• <
PGZ_baner_2025

Błyskawiczna budowa fregat w japońskim stylu. Yūbetsu, kolejny okręt typu Mogami, wchodzi do służby

20.06.2025 11:50 Źródło: MW Japonii
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Błyskawiczna budowa fregat w japońskim stylu. Yūbetsu, kolejny okręt typu Mogami, wchodzi do służby
Fot. MW Japonii

W zakładzie morskim Tamano Shipyard, należącym do Mitsubishi Heavy Industries Maritime Systems, odbyła się ceremonia wcielenia do służby ósmej fregaty typu Mogami. JS Yūbetsu (FFM-8)wpisuje się w szybkie i terminowe co do dnia prace nad nowymi okrętami dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony (Japan Maritime Self-Defense Force, JMSDF lub Kaijō Jieitai).

Wydarzenie, którego kluczowym momentem było pierwsze podniesienie bandery na okręcie, odbyło się z udziałem przedstawicieli branży stoczniowej, kadry sił morskich oraz władz. JS Yūbetsu to ósmy okręt typu Mogami, z serii zaplanowanej na 12 jednostek, powstającej od 2019 roku. Co istotne, tak wodowania, jak i ceremonie pierwszego podniesienia bandery, odbywają się w zaplanowanych okresach, podkreślając tym samym ciągłość, czy wręcz seryjność prowadzonych prac w japońskich zakładach stoczniowych.

JS Yūbetsu (FFM-8) został zbudowany w latach 2022-2025 w stoczni Tamano, należącej do koncernu Mitsubishi Heavy Industries Maritime Systems. Jej wodowanie miało miejsce w październiku 2023 roku. To kolejny, po JS Niyodo (FFM-7) okręt typu Mogami, który w tym roku wszedł do służby w JMSDF. Okręt ma 132,5 metra długości i 16,3 metra szerokości, a jej pełne obciążenie wynosi 5 500 ton. Prędkość maksymalna przekracza blisko 30 węzłów.

Co ciekawe liczebność podstawowej załogi będzie wyjątkowo niska, wynosząca zaledwie 90 marynarzy, gdy na większości nawet nowoczesnych okrętów tego typu i rozmiarów potrafi wynosić między 150 a 200 marynarzy. To dowodzi wysokiego stopnia automatyzacji wyposażenia znajdującego się na pokładzie, co w ostatnim czasie staje się trendem wyznaczanym właśnie przez japońskie siły morskie. Wyjątkowy jest także dwusilnikowy napęd okrętu, na który składa się turbina gazowa Rolls-Royce MT30 oraz dwa silniki MAN Diesel V28/33DD STC.

Fregata posiada m.in. system radarowy NOLQ-3E. W skład uzbrojenia z kolei wchodzą armata morska 127 mm MK-45 Mod 4, dwie wyrzutnie zdolne do wystrzelenia ośmiu pocisków przeciwokrętowych typu 17, wyrzutnie HOS-303 do torped 324 mm typu 97 lub typu 12 i cztery sześciolufowe wyrzutnie pasywnych środków zakłócających Mk 137 SRBOC. Ma także zdolność stawiania min Mk-41. Okręt posiada hangar i lądowisko do obsługi śmigłowca SH-60L.

Fot MW Japonii


Każda fregata typu Mogami kosztowała niemal 50 mld jenów, co daje w przeliczeniu ok. 387 mln dolarów. Pierwotnie planowano budowę 22 okrętów, jednakże tak ambitne plany zostały zredukowane do wciąż niemałej liczby tuzina. Wszystkie jednostki z tej serii mają nazwy wywodzące się od słynnych rzek znajdujących się w kraju.

Mimo obowiązującej od 1946 roku w Japonii "pacyfistycznej konstytucji" i podkreślania defensywnego charakteru jej sił zbrojnych (to oznacza też wzbranianie się przed posiadaniem broni ofensywnej czy też eksportu uzbrojenia), należą zarazem do światowej czołówki tak pod względem zdolności do działania jak i zaawansowanej technologii. W obliczu współczesnych wyzwań, w tym ekspansji ze strony Chin, Korei Północnej i Rosji, rząd zdecydował się na zwiększenie budżetu obronnego. W 2023 roku przeznaczono na obronność 6,8 bln jenów, o 1,4 bln więcej niż w roku wcześniejszym. Co też istotne, okręty JMSDF oraz patrolowce japońskiej straży wybrzeża regularnie biorą udział w ćwiczeniach międzynarodowych na innych akwenach. Władze zacieśniają przy tym relacje z rządami Australii, Filipin, Korei Południowej, USA i Wielkiej Brytanii.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.