• <
nauta_2024

Czy usunięcie 20 000 metrów sześciennych piasku uwolni kontenerowiec w Kanale Sueskim i uratuje globalny łańcuch dostaw?

zk

26.03.2021 07:54 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Czy usunięcie 20 000 metrów sześciennych piasku uwolni kontenerowiec w Kanale Sueskim i uratuje globalny łańcuch dostaw?

Partnerzy portalu

Czy usunięcie 20 000 metrów sześciennych piasku uwolni kontenerowiec w Kanale Sueskim i uratuje globalny łańcuch dostaw? - GospodarkaMorska.pl
Fot. SCA

Według władz kanału trzeba usunąć nawet 20 000 metrów sześciennych piasku z Kanału Sueskiego, aby uwolnić gigantyczny kontenerowiec, który utknął we wtorek i blokuje jeden z najważniejszych torów wodnych na świecie.

Długość kontenerowca Ever Given jest zbliżona do wysokości Empire State Building. Statek osiadł na mieliźnie 23 marca po tym, jak warunki meteorologiczne uległy drastycznej zmianie - był to wiatr o prędkości 40 węzłów oraz burza piaskowa, która spowodowała słabą widoczność i utrudnienia w nawigacji, skomentował Urząd Kanału Sueskiego (SCA) w przekazanym mediom  oświadczeniu. Zablokował jeden z najbardziej ruchliwych szlaków wodnych na świecie, co wywołało gorączkowe działania ratownicze, w tym użycie dwóch pogłębiarek, dziewięciu holowników i czterech koparek na brzegu kanału.

Władze Kanału powołały zespół ekspertów z holenderskiego Smit Salvage i japońskiego Nippon Salvage, którzy uczestniczyli przy kilku głośnych operacjach podobnego kalibru. Specjaliści wraz z SCA mają podjąć wszelkie działania, aby pomóc w ponownym wypłynięciu statku, poinformowała w oświadczeniu Evergreen Marine.

Władze Kanału dodały, że omówiły wiele możliwości usunięcia zatoru. Najbardziej realna wydaje się opcja uniesienia statku, który ma 400 metrów długości i 59 metrów szerokości, poprzez pogłębianie obszaru wokół kontenerowca. Starszy pilot kanałowy w SCA powiedział CNN w środę, że ponowne wypłynięcie ogromnego statku jest „technicznie bardzo skomplikowane” i może zająć kilka dni.

Pogłębiarki ciężko pracują, nieustannie usuwając piasek i błoto z spod dziobu statku. Aby osiągnąć głębokość od 12 do 16 metrów, która może pozwolić kontenerowcowi na uniesienie się, wymaga to operacji usunięcia od 15 000 do 20 000 metrów sześciennych materiału – podał w oświadczeniu Zarząd Kanału (SCA).

 „Oprócz pogłębiarek które już są na miejscu, jest również specjalistyczna pogłębiarka ssąca, która wkrótce rozpocznie pracę. Ta pogłębiarka może co godzinę pobierać z dna około 2000 metrów sześciennych materiału piaszczystego” – oznajmił kierownik techniczny statku Ever Given Bernhard Schulte.

„Większość handlu między Azją a Europą opiera się na Kanale Sueskim, a biorąc pod uwagę, że podstawowe towary, w tym również niezbędny sprzęt medyczny, wzywamy władze Egiptu do zrobienia wszystkiego, co w ich mocy, aby ponownie otworzyć kanał, tak szybko jak to będzie możliwe” – skomentował Platten.

To nie pierwsza sytuacja, kiedy kanał jest zamknięty. W latach 1956-1957 z powodu kryzysu sueskiego, znanego również jako druga wojna arabsko-izraelska, kanał został zamknięty. Podobna sytuacja miała miejsce w 1967 r., kiedy to Izrael zajął półwysep Synaj. Kanał był nieczynny prawie dekadę. Teraz sytuacja kształtuje się nieco inaczej.

Zamknięcie może mieć znacznie większy, bardziej destrukcyjny wpływ na światową gospodarkę, niż podczas ostatnich dwóch przestojów. Poziom handlu między Europą a Azją znacznie wzrósł w ostatnich dziesięcioleciach. A kanał stał się głównym szlakiem transportowym. Już w środę rynki finansowe zareagowały na zablokowanie kanału, w tym bardzo wyraźnie rynek ropy. Kontrakty terminowe na ropę Brent, w pewnym momencie w środę podskoczyły o 3% z powodu obaw o zmniejszenie i opóźnienie w dostawach. Z kolei, tego samego dnia, w Nowym Jorku terminowe kontrakty na ropę z dostawami w maju wzrosły o 5%. Nie wspominając o natychmiastowej reakcji spadkowej na blokadę kanału, światowego lidera A.P. Moller-Maersk. Inwestorzy przenieśli swoje zainteresowania w obszar  krajów zasobnych w surowce, takich jak Kanada i Australia. Dodatkowo sytuacji nie ułatwia panująca pandemia COVID-19.

Jak wynika z obliczeń, kontenerowiec blokując kanał, zablokował tranzyt o dobowej wartości około 9,6 miliarda dolarów. Wartość ta jest przybliżona na podstawie oceny specjalistów tworzących Lloyd’s List, która sugeruje, że ruch w kierunku zachodnim jest wart około 5,1 miliarda dolarów dziennie, a ruch w kierunku wschodnim kanału to wartość około 4,5 miliarda dolarów. Aktualnie jak szacuje  Bloomberg i Lloyd’s, pomiędzy 165 a 185 statków czeka na udrożnienie kanału. Eksperci obawiają się, że jeśli statek nie zostanie wkrótce uwolniony, zator może jeszcze bardziej wpłynąć na rynek ropy naftowej, koszty transportu, globalną sieć dostaw - prowadząc do wzrostu kosztów towarów codziennego użytku.

„Wielkość żeglugi stała się tak duża, że ​​władzom egipskim jest bardzo trudno nadążyć za wzrostem” – powiedział w czwartek starszy korespondent CNN, Bill Wedeman. „Rozmiar Kanału Sueskiego w ciągu ostatnich 50 lat – jego szerokość, zasadniczo się podwoiła, ale nadal nie jest wystarczająca”.

W komunikacie prasowym Shoei Kisen właściciel Ever Given przeprosił inne statki, które planowały wypłynąć, a teraz utknęły.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.