Australijski koncern ma kolejne powody do zadowolenia. Władze USA zatwierdziły opcję na kolejne, duże jednostki patrolowe dla straży wybrzeża, które zostaną zbudowane w amerykańskim zakładzie firmy w Mobile, w stanie Alabama. Potwierdza to również, po niedawnych kontrowersjach, że formacja wsparta wielomiliardowym dofinansowaniem otrzyma tak potrzebne jej, nowe patrolowce.
Zgodnie z informacją podaną przez Austal USA, US Coast Guard wykorzysta opcję na kolejne kutry (nazewnictwo typowe dla jednostek straży wybrzeża w USA bez względu na rozmiary), a wartość zamówienia wynosi 314 mln dolarów. Będą to trzy kolejne jednostki serii typu Heritage. Aktualnie w zakładzie trwa budowa pierwszego patrolowca, przyszłego USCGC Pickering (WSMM-919). Cięcie blach odbyło się w sierpniu ub. r.
Pierwotny kontrakt OPC (Offshore Patrol Cutter) został przyznany Austal USA w czerwcu 2022 roku, na szczegółowy projekt i budowę do 11 kutrów o potencjalnej wartości 3,3 miliarda dolarów. Do tej pory dwie jednostki objętych kontraktem zostały przyznane Austal USA, a trzeci LLTM. Zgodnie z nowym planem, w sierpniu ruszyły prace nad USCGC Icarus (WSMM-920). Na grudzień tego roku zaplanowano położenie stępki pod przyszły USCGC Pickering (WMSMS 919). Oprócz tego jednostki tej serii powstają w stoczni Eastern Shipbuilding Group, mieszczącej się na Florydzie. W 2023 roku zwodowano pierwszą z nich, USCGC Argus (WMSM-915).
– Te wczesne kontrakty odzwierciedlają silne partnerstwo, które szybko rozwinęło się między Strażą Przybrzeżną a Austal USA, i stanowią ważny sygnał potwierdzający zamiar utworzenia okrętów OPC nr 3–6 – powiedział Paddy Gregg, dyrektor generalny Austal.
Patrolowce typu Heritage mają 110 metrów długości, 16 metrów szerokości, 5,2 metra w zanurzeniu i do 4500 ton maksymalnej wyporności. Załoga liczy 126 osób. Mimo dużych rozmiarów, mają wyróżniać się znacznym stopniem autonomiczności, z myślą o długotrwałych patrolach, tj. możliwości działania 60 dni bez zawijania do portu, prędkości maksymalnej 22,5 węzła i zasięgu 10200 mil morskich przy prędkości 14 węzłów. W skład zasilania wchodzą cztery generatory diesla o mocy 940 eKW, a na napęd składają się dwa silniki diesla Fairbanks Morse 16V28/33D STC o mocy 7280 kW przy 1000 obr./min.
W skład wyposażenia wchodzą system walki elektronicznej AN/SLQ-32C(V)6, radar morski Saab Sea Giraffe AN/SPS-77 AMB, system identyfikacji i obrony AN/UPX-46, system AN/URN-32 TACAN, system MK 20 Mod 1 EOSS i taktyczny system transmisji danych Link 22. Na uzbrojenie i systemy obronne składają się dwie wyrzutnie wabików MK 53 Mod 10 NULKA, armata morska MK 110 kal. 57 mm, wariant armaty Bofors kal. 57 mm, armata morska BAE Systems Mk 38 Mod 3 kal. 25 mm z armatą współosiową kal. 7,62 mm, dwa karabiny maszynowe M2 Browning 12,7 mm zamontowane na stabilizowanym stanowisku strzeleckim MK 50 (SSAM) i cztery ręczne karabiny maszynowe M2 Browning 12,7 mm. Oprócz tego jednostka może przenosić trzy szybkie łodzie z napędem motorowym, śmigłowiec MH-60 lub MH-65 oraz bezzałogowy pojazd latający. Stąd na pokładzie znajdują się też pokład startowy i hangar.
Każdy z planowanych kutrów patrolowych, dzięki swojej autonomiczności i zasięgowi działania, ma być zdolny do wykonywania zadań samodzielnie lub jako część większej grupy zadaniowej. Będą wspierać strategię bezpieczeństwa narodowego USA, utrzymując bezpieczeństwo gospodarcze, społeczne, środowiskowe i wojskowe. Wyposażenie posłuży też funkcji mobilnej platformy dowodzenia i kontroli w operacjach kryzysowych, takich jak huragany, powodzie i wszelkie incydenty związane z masową migracją. Kutry będą również wspierać cele arktyczne, pomagając w regulacji i ochronie rozwijającego się handlu oraz poszukiwań surowców energetycznych na Alasce. Do tego dochodzą też takie misje jak będzie zapewniać większość morskiej obecności Straży Przybrzeżnej, realizując różnorodne misje egzekwowanie prawa, zwalczanie przemytu narkotyków i migrantów oraz poszukiwania i ratownictwo morskie.
Informacja wpisuje się w projekt Force Design 2028, który ma zapewnić przeobrażenie straży wybrzeża poprzez ogromny zastrzyk gotówki, jakim jest blisko 25 mld dolarów. To niemal dwukrotnie przekracza roczny budżet formacji, sięgający do 13 mld dolarów. Celem władz wciąż pozostaje nabycie 25 nowych, dużych patrolowców. Obok tego, zgodnie z wyliczeniami, planowane środki zostaną wykorzystane na rozwój infrastruktury morskiej, przybrzeżnej, logistycznej i szkoleniowej straży, a także posłużą nabyciu 40 śmigłowców i 21 patrolowców różnych typów i klas, w tym lodołamaczy. Nieco wcześniej pojawiły się obawy o los prac nad serią typu Herritage, w związku z anulowaniem zamówienia na dwie jednostki w Eastern Shipbuilding Group, biorąc pod uwagę negatywną ocenę firmie wystawioną przez władze, w związku z prowadzoną polityką optymalizacji wydatków. W tym przypadku widać jednak, że władze mają lepsze zdanie o stoczni w Mobile, choć jest przedłużeniem australijskiego koncernu, niemniej to na niego spadnie ciężar realizacji tego zlecenia, acz zyskać na tym ma także lokalna branża morska, w tym też firmy współdziałające w ramach łańcucha dostaw.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów