• <
nauta_2024

BAE Systems rozpoczyna budowę piątej fregaty typu 26, przyszłego HMS Sheffield

29.11.2024 15:17 Źródło: BAE Systems
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki BAE Systems rozpoczyna budowę piątej fregaty typu 26, przyszłego HMS Sheffield
Fot. BAE Systems

W stoczni Bae Systems Govan w Glasgow odbyła się 28 listopada uroczystość rozpoczęcia budowy kolejnego okrętu, który wejdzie w skład Royal Navy. Nowe fregaty typu 26, wraz z budowanymi przez Babcock typu 31, mają w przyszłości stać się trzonem brytyjskich sił morskich.

W  ceremonii wzięli udział przedstawiciele firmy, stoczniowcy, firm zaangażowanych w przedsięwzięcie, a także reprezentanci władz oraz marynarki wojennej. Symbolicznym „aktem ceremonialnym” było ręczne cięcie blach, które rozpoczął 27-letni praktykant stoczni, Michael Miller. Moment ten oficjalnie rozpoczynał budowę przyszłego HMS Sheffield, który jest piątą w kolejności fregatą typu 26 z zaplanowanych ośmiu, jakie zamówił brytyjski Departament Obrony.

– Ta ceremonia cięcia stali oznacza kolejny kluczowy moment zarówno dla naszej floty, jak i brytyjskiego przemysłu stoczniowego. HMS Sheffield to nie tylko najnowocześniejszy dodatek do naszej floty, ale także dowód naszego zaangażowania we wspieranie tysięcy wykwalifikowanych miejsc pracy i wzrostu gospodarczego w całej Szkocji i szerzej w Wielkiej Brytanii. Ta inwestycja w nasz potencjał morski zapewnia, że możemy nadal chronić interesy naszego kraju, jednocześnie wspierając brytyjski przemysł – wskazała Maria Eagle, brytyjska minister ds. zamówień obronnych i przemysłu.

– To powód do dumy dla naszych utalentowanych zespołów w Wielkiej Brytanii, które odgrywają swoją rolę w projektowaniu i budowie tych ważnych okrętów. Budowa HMS Sheffield skorzysta z szeregu inwestycji, które przekształcają naszą infrastrukturę cyfrową i fizyczną oraz skonsolidują centrum doskonałości brytyjskiego budownictwa okrętowego w Glasgow. Chciałbym podziękować naszym klientom i dostawcom za wsparcie i zaangażowanie, gdy wspólnie realizujemy ten program i dostarczamy fregaty nowej generacji dla Royal Navy – powiedział Simon Lister, dyrektor zarządzający działu okrętów wojennych BAE Systems

– Te fregaty odegrają zasadniczą rolę w zapewnieniu ciągłego bezpieczeństwa naszego kraju i jest to powód do dumy dla wszystkich zaangażowanych. Cieszymy się, że mogliśmy świętować to wydarzenie stoczniowe na Clyde w towarzystwie wszystkich osób zaangażowanych w realizację tego ważnego programu – zaznaczył Simon Dakin, dyrektor generalny DE&S Core.

Fot. BAE Systems

Długość przyszłego okrętu ma wynosić 149,9 metrów, a maksymalna wyporność do 8 000 ton. Załoga będzie liczyć 157 marynarzy (z możliwością zwiększenia tej liczby do 208), a prędkość wyniesie do 26 węzłów. Napęd będzie stanowił dwupaliwowy system silników, na który ma się składać turbiny gazowej Rolls-Royce MT30, cztery wysokoobrotowe generatory wysokoprężne MTU typ 20V 4000 M53B oraz dwa silniki elektryczne.

Jako przeznaczone do zwalczania okrętów podwodnych, fregaty typu 26 otrzymają dedykowane temu wyposażenie odpowiednio wyposażone, w tym w system obrony przeciwrakietowej Sea Ceptor, działo morskie 127 mm Mk 45, radar średniego zasięgu, potężne sonary matrycowe, silos do pionowego odpalania systemów rakietowych Mk41, hangar i lądowisko dla śmigłowców Merlin lub Wildcat.

Fregata typu 26, fot. BAE Systems


HMS Sheiffeld (F92) należy do najnowszej serii fregat przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych (ASW, Anti-Submarine Warfare). Łącznie osiem tych jednostek, określanych  jako typ City ze względu na nazwy odnoszące się do brytyjskich miast) zastąpi starsze jednostki typu 23. Wraz z fregatami typu 31 mają stanowić trzon Royal Navy po 2030 roku, wprowadzając flotę właściwie w nową epokę technologiczną. Planowo każda z nowych jednostek ma służyć 25 lat. Co istotne, eksperci związani z Royal Navy wraz z przemysłem obronnym już rozrysowują plany odnośnie dalszej generacji fregat, jaka miałaby się pojawić po 2060 roku. Zapewnia to nie tylko ciągłość służby na nowoczesnych okrętach, ale też zapewnia zatrudnienie w przemyśle okrętowym w brytyjskich stoczniach oraz w ramach łańcucha dostaw, w tym branży zbrojeniowej. Wszystkie osiem fregat typu 26 pozwoli na utrzymanie 2000 miejsc pracy w Szkocji i 4000 miejsc pracy w szerszym brytyjskim łańcuchu dostaw morskich przez kolejne dekady.

Część fregat powstaje w drugim szkockim zakładzie firmy, mieszczącym się w Clyde. BAE Systems zainwestował około 12 mln funtów w nową Akademię Budowy Okrętów Stosowanych w Glasgow, aby wesprzeć rozwój całej siły roboczej, od praktykantów po starszych liderów. Ponadto budowa Janet Harvey Hall, nowoczesnego zakładu stoczniowego, jest na zaawansowanym etapie. Nazwana na cześć elektryka stoczniowego z czasów II wojny światowej, hala znacznie zwiększy wydajność stoczni w Clyde, aby wesprzeć dostawę tych ośmiu okrętów i przyszłe zamówienia.

Fregaty tej serii znajdą się nie tylko w wyposażeniu Royal Navy. Określane jako typ Hunter w liczbie sześciu (pierwotnie miało być ich dziewięć) mają trafić do sił morskich Australii. Od 2021 roku trwa budowa pierwszej z nich, HMAS Hunter (FFG). Do służby ma wejść do 2034 roku. Dla sił morskich Kanady zamówiono z kolei 15 jednostek oznaczonych jako typ River.

BAE Systems wskazuje, że typ 26 to jeden z najnowocześniejszych okrętów wojennych na świecie. Został zaprojektowany do zwalczania okrętów podwodnych i obrony powietrznej o wysokiej intensywności. Jednocześnie  może szybko dostosować swoją rolę do transportu dużych ilości pomocy humanitarnej i przechowywania placówek medycznych.

W przypadku pozostałych okrętów z tej serii, także w Govan trwa budowa HMS Belfast (F90) i HMS Birmingham (F91). Z kolei HMS Glasgow (F88) i HMS Cardiff (F89) przechodzą przez proces doposażania w Scotstoun, gdzie zostaną zainstalowane złożone systemy, przeznaczone następnie do testów w trakcie prób morskich. HMS Glasgow, pierwszy okręt w tej serii, ma wejść do służby w 2026 lub 2027roku. We wrześniu br. odbyło się wodowanie HMS Cardiff. Wszystkie okręty tej serii mają znaleźć się w służbie prawdopodobnie do 2040 roku.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.