• <

Bałtycki operator gra w zielone. Viking Line organizuje zielone konferencje w zielonych korytarzach

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bałtycki operator gra w zielone. Viking Line organizuje zielone konferencje w zielonych korytarzach
Fot. Viking Lines

Viking Line w 2024 r. obsłużyło na statkach i w terminalach ponad 4,6 miliona pasażerów i przetransportowało rekordową ilość ładunków. Rekordowe wyniki osiągnięto w serwisie Helsinki–Tallin. Prom Viking Cinderella znacznie zwiększył potencjał przewozów między Helsinkami a Sztokholmem.

Służby Viking Line obliczyły dokładnie, że operator promowy przewiózł w 2024 r. swoimi pięcioma promami łącznie 4 646 676 pasażerów. Statek wycieczkowy Birka Gotland, którego współwłaścicielem jest Gotlandsbolaget, obsłużył 438 743 pasażerów. Największy wzrost – o 9,9 procent – ​​odnotowano na trasie Helsinki–Tallin. Na tym połączeniu z promów skorzystało 1 819 971 pasażerów.

Spółka macierzysta Viking Line Abp jest notowana na giełdzie NASDAQ Helsinki od 5 lipca 1995 r. 17 stycznia br. akcje HEL: VIK1V osiągały 20,70 EUR. Spółki zależne w całości należące do spółki: Viking Line Skandinavien AB i jej spółka zależna; Viking Rederi AB; OÜ Viking Line Eesti; Viking Line Finnlandverkehr GmbH i Viking Line Buss Ab należą do Grupy Viking Line. 

Źródło: NASDAQ Helsinki, 17-01-2025


Grupa obejmuje również spółkę joint venture Gotland Alandia Cruises AB, w której ma 50% udziałów). 24,5% bezpośrednich i pośrednich udziałów obejmuje spółkę stowarzyszoną Alandia Försäkring Abp. 20% ma w spółce Rederiaktiebolaget Eckerö. Viking Line  zarządza 5 promami  i zapewnia serwisy między 5 portami.  Statki tego operatora łączą Tallin i Helsinki, a stolicę Finlandii ze Sztokholmem i Marienhamn. Stolicę wysp Alandzkich prom łączy z Turku i Sztokholmem. 

Skandynawski operator to pracodawca zatrudniający ponad 2 tys. pracowników. Firma wywodzi się  archipelagu Wysp Alandzkich i tu zatrudnionych  jest wielu pracowników. Armator podkreśla, że „Nowa era w podróżach pasażerskich między stałym lądem Finlandii, Wyspami Alandzkimi i Szwecją rozpoczęła się późną wiosną 1959 r. Przez dziesięciolecia wielkość, koncepcje usług i zakres atrakcji tych statków uległy drastycznym zmianom”.

Rekordowy Kopciuszek (Cinderella) 


RW 2024 r. przepustowość na trasie Helsinki–Sztokholm wzrosła ponad dwukrotnie, gdy Viking Cinderella uruchomił obsługę na tej trasie obok MS Gabriella w marcu br. Statek ten operuje na trasie Helsinki-Åland Islands-Stockholm. Na tej trasie łącznie podróżowało 722 051 osób, a udział w rynku Viking Line wzrósł do 43%. Na trasie Turku–Sztokholm udział rynkowy Viking Line wyniósł 70%, a statki Viking Glory i Viking Grace obsłużyły łącznie 1 983 081 pasażerów. Promy Viking Line przetransportował w zeszłym roku rekordową ilość ładunków. Łącznie było to 134 219 jednostek ładunkowych.

Źródło: Viking Line, 2025


- Mieliśmy udany program przewozowy, a nasze inwestycje w dwa statki i ich usługi przyniosły rezultaty. Viking XPRS, który obecnie pływa pod fińską banderą, osiągnął bardzo dobrą pozycję rynkową, podczas gdy Gabriella i Viking Cinderella pływały do ​​Tallina w szczycie sezonu letniego - mówi Johanna Boijer-Svahnström, Senior Vice President of Corporate Communications.

Viking XPRS został zbudowany w Turku, wówczas stoczni fińskiej (obecnie MEYER TURKU) i dostarczony 28 kwietnia 2008 r. Prom pływał między Helsinkami a Tallinem do 2014 r. W tym czasie zmienił banderę i zaczął pływać pod banderą Estonii. Viking XPRS to szybki statek. „Ten prom ro-ro potrzebuje tylko dwóch i pół godziny, aby przepłynąć między stolicami Finlandii i Estonii” – podkreśla stocznia. Viking XPRS może pomieścić 2 500 pasażerów i ma klasę lodową 1A. To oznacza, że ​​prom może również podróżować w niesprzyjających warunkach lodowych. 

Boijer-Svahnström podkreśla, że „Viking Cinderella został naprawdę dobrze przyjęty na trasie Helsinki–Sztokholm i pomógł nam zwiększyć nasz udział w rynku. Jesteśmy szczególnie zadowoleni z nowego rekordu ładunkowego. Nasze statki są ważnym elementem utrzymania bezpieczeństwa dostaw w regionie Morza Bałtyckiego”.  

W zeszłym roku, wraz z powrotem Viking Cinderella do służby w Viking Line na jej pierwotnej trasie Helsinki–Sztokholm, firma świętowała również 50. rocznicę tego serwisu. Statek zbudowany został 1989 i kilkakrotnie modernizowany. Jednostka o długości 191 m i szerokości 29 m może pomieścić jednorazowo 2560. Cztery silniki główne Sulzer o mocy 28 800 kW zapewniają promowi  21,5 węzłów. Statek ma klasą lodową 1 A Super, co pozwala mu na pływanie w warunkach lodowych. 

W związku z powrotem Viking Cinderella do służby na szlakach do Finlandii, statek został wpisany do fińskiego rejestru statków, a teraz wszystkie pięć statków Viking Line pływa pod fińską banderą. W zeszłym roku Viking Line przekroczył w przewozach morskich pułap 250 milionów obsłużonych pasażerów. Osiągnięcie tego rekordu zajęło operatorowi  60 lat.

Zadowolenie i lojalność klientów Viking Line również systematycznie rosły. W wynikach badań firmy sondażowej EPSI Rating z 2024 r. dotyczącym firm żeglugowych, Viking Line osiągnął najwyższy poziom zadowolenia klientów z obsługi na połączeniach między Finlandią a Szwecją.

Viking XPRS


Zielone konferencje w zielonym korytarzu 


Na początku 2024 r. Viking Line uruchomił nową usługę. Są to zielone konferencje organizowane na pokładach statków płynących do Turku. W czasie tych rejsów „promy zmniejszają emisję gazów cieplarnianych z podróży konferencyjnej o około 90 procent. Wiosną 2025 r. nowy produkt zielonych spotkań będzie oferowany na wszystkich trasach i statkach” – informuje operator.

- To konkretny środek ochrony środowiska, którego koszt nie będzie stanowił trudności dla nikogo – mówi klient konferencji Kalle Leinonen, przewodniczący Turku Businessmen’s Association dla ekspertów i menedżerów z tego regionu.

Stowarzyszenie reprezentujące ekspertów i menedżerów w regionie Turku, będące częścią Finnish Service Union United (PRO), zarezerwowało dwie konferencje Green Sea na rok 2025, w których weźmie udział 150–200 osób.

W 2024 r. 1800 pasażerów odbyło spotkania o niskiej emisji na Viking Glory lub Viking Grace, a zainteresowanie tym nowym produktem rośnie. Wśród osób wybierających produkt Green Sea Conference znajdują się firmy, organizacje sektora publicznego i stowarzyszenia non-profit.

- Co roku organizujemy tysiące konferencji na pokładzie naszych statków, w których uczestniczy łącznie około 200 tys. osób. Gdyby wszyscy nasi klienci konferencyjni wybrali alternatywę Green Conference, oznaczałoby to redukcję emisji równą rocznej emisji gazów cieplarnianych około 2 tys. Finów” – mówi Philip Sjöstrand, szef sprzedaży Viking Line. Od późnej wiosny 2025 r. Green Sea Conferences będzie również dostępne na trzech innych statkach firmy – Gabriella, Viking Cinderella i Viking XPRS.

- Największe zainteresowanie wykazały duże firmy, które uwzględniają zrównoważony rozwój w swojej strategii. Zielona alternatywa jest dla nich naturalnym wyborem. Po pierwszym roku możemy zauważyć, że ten produkt pozostanie z nami na stałe - zauważa Philip Sjöstrand.

W lipcu 2024 r. Viking Line otworzył pierwszy na Morzu Bałtyckim zielony korytarz żeglugowy dla ładunków we współpracy z konglomeratem spożywczym Orkla Finland i firmą transportową Scandic Trans. - 683-kilometrowa podróż, którą Felix Ketchup pokonuje z fabryki Orkla w Fågelmara w Szwecji do centrum logistycznego w Turku w Finlandii, jest teraz zasilana biopaliwem, które zmniejsza emisję dwutlenku węgla kopalnego w łańcuchu o 90%. W ciągu jednego roku emisje są zmniejszane łącznie o 190 ton – wylicza operator.

Viking Line zaoferował ten zielony korytarz żeglugowy wszystkim klientom na trasie Turku–Sztokholm, gdy Viking Glory i Viking Grace przez tydzień pływały na biogazie. Operację uruchomiono aby uczcić Dzień Morza Bałtyckiego. Przez ponad rok klienci Viking Line mogli kupować biogaz, aby zrekompensować ślad węglowy swojej podróży. W ten sposób zmniejszono emisję podróżujących pasażerów o 90% w porównaniu z podróżami, kiedy silniki statków zasilane były gazem ziemnym  z instalacji LNG. Viking Line wprowadza Green Sea Conference również na swoich trasach do Helsinek. 

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.