Na terenie mieszczącej się w Gdańsku stoczni Baltic Operator odbyła się ceremonia położenia stępki pod kolejną jednostkę patrolową dla fińskich służb granicznych (Rajavartiolaitos). Jest to kolejny etap umowy podpisanej w 2022 roku. Polski zakład jest podwykonawcą stoczni Meyer Turku.
Jak poinformował główny wykonawca tego przedsięwzięcia, uroczystość odbyła się zgodnie z morską tradycją, a pod stępką umieszczono monety na szczęście, aby zapewnić jednostce oraz jej załodze pomyślność. Patrolowiec ma numer budowy 1407.
– Patrolowce są budowane w stoczniach naszych wieloletnich partnerów, pod kierownictwem Meyer Turku i zgodnie z naszymi standardami jakości. Nasz wspólny i niezwykle aktualny projekt osiągnął już etap, na którym świętujemy położenie stępki pod drugi okręt –przekazał Casimir Lindholm, dyrektor generalny Meyer Turku.
– Nowe okręty patrolowe znacząco poprawią bezpieczeństwo granic i bezpieczeństwa na morzu Finlandii po ich ukończeniu, w wymagającym i trudnym do przewidzenia środowisku bezpieczeństwa – podkreślił generał dywizji Jari Tolppanen, dyrektor projektu w Straży Granicznej Finlandii.

Grupa Przemysłowa Baltic przekazała w mediach społecznościowych, że powstające patrolowce odegrają kluczową rolę w ochronie granic NATO na Morzu Bałtyckim, wzmacniając bezpieczeństwo całego regionu. Zostaną wyposażone w zaawansowane systemy nadzoru, ratownictwa i reagowania na zagrożenia środowiskowe, aby sprostać potrzebom współczesnych operacji morskich.
Wielozadaniowe patrolowce typu Turva będą miały 98 m długości, 17,6 m szerokości, przy zanurzeniu wynoszącym 5,1 metra. Zostaną wyposażone w silniki o mocy 12 MW. Mają kontynuatować serię rozpoczętą przez prototypowy OPV Turva, która jest prawdopodobnie pierwszą na świecie jednostką do obrony wybrzeża z napędem LNG. Ma wyporność wynoszącą ok. 4000 ton i 30 członków załogi. Osiąga prędkość 18 węzłów. Nowe patrolowce będą najpewniej zbliżone pod względem wyposażenia i rozmiarów do swojego poprzednika. Są planowane jako uniwersalne jednostki, które poza zadaniami typowymi dla straży przybrzeżnej (ochrona granic morskich, zwalczanie przemytu i kontrola żeglugi), będą przystosowane do pełnienia zadań ratowniczych (w tym działań SAR), a także likwidowania skutków rozlewów olejowych w ramach ochrony środowiska wodnego i bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
Obok Baltic Operator, w przedsięwzięcie jest zaangażowana także fińska firma Uusikaupunki Workboat, która odpowiada za stworzenie nadbudówek. Wedle założonych planów oba patrolowce zostaną przekazane do służby w 2026 roku. Pierwszy z nich, Karhu, został ochrzczony pod koniec sierpnia tego roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów