Viking Line w 2024 r. obsłużyło na statkach i w terminalach ponad 4,6 miliona pasażerów i przetransportowało rekordową ilość ładunków. Rekordowe wyniki osiągnięto w serwisie Helsinki–Tallin. Prom Viking Cinderella znacznie zwiększył potencjał przewozów między Helsinkami a Sztokholmem.
Służby Viking Line obliczyły dokładnie, że operator promowy przewiózł w 2024 r. swoimi pięcioma promami łącznie 4 646 676 pasażerów. Statek wycieczkowy Birka Gotland, którego współwłaścicielem jest Gotlandsbolaget, obsłużył 438 743 pasażerów. Największy wzrost – o 9,9 procent – odnotowano na trasie Helsinki–Tallin. Na tym połączeniu z promów skorzystało 1 819 971 pasażerów.
Spółka macierzysta Viking Line Abp jest notowana na giełdzie NASDAQ Helsinki od 5 lipca 1995 r. 17 stycznia br. akcje HEL: VIK1V osiągały 20,70 EUR. Spółki zależne w całości należące do spółki: Viking Line Skandinavien AB i jej spółka zależna; Viking Rederi AB; OÜ Viking Line Eesti; Viking Line Finnlandverkehr GmbH i Viking Line Buss Ab należą do Grupy Viking Line.
Grupa obejmuje również spółkę joint venture Gotland Alandia Cruises AB, w której ma 50% udziałów). 24,5% bezpośrednich i pośrednich udziałów obejmuje spółkę stowarzyszoną Alandia Försäkring Abp. 20% ma w spółce Rederiaktiebolaget Eckerö. Viking Line zarządza 5 promami i zapewnia serwisy między 5 portami. Statki tego operatora łączą Tallin i Helsinki, a stolicę Finlandii ze Sztokholmem i Marienhamn. Stolicę wysp Alandzkich prom łączy z Turku i Sztokholmem.
Skandynawski operator to pracodawca zatrudniający ponad 2 tys. pracowników. Firma wywodzi się archipelagu Wysp Alandzkich i tu zatrudnionych jest wielu pracowników. Armator podkreśla, że „Nowa era w podróżach pasażerskich między stałym lądem Finlandii, Wyspami Alandzkimi i Szwecją rozpoczęła się późną wiosną 1959 r. Przez dziesięciolecia wielkość, koncepcje usług i zakres atrakcji tych statków uległy drastycznym zmianom”.
RW 2024 r. przepustowość na trasie Helsinki–Sztokholm wzrosła ponad dwukrotnie, gdy Viking Cinderella uruchomił obsługę na tej trasie obok MS Gabriella w marcu br. Statek ten operuje na trasie Helsinki-Åland Islands-Stockholm. Na tej trasie łącznie podróżowało 722 051 osób, a udział w rynku Viking Line wzrósł do 43%. Na trasie Turku–Sztokholm udział rynkowy Viking Line wyniósł 70%, a statki Viking Glory i Viking Grace obsłużyły łącznie 1 983 081 pasażerów. Promy Viking Line przetransportował w zeszłym roku rekordową ilość ładunków. Łącznie było to 134 219 jednostek ładunkowych.
- Mieliśmy udany program przewozowy, a nasze inwestycje w dwa statki i ich usługi przyniosły rezultaty. Viking XPRS, który obecnie pływa pod fińską banderą, osiągnął bardzo dobrą pozycję rynkową, podczas gdy Gabriella i Viking Cinderella pływały do Tallina w szczycie sezonu letniego - mówi Johanna Boijer-Svahnström, Senior Vice President of Corporate Communications.
Viking XPRS został zbudowany w Turku, wówczas stoczni fińskiej (obecnie MEYER TURKU) i dostarczony 28 kwietnia 2008 r. Prom pływał między Helsinkami a Tallinem do 2014 r. W tym czasie zmienił banderę i zaczął pływać pod banderą Estonii. Viking XPRS to szybki statek. „Ten prom ro-ro potrzebuje tylko dwóch i pół godziny, aby przepłynąć między stolicami Finlandii i Estonii” – podkreśla stocznia. Viking XPRS może pomieścić 2 500 pasażerów i ma klasę lodową 1A. To oznacza, że prom może również podróżować w niesprzyjających warunkach lodowych.
Boijer-Svahnström podkreśla, że „Viking Cinderella został naprawdę dobrze przyjęty na trasie Helsinki–Sztokholm i pomógł nam zwiększyć nasz udział w rynku. Jesteśmy szczególnie zadowoleni z nowego rekordu ładunkowego. Nasze statki są ważnym elementem utrzymania bezpieczeństwa dostaw w regionie Morza Bałtyckiego”.
W zeszłym roku, wraz z powrotem Viking Cinderella do służby w Viking Line na jej pierwotnej trasie Helsinki–Sztokholm, firma świętowała również 50. rocznicę tego serwisu. Statek zbudowany został 1989 i kilkakrotnie modernizowany. Jednostka o długości 191 m i szerokości 29 m może pomieścić jednorazowo 2560. Cztery silniki główne Sulzer o mocy 28 800 kW zapewniają promowi 21,5 węzłów. Statek ma klasą lodową 1 A Super, co pozwala mu na pływanie w warunkach lodowych.
W związku z powrotem Viking Cinderella do służby na szlakach do Finlandii, statek został wpisany do fińskiego rejestru statków, a teraz wszystkie pięć statków Viking Line pływa pod fińską banderą. W zeszłym roku Viking Line przekroczył w przewozach morskich pułap 250 milionów obsłużonych pasażerów. Osiągnięcie tego rekordu zajęło operatorowi 60 lat.
Zadowolenie i lojalność klientów Viking Line również systematycznie rosły. W wynikach badań firmy sondażowej EPSI Rating z 2024 r. dotyczącym firm żeglugowych, Viking Line osiągnął najwyższy poziom zadowolenia klientów z obsługi na połączeniach między Finlandią a Szwecją.
Na początku 2024 r. Viking Line uruchomił nową usługę. Są to zielone konferencje organizowane na pokładach statków płynących do Turku. W czasie tych rejsów „promy zmniejszają emisję gazów cieplarnianych z podróży konferencyjnej o około 90 procent. Wiosną 2025 r. nowy produkt zielonych spotkań będzie oferowany na wszystkich trasach i statkach” – informuje operator.
- To konkretny środek ochrony środowiska, którego koszt nie będzie stanowił trudności dla nikogo – mówi klient konferencji Kalle Leinonen, przewodniczący Turku Businessmen’s Association dla ekspertów i menedżerów z tego regionu.
Stowarzyszenie reprezentujące ekspertów i menedżerów w regionie Turku, będące częścią Finnish Service Union United (PRO), zarezerwowało dwie konferencje Green Sea na rok 2025, w których weźmie udział 150–200 osób.
W 2024 r. 1800 pasażerów odbyło spotkania o niskiej emisji na Viking Glory lub Viking Grace, a zainteresowanie tym nowym produktem rośnie. Wśród osób wybierających produkt Green Sea Conference znajdują się firmy, organizacje sektora publicznego i stowarzyszenia non-profit.
- Co roku organizujemy tysiące konferencji na pokładzie naszych statków, w których uczestniczy łącznie około 200 tys. osób. Gdyby wszyscy nasi klienci konferencyjni wybrali alternatywę Green Conference, oznaczałoby to redukcję emisji równą rocznej emisji gazów cieplarnianych około 2 tys. Finów” – mówi Philip Sjöstrand, szef sprzedaży Viking Line. Od późnej wiosny 2025 r. Green Sea Conferences będzie również dostępne na trzech innych statkach firmy – Gabriella, Viking Cinderella i Viking XPRS.
- Największe zainteresowanie wykazały duże firmy, które uwzględniają zrównoważony rozwój w swojej strategii. Zielona alternatywa jest dla nich naturalnym wyborem. Po pierwszym roku możemy zauważyć, że ten produkt pozostanie z nami na stałe - zauważa Philip Sjöstrand.
W lipcu 2024 r. Viking Line otworzył pierwszy na Morzu Bałtyckim zielony korytarz żeglugowy dla ładunków we współpracy z konglomeratem spożywczym Orkla Finland i firmą transportową Scandic Trans. - 683-kilometrowa podróż, którą Felix Ketchup pokonuje z fabryki Orkla w Fågelmara w Szwecji do centrum logistycznego w Turku w Finlandii, jest teraz zasilana biopaliwem, które zmniejsza emisję dwutlenku węgla kopalnego w łańcuchu o 90%. W ciągu jednego roku emisje są zmniejszane łącznie o 190 ton – wylicza operator.
Viking Line zaoferował ten zielony korytarz żeglugowy wszystkim klientom na trasie Turku–Sztokholm, gdy Viking Glory i Viking Grace przez tydzień pływały na biogazie. Operację uruchomiono aby uczcić Dzień Morza Bałtyckiego. Przez ponad rok klienci Viking Line mogli kupować biogaz, aby zrekompensować ślad węglowy swojej podróży. W ten sposób zmniejszono emisję podróżujących pasażerów o 90% w porównaniu z podróżami, kiedy silniki statków zasilane były gazem ziemnym z instalacji LNG. Viking Line wprowadza Green Sea Conference również na swoich trasach do Helsinek.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął