Szwedzka firma OX2 planuje budowę farmy wiatrowej na południe od Ystad. Nie będzie problemów dla żeglugi.
W tym tygodniu polskie media podały, że planowana przez szwedzką firmę OX2 farma wiatrowa Triton znajdzie się na szlaku wodnym Świnoujście – Ystad. Szwedzi twierdzą jednak, że projekt powstał w taki sposób, by nie przeszkadzać w żegludze.
Farma wiatrowa Triton ma zostać wybudowana u wybrzeży Skanii, około 30 kilometrów od Ystad, na wodach szwedzkiej strefy ekonomicznej. Farma ma wytwarzać energię elektryczną na poziomie 7,5 TWh, co pozwoli zapewnić prąd w 1,5 miliona gospodarstw domowych. Liczba turbin ma wynosić do 129, a ich wysokość do 370 metrów nad poziomem morza.
Natężenie ruchu żeglugowego w okolicy planowanej farmy Triton. Źródło: dokumentacja projektowa OX2
Jak zauważyły polskie media, Triton został zaprojektowany na drodze wodnej użytkowanej między innymi przez promy ze Świnoujścia, ale także Sassnitz. W dokumentacji projektowej wspomniano, że farma graniczy z kilkoma drogami wodnymi o znaczeniu krajowym, ale przez wschodnią jej część przechodzi tor wodny Ystad-Sassnitz. W dokumencie nie pada nazwa Świnoujście, ale pływające z Polski promy na tym etapie podróży korzystają z podobnego korytarza wodnego. Plan rozmieszczenia wiatraków zakłada, że w tym miejscu powstanie ok. 5-kilometrowa luka, która pozwoli jednostkom na swobodne przepływanie i mijanie się. Branżowe portale podniosły jednak wątpliwość, czy taki korytarz będzie wystarczający w przypadku złych warunków pogodowych lub awarii.
– Obecnie prowadzimy konsultacje dotyczące naszego projektu Triton i bardzo cieszymy się z uwag dotyczących planowanego projektu – powiedział portalowi GospodarkaMorska.pl Mikael Östlund z OX2. Östlund potwierdził, że trasy promów nie są w żaden sposób zagrożone: – W obrębie wyznaczonego szlaku żeglugowego, którym kursują promy z Sassnitz i Świnoujścia do i z Ystad, nie planuje się lokalizacji turbin wiatrowych.
Przedstawiony przez OX2 projekt farmy może jeszcze ulec zmianie. Trwają prace nad doprecyzowaniem lokalizacji wiatraków, uwzględniające również ocenę ryzyka dla żeglugi: – Przeprowadzona zostanie ocena ryzyka i modelowanie ruchu statków, aby móc ocenić, wymierzyć i sfinalizować szczegółowy projekt farmy wiatrowej – potwierdza Mikael Östlund. – Zostanie to zrobione również dla szeregu przypadków, w których warunki pogodowe lub problemy techniczne ograniczają zdolność statku do manewrowania z pełną kontrolą – podaje.
OX2 jest także w trakcie uzyskiwania formalnych zgód na prace na terenie Szwedzkiej Strefy Ekonomicznej oraz strefy Natura 2000, z którym farma ma sąsiadować. Firma prowadzi konsultacje z władzami regionów i miast i zainteresowanych instytucji. – Czekamy także na komentarze zarówno od linii promowych, portów, a także odpowiednich władz – dodaje Östlund.
OX2 to jedna z wiodących firm na europejskim rynku farm wiatrowych na morzu i lądzie. Zarządza 45 farmami wiatrowymi, ma swoje biura m.in. w Polsce i innych krajach bałtyckich, a także we Francji i Włoszech.
Na trasie Świnoujście – Ystad pływają pływają promy linii Unity Line oraz Polferries. Jednostki obu linii kursują nawet do trzech razy dziennie.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego