W stoczni należącej do amerykańskiego oddziału australijskiego koncernu odbyło się symboliczne położenie stępki pod przyszły okręt ratowniczy USNS Solomon Atkinson (T-ATS 12). Duża jednostka o szerokich możliwościach działania ma stanowić istotny wkład jako wsparcie działań sił morskich USA, w tym również ochronę środowiska i działalność w zakresie ratownictwa morskiego.
Wydarzenie to, odbywające się w zakładzie mieszczącym się w Mobile w stanie Alabama, odbywa się nieco dwa tygodnie po chrzcie pierwszego okrętu z tej serii, przyszłego USNS Billy Frank Jr. (T-ATS 11). Jak podaje Austal USA, położenie stępki jest uznawane za formalne rozpoczęcie budowy statku bądź okrętu, choć w rzeczywistości realny start następuje wraz z cięciem blach. Stąd może dochodzić do nieporozumień, gdy stocznie podają daty związane z przebiegiem prac, pomijając wcześniejszy okres związany z budową.
Podczas ceremonii byli obecni przedstawiciele wykonawcy budowy i innych firm zaangażowanych w to przedsięwzięcie, członkowie władz federalnych, stanowych i miejskich, kadra oficerska US Navy oraz inni zaproszeni goście. Wśród tych ostatnich były matki chrzestne okrętu, Joann Atkinson, wdowa po Solomonie Atkinsonie,a także jej córki Michele Gunyah i Maria Hayward. W ramach symbolicznego aktu położenia stępki miały one ją uwierzytelnić poprzez udział przy przyspawaniu płyty ze swoimi inicjałami na konstrukcji, która w przyszłości stanie się częścią kadłuba okrętu.
– Jestem dumny z zespołu programowego Austal USA T-ATS za zapewnienie nam możliwości świętowania dwóch kamieni milowych T-ATS tak blisko siebie. Ta ceremonia jest dowodem ciężkiej pracy i poświęcenia Austal USA oraz naszych partnerów Marynarki Wojennej i dostawców, aby program T-ATS stale się rozwijał – powiedział Dave Growden, wiceprezes ds. nowych konstrukcji w Austal USA.

Tak jak pozostałe okręty tej serii, także ten został nazwany na cześć rdzennych plemion amerykańskich oraz ich przedstawicieli służących w amerykańskiej armii. Solomon Atkinson urodził się w 1930 roku w miejscowości Metlakatla na Alasce. Początkowo pracował jako rybak, po czym zaciągnął się w 1952 roku do US Navy, by tam przejść kurs płetwonurka, nieco później stając się dekadę później jednym z pierwszych członków elitarnej formacji Navy SEALs. Podczas swojej służby odbył turę w Korei Południowej oraz trzy tury w Wietnamie, walcząc w trakcie odpowiednio wojny koreańskiej i wojny wietnamskiej. Został odznaczony m.in. Brązową Gwiazdą, Medalem Pochwalnym Marynarki Wojennej z bojowym „V” i Purpurowym Sercem. W późniejszym okresie zajął się działalnością szkoleniową, a wśród jego „wychowanków” znaleźli się też astronauci, w tym najbardziej znani jak Neil Armstrong i Buzz Aldrin, którzy ćwiczyli w warunkach podwodnych stan nieważkości na terenie Underwater Swimmers School w Key West na Florydzie. Atkinson przeszedł na emeryturę z czynnej służby w marynarce wojennej w 1973 roku jako Chief Warrant Officer 4 i powrócił do Metlakatla, gdzie był członkiem Rady Społeczności Indiańskiej i Rady Edukacji, jako założyciel i prezes pierwszej organizacji weteranów na wyspie Annette. Został także burmistrzem miejscowości, z której pochodzi.
Te okręty ratownicze mają posiadać szeroki zakres zadań, w tym holowanie, ratowanie życia na morzu, transport zaopatrzenia i ochrona środowiska, w tym np. likwidacja plam olejowych na wodzie oraz i nadzoru morskiego. Są zaliczane do specjalistycznej klasy okrętów ratowniczych (Towing, Salvage and Rescue Ships), mających 80 metrów długości, 18 metrów szerokości, 5 190 ton wyporności, a także ponad 550 m2 powierzchni dla różnej maści systemów okrętowych, możliwych do wymiany w ramach modułowej konstrukcji. W skład napędu wchodzą dwa silniki Wartsila 8L32 o mocy ok. 4638 kW każdy, zapewniając prędkość 15 węzłów i zasięg działania wynoszący 8 170 mil morskich. Z racji na przeznaczenie znajdzie się na nim specjalistyczne wyposażenie ratownicze i medyczne, a także miejsce do przyjmowania np. rozbitków bądź pasażerów, maksymalnie 42. Załoga stała ma liczyć 23 osoby.
Siły morskie USA mają wzbogacić się o łącznie 10 okrętów tej
najnowszej serii, określanej jako typ Navajo. Aktualnie w służbie jest prototypowy
USNS Navajo (T-ATS-6), a niedługo służbę ma rozpocząć USNS Cherokee Nation (T-ATS-7).
Za budowę pierwszych pięciu jednostek odpowiada stocznia Bollinger Shipyards,
znajdująca się w Lockport w stanie Luizjana. Kolejne powstają w Austal USA, a
pierwszym jest niedawno ochrzczony USNS Billy Frank Jr. (T-ATS 11).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów