statków jednocześnie i w takim tempie. Przekształcamy przemysł głębinowy szybciej, niż ktokolwiek uważał za możliwe zaledwie kilka lat temu. Płyniemy w kierunku zrównoważonego rozwoju i lepszej, bardziej ekologicznej przyszłości – przekazał Sebjørn Dahl, dyrektor operacyjny Höegh Autoliners.
Statki klasy Aurora są obecnie największymi na świecie przeznaczonymi do przewozu samochodów osobowych i ciężarowych (PCTC), jednocześnie posiadając szereg rozwiązań w myśl oszczędności paliwa, energii i ograniczania emisji CO2. Do użytku wchodzą od 2024 roku, łącznie zaplanowano 12 jednostek. Są one budowane w chińskiej stoczni China Merchants Heavy Industry i pływają pod norweską banderą. Zaprojektowała je firma Deltamarin. Pierwszym PCTC był Höegh Aurora (IMO: 9962677), przekazany do użytku w sierpniu 2024 roku. Analizy wykonane przy okazji prowadzonej już, komercyjnej działalności, miały wykazać, że każdorazowo w trakcie rejsu emisja CO2 jest niższa o 58% na każdy transportowany samochód, w porównaniu ze statkami PCTC posiadających napędy konwencjonalne.
Höegh Sunrise jest piątym statkiem w swojej serii, który został przekazany zamawiającemu. Jego długość to 200 metrów, a szerokość 38 metrów. Znajduje się na nim 14 pokładów, w tym pięć podnoszonych. Może przewozić równowartość 16250 DWT lub 9100 samochodów. Jest napędzany silnikami od MAN Energy Solutions, zarówno olejem napędowym, jak i LNG. W planach jest także przygotowane do wykorzystania zielonego paliwa opartego na amoniaku i metanolu.
Dzięki ulepszonym pokładom i rampom, PCTC został zaprojektowany do przewozu także pojazdów elektrycznych na wszystkich pokładach i każdy statek będzie bardzo elastyczny dla większości ładunków. Zastosowano również nowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa przewożonego ładunku, szczególnie przeciwpożarowego.
Samochodowiec posiada też na górnym pokładzie panele słoneczne o powierzchni 1500 m2. Ma to zmniejszać potrzebę produkcji energii elektrycznej z generatorów nawet o 30-35%, a także przystosowane do korzystania z elektrycznego zasilania z lądu w celu prowadzenia zeroemisyjnych operacji portowych. Gdy te wszystkie rozwiązania staną się komercyjnie dostępne, mają pozwolić przejść na zerową emisję CO2 w trakcie każdego rejsu.
Wszystkie statki klasy Aurora posiadają certyfikaty DNV „ammonia ready” i „methanol ready”, co czyni je pierwszymi w segmencie PCTC zdolnymi do operowania na neutralnym pod względem emisji CO2 amoniaku. Aby zrealizować od 2027 plan przejścia na „zielone paliwa” firma nawiązała współpracę z producentami amoniaku, aby zabezpieczyć dostawy na ten surowiec. Wśród nich są Sumitomo Corporation, Fortescue, Yara Clean Ammonia oraz Norwegian North Ammonia. Przypomnijmy, że zgodnie z raportem DNV odnośnie zamówień na statki z napędami nisko- i zeroemisyjnymi w 2024 roku, w przypadku tych na amoniak światowy portfel wynosi 27, co i tak stanowi kilkukrotny wzrost w porównaniu z zaledwie ośmioma jednostkami w 2023 roku. Większość dotyczy gazowców (10) i masowców (5). Choć amoniak jako paliwo alternatywne dopiero jest wprowadzane na rynek, wzrost zainteresowania świadczy o tym, że w 2025 roku, może nastąpić znaczny wzrost w tym segmencie. Choć wciąż pozostaje na wczesnym etapie, stanowi to kolejny dowód na popularyzację amoniaku na rynku paliw alternatywnych.
Zgodnie z planem każdego roku Höegh Autoliners ma otrzymywać, z odstępami sześciu miesięcy, dostawy dwóch statków klasy Aurora. Potrwa to do I poł. 2027 roku, osiągając zamierzoną liczbę dwunastu jednostek.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął