Siły morskie USA wzbogacają się o trzy pierwsze nawodne pojazdy do zwalczania min (MCM USV), zbudowane i dostarczone 4 kwietnia przez Bollinger Shipyards. Dzięki tego rodzaju pojazdom US Navy ma wdrożyć w ramach swoich działań innowacyjne zdolności w zakresie prowadzenia autonomicznych operacji morskich i zwalczania zagrożeń na morzu.
Wspomniane pojazdy, dostarczone do sił morskich USA na początku kwietnia, Bollinger zbudował w swoim zakładzie w Lockport w stanie Luizjania. Trzy pierwsze bezzałogowce stanowią część większego zamówienia. W ramach programu budowy zdolności MCM USV zaplanowano dziewięć jednostek, z opcją na maksymalnie 18. Ma być to pierwsze dla amerykańskich sił morskich przedsięwzięcie w zakresie tak znacznego wdrażania autonomicznych zdolności morskich.
– Bollinger z dumą dostarcza pierwsze trzy w pełni produkcyjne okręty MCM USV dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych. Ten kamień milowy demonstruje zdolność Bollinger do dostarczania wysoce złożonych zdolności nowej generacji, które spełniają zmieniające się potrzeby naszych sił morskich. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy odgrywać kluczową rolę we wspieraniu przyszłych sił Marynarki Wojennej i jesteśmy dumni z naszej wykwalifikowanej siły roboczej, która to umożliwia – powiedział Ben Bordelon, prezes i dyrektor generalny Bollinger Shipyards.

Wspomniane bezzałogowce mają wyróżniać się zdolnościami w zakresie wykonywania szerokiego spektrum zadań. Dotyczy to prowadzenia operacji trałowania min morskich, a także wyszukiwania, identyfikacji i niszczenia niebezpiecznych obiektów pod wodą. Ma w tym celu wykorzystywać swoją modułową konstrukcję, a także integrując zamontowany sprzęt. Potencjalnie będą mogły być wykorzystywane również do monitorowania podwodnej infrastruktury, takiej jak fundamenty morskich farm wiatrowych i platform wydobywczych, a także rurociągów i kabli światłowodowych.
Dotąd tego rodzaju zadania wykonywały okręty przeciwminowe (m.in. typu Avenger) i śmigłowce MH-53E, które są obecnie wycofywane. Zdaniem dostawcy jak i US Navy nowe pojazdy znacznie zmniejszą ryzyko dla marynarzy, gdyż nie będzie potrzeby wysyłania ich na wody zagrożone minami morskimi. Co istotne, amerykańska flota będzie więc drugą, po brytyjskiej, która klasyczne okręty przeciwminowe chce zastąpić w szerszym stopniu bezzałogowcami. Inne kraje, jak choćby Polska czy też współpracujące razem Belgia, Francja i Holandia, wdrażają do swoich sił morskich niszczyciele min przeznaczone do współpracy z nawodnymi i podwodnymi pojazdami bezzałogowymi, posiadając na swoim pokładzie systemy przeznaczone do ich obsługi, zwiększając tym samym ich zasięg działania.
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim
Okręty podwodne mieczem sił morskich. Model odstraszania morskiego definiujący równowagę strategiczną
Na plaży w Lipawie został znaleziony dron. Łotweskie wojsko go zidentyfikowało
ARP S.A. podpisało trzy listy intencyjne w sektorze defence. Celem wzmocnienie krajowego potencjału obronnego
Polska i Norwegia współautorami bezpieczeństwa Bałtyku
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu