• <
gryfia_70lat

[WIDEO] Fairplay-37 zwodowany w stoczni Safe

jm

27.04.2022 19:35
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki [WIDEO] Fairplay-37 zwodowany w stoczni Safe

Partnerzy portalu

[WIDEO] Fairplay-37 zwodowany w stoczni Safe - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W gdańskiej stoczni Safe miało miejsce wodowanie nowego holownika Fairplay-37 budowanego dla polskiego Fairplay Towage.



Nowy holownik typu Shoalbuster 2711 ICE został zaplanowany przede wszystkim z myślą o pracach związanych z morskimi farmami wiatrowymi i innymi operacjami offshore. Jednostka nosi nazwę Fairplay-37. Została zwodowana w stoczni Safe 27 kwietnia przy pomocy dwóch pływających dźwigów – Conrad Consul i Maja, które często są wykorzystywane w takich operacjach. W wodowaniu, oprócz pracowników stoczni Safe, udział wzięli przedstawiciele armatora, czyli firmy Fairplay Towage, ale także holenderskiego Damena, u którego polski armator zamówił budowaną w kraju jednostkę.

– Chciałbym podziękować wszystkim stoczniowcom, osobom, firmom i instytucjom zaangażowanym w nasz projekt nowego holownika – mówi Arkadiusz Ryż, Offshore Wind Project Manager w Fairplay Towage Polska.

Zleceniodawca cieszy się również, że cała budowa została zakontraktowana w Polsce, co było możliwe dzięki wieloletniej współpracy między Damenem a stocznią Safe, która już wcześniej budowała holowniki typu Shoalbuster, choć po raz pierwszy robi to w całości, łącznie z wyposażeniem. Dla Fairplay Towage Polska jest to sposób na wspieranie polskiego przemysłu stoczniowego, również w kontekście rozwijającej się branży energetyki wiatrowej.

Gospodarka Morska
Fot. GospodarkaMorska.pl


– To jest pierwszy Shoalbuster zrobiony przez nas od początku do końca – potwierdza Andrzej Łuczak, dyrektor techniczno-handlowy stoczni Safe. Dodaje, że Fairplay-37 powstał na bazie projektu technicznego autorstwa Damena oraz projektu roboczego wykonanego przez Safe.

Fairplay-37 będzie użytkowany przy budowie polskich morskich farm wiatrowych.

– Kiedy wyznaczaliśmy sobie parametry, jakie jednostka powinna spełniać, jednym z priorytetów było niskie zanurzenie. Maksymalne zanurzenie Fairplay-37 to trzy metry, natomiast zanurzenie robocze powinno oscylować w granicach 2,80 metra, co powinno pozwolić mu wchodzić do wszystkich polskich portów, również tych mniejszych, tak zwanych portów szybkiego reagowania, czyli Łeby, Ustki, Władysławowa – mówi Arkadiusz Ryż z Fairplay Towage. Dzięki swoim parametrom jednostka będzie mogła także wypełniać zadania m.in. przy platformach wydobywczych. Będzie to pierwszy tak silny holownik mogący zawinąć do mniejszych polskich portów, w tym również do Elbląga po uruchomieniu żeglugi przez Mierzeję Wiślaną.

Fairplay-37 będzie mógł pracować na wodach Bałtyku przez 365 dni w roku.

– Na życzenie klienta dodana została klasa lodowa ze względu na planowaną pracę tego statku w rejonach naszych portów, gdzie woda zimą bywa zamarznięta – potwierdza Andrzej Łuczak z Safe.

Gospodarka Morska
Fot. GospodarkaMorska.pl


Nowy holownik Fairplay Towage to 27-metrowa jednostka cenionego typu Shoalbuster 2711 ICE. Została opracowana tak, by armator mógł ją wykorzystywać w szerokim zakresie. Posiada wolny pokład o powierzchni ponad 70 metrów kwadratowych. Otwarta rufa zakończona będzie stern rollerem, czyli rolką, po której można będzie wciągać kotwice czy boje. Na rufie znajdzie się także mocny dźwig, który na wysięgu 14 metrów będzie w stanie udźwignąć do 8 ton. Dodatkowo zainstalowana będzie hydrauliczna 5-tonowa wciągarka ze stalową liną o długości 50 metrów. Dzięki temu Fairplay-37 będzie mógł np. opuszczać na dno roboty czy wspierać prace nurkowe. Armator planuje także zwiększenie tratw ratunkowych, żeby statek mógł zabrać więcej pasażerów. Holownik będzie zatem mógł przewozić nie tylko dwa kontenery 10-stopowe, ale także dodatkowo do 12 osób – inżynierów, badaczy czy serwisantów koniecznych do prac offshore. Wszystko to sprawia, że w odróżnieniu od typowo portowych holowników, Fairplay-37 będzie mógł pracować przy różnorakich projektach – od typowej obsługi statków w portach, przez holowania morskie i dalekomorskie, wspomaganie prac pogłębiarskich, aż po nietypowe projekty m.in. przy farmach wiatrowych czy platformach wydobywczych. Co ważne, statek spełnia wymogi emisji IMO Tier III.

Stocznia Safe nie zwalnia tempa. Na najbliższe miesiące zaplanowane zostały dalsze prace wykończeniowe na Fairplay-37, który zostanie przekazany armatorowi latem, ale – jak mówi Andrzej Łuczak – w budowie są także inne projekty.

– W najbliższym czasie budowanych będzie sześć jednostek, dużych holowników Multi Cat 3313. Budujemy też siostrzaną jednostkę Shoalbuster, ale częściowo wyposażoną – mówi Łuczak. Dodaje, że trwają także rozmowy z klientami na temat innych jednostek, w tym offshore. – W swoim portfolio mamy holowniki, projekty statków do obsługi farm wiatrowych, tak zwane CTV. Jesteśmy przygotowani i gotowi zaczynać prace od zaraz.

Partnerzy portalu

aste_580x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.