W stoczni Nagasaki Shipyard & Machinery Works, należącej do Mitsubishi Heavy Industries, odbyła się ceremonia chrztu i wodowania kolejnej z serii fregat typu Mogami. To też przedostatni z okrętów, które mają wzmacniać potencjał Japońskich Morskich Sił Samoobrony (JMSDF).
Tak jak w przypadku pozostałych okrętów tej serii, nazwa pochodzi od rzeki, w tym przypadku dopływu rzeki Yamato, która przepływa w pobliżu miasta Ikoma w prefekturze Nara. To także trzeci okręt o tej nazwie. Poprzednimi, były niszczyciele, kolejno z 1894 roku, uczestnik m.in. wojny rosyjsko-japońskiej i słynnej bitwy pod Cuuszimą, a także typu Tenryū, w służbie w latach 1918-1944, służący też podczas II wojny światowej i zatopiony przez Amerykanów.
Ceremonia wodowania miała uroczysta oprawę, uczestniczyli w niej przedstawiciele stoczni, władz lokalnych i krajowych oraz oczywiście kadry sił morskich. Wydarzenie odbywa się zaledwie dwa tygodnie po oficjalnym wcieleniu do służby i pierwszym podniesieniu bandery na bliźniaczej fregacie, JS Yūbetsu (FFM-8). Każdy z okrętów powstaje w szybkim tempie, w zaledwie 3-4 lata, utrzymując przy tym terminowość i seryjność produkcji etap po etapie, co świadczy też o stopniu automatyzacji prac japońskich stoczni, mimo że jak w wielu innych krajów rozwiniętych także i tu zaczyna pojawiać się problem spadku rąk do pracy ze względu na starzenie się społeczeństwa i spadek dzietności.
㊗護衛艦「たつた」命名式・進水式🎊🚢🍾
— 防衛省 海上自衛隊 (@JMSDF_PAO) July 2, 2025
本日、三菱重工業株式会社長崎造船所おいて、#もがみ 型 護衛艦「#たつた」の命名式・進水式が執り行われました。
本艦は、奈良県生駒市付近を流れる大和川の支流「竜田川」から名前をいただきました‼#命名式 #進水式 #海上自衛隊 #FFM #11番艦 pic.twitter.com/1ORGvRHnQw
三菱重工業株式会社 長崎造船所で #護衛艦「#たつた」の命名・進水式が行われました。🎊👏
— 海上自衛隊佐世保地方総監部【公式】 (@jmsdf_srh) July 2, 2025
「たつた」は奈良県生駒市付近を流れる大和川の支流の名称であり「竜田川」に由来しています。#海上自衛隊 #FFM #命名・進水式 pic.twitter.com/aFCUp6KxFW
Każda fregata typu Mogami kosztowała niemal 50 mld jenów, co daje w przeliczeniu ok. 387 mln dolarów. Pierwotnie planowano budowę 22 okrętów, jednakże tak ambitne plany zostały zredukowane do wciąż niemałej liczby tuzina.
Przyszły JS Tatsuta (FFM-11) znajduje się w budowie od 2024 roku, więc wodowanie nastąpiło nieco ponad rok od jej rozpoczęcia, w tym niecały od położenia stępki. Okręt ma 132,5 metra długości i 16,3 metra szerokości, a jej pełna wyporność wynosi 5 500 ton. Prędkość maksymalna przekracza 30 węzłów. Liczebność podstawowej załogi będzie wyjątkowo niska, wynosząca zaledwie 90 marynarzy, co wynika tak z wysokiego stopnia automatyzacji wyposażenia znajdującego się na pokładzie, jak i wyzwań wynikających ze stanu demografii kraju oraz trudności pozyskiwania chętnych do służby. W skład napędu okrętu wchodzą turbina gazowa Rolls-Royce MT30 oraz dwa silniki MAN Diesel V28/33DD STC.
Fregata posiada m.in. system radarowy NOLQ-3E. W skład uzbrojenia z kolei wchodzą armata morska 127 mm MK-45 Mod 4, dwie wyrzutnie zdolne do wystrzelenia ośmiu pocisków przeciwokrętowych typu 17, wyrzutnie HOS-303 do torped 324 mm typu 97 lub typu 12 i cztery sześciolufowe wyrzutnie pasywnych środków zakłócających Mk 137 SRBOC. Ma także zdolność stawiania min Mk-41. Do tego dochodzi 16 wyrzutni VLS ASROC z pociskami type 07. Okręt ma także hangar i lądowisko do obsługi śmigłowca SH-60L. Do tego dochodzą bezzałogowe pojazdy nawodne i podwodne (USV, UUV), mające wspierać zadania prowadzone przez okręt.
W obliczu współczesnych wyzwań, w tym ekspansji ze strony Chin, Korei Północnej i Rosji, rząd Japonii zdecydował się na zwiększenie budżetu obronnego. W 2023 roku przeznaczono na obronność 6,8 bln jenów, o 1,4 bln więcej niż w roku wcześniejszym. Co też istotne, okręty JMSDF oraz patrolowce japońskiej straży wybrzeża regularnie biorą udział w ćwiczeniach międzynarodowych na innych akwenach. Władze zacieśniają przy tym relacje z rządami Australii, Filipin, Korei Południowej, USA i Wielkiej Brytanii. Odbywa się to mimo obowiązującej od 1946 roku "pacyfistycznej konstytucji" i podkreślania defensywnego charakteru jej sił zbrojnych, co też oznacza wzbranianie się przed posiadaniem broni ofensywnej czy też eksportu uzbrojenia (choć i w tej kwestii podejście się zmienia). Należą zarazem do światowej czołówki tak pod względem zdolności do działania jak i zaawansowanej technologii.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów