• <
nauta_2024

Austal USA zbuduje kolejny, duży patrolowiec dla US Coast Guard

06.08.2025 14:49 Źródło: US Coast Guard
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Austal USA zbuduje kolejny, duży patrolowiec dla US Coast Guard
Fot. US Coast Guard

Amerykańska filia australijskiego koncernu poinformowała 6 sierpnia, że otrzymała kontrakt na dostarczenie drugiej jednostki patrolowej typu Herritage dla Straży Wybrzeża USA. Można to uznać za powód do ulgi, jako że w ostatnim czasie władze kraju pod kątem oszczędności zrezygnowały z innych, budowanych jednostek dla tej formacji. W tle jednak pozostaje kwestia historycznego, największego jak dotąd pojedynczego dofinansowania tej służby, w wysokości ponad 25 mld dolarów.

Należąca do Austal USA stocznia w Mobile, w stanie Alabama, zbuduje kolejny, duży kuter patrolowy (OPC, Offshore Patrol Cutter), przy czym należy pamiętać, że samo określenie „kuter” jest zwyczajowym dla jednostek amerykańskiej straży wybrzeża bez względu na rozmiar. Zgodnie z podaną informacją, zakład ma otrzymać opcję także na kolejne jednostki. Na ten moment dostanie fundusze z myślą o niezbędnych materiałach i budowę drugiej jednostki, a koszt wynosi 273 mln dolarów. Kontrakt, w razie pełnej realizacji, ma obejmować w sumie dostarczenie 11 kutrów. Całe przedsięwzięcie miałoby być warte 3,3 mld dolarów, zapewniając też ciągłość pracy zakładu i jego dalszy rozwój.

– Zespół Austal USA zoptymalizował konstrukcję kadłuba pierwszego stalowego okrętu OPC, Pickering, co zapewni bardziej efektywny proces budowy, redukcję masy statku i ostatecznie dłuższą żywotność. Austal USA opracował również nowy, trójwymiarowy model OPC, który umożliwia ukończenie każdego modułu statku produkowanego w Mobile w Alabamie z wiodącym w branży poziomem ukończenia. Dzięki programowi OPC zespół skutecznie wyznacza nowe standardy wydajności i efektywności produkcji – przekazał Paddy Gregg, prezes Austal.

Aktualnie w zakładzie trwa budowa pierwszego patrolowca, przyszłego USCGC Pickering (WSMM-919). Cięcie blach miało miejsce w sierpniu ub. r. Zgodnie z nowym planem, ruszyły prace nad bliźniaczym USCGC Icarus (WSMM-920). Oprócz tego jednostki tej serii powstają w stoczni Eastern Shipbuilding Group, mieszczącej się na Florydzie. W 2023 roku zwodowano pierwszą z nich, USCGC Argus (WMSM-915).

Patrolowce typu Heritage mają 110 metrów długości, 16 metrów szerokości, 5,2 metra w zanurzeniu i do 4500 ton maksymalnej wyporności. Załoga liczy 126 osób. Mimo dużych rozmiarów, mają wyróżniać się znacznym stopniem autonomiczności, z myślą o długotrwałych patrolach, tj. możliwości działania 60 dni bez zawijania do portu, prędkości maksymalnej 22,5 węzła i zasięgu 10200 mil morskich przy prędkości 14 węzłów. W skład zasilania wchodzą cztery generatory diesla o mocy 940 eKW, a na napęd składają się dwa silniki diesla Fairbanks Morse 16V28/33D STC o mocy 7280 kW przy 1000 obr./min.

Wodowanie USCGC Argus (WMSM-915), fot. US Coast Guard


W skład wyposażenia wchodzą system walki elektronicznej AN/SLQ-32C(V)6, radar morski Saab Sea Giraffe AN/SPS-77 AMB, system identyfikacji i obrony AN/UPX-46, system AN/URN-32 TACAN, system MK 20 Mod 1 EOSS i taktyczny system transmisji danych Link 22. Na uzbrojenie i systemy obronne składają się dwie wyrzutnie wabików MK 53 Mod 10 NULKA, armata morska MK 110 kal. 57 mm, wariant armaty Bofors kal. 57 mm, armata morska BAE Systems Mk 38 Mod 3 kal. 25 mm z armatą współosiową kal. 7,62 mm, dwa karabiny maszynowe M2 Browning 12,7 mm zamontowane na stabilizowanym stanowisku strzeleckim MK 50 (SSAM) i cztery ręczne karabiny maszynowe M2 Browning 12,7 mm. Oprócz tego jednostka może przenosić trzy szybkie łodzie z napędem motorowym, śmigłowiec MH-60 lub MH-65 oraz bezzałogowy pojazd latający. Stąd na pokładzie znajdują się też pokład startowy i hangar.

Każdy z planowanych kutrów patrolowych, dzięki swojej autonomiczności i zasięgowi działania, ma być zdolny do wykonywania zadań samodzielnie lub jako część większej grupy zadaniowej. Jego wyposażenie posłuży też funkcji mobilnej platformy dowodzenia i kontroli w operacjach kryzysowych, takich jak huragany, powodzie i wszelkie incydenty związane z masową migracją. Kutry będą również wspierać cele arktyczne, pomagając w regulacji i ochronie rozwijającego się handlu oraz poszukiwań surowców energetycznych na Alasce.

Dla Austal USA informacja o rozwoju kontraktu jest powodem do radości po tym, jak w drugiej stoczni zawieszono prace nad dwiema innymi jednostkami tej serii. Z racji na przegląd przedsięwzięć realizowanych za prezydentury Joe Bidena, a także plan oszczędności z myślą o innym ukierunkowaniu wydatków także na cele obronne przez nową administrację Białego Domu, nie brakowało obaw, że prace nad serią typu Heritage zostaną całkiem zawieszone. Co istotne, prace projektowe nad tą serią ruszyły jeszcze w 2019 roku, a więc za poprzedniej kadencji Donalda Trumpa. Pełny plan zakłada wciąż 25 jednostek, które mają wzmocnić potencjał straży wybrzeża, uważanej przez wielu komentatorów za niedoinwestowaną i wymagającej gruntownej modernizacji. Obok tego anulowano już zaawansowane prace nad inną serią dużych patrolowców, typu Legend. Niedoszły USCGC Friedman (WMSL-760) był już na etapie łączenia sekcji i potencjalnie wodowanie w tym lub przyszłym roku. Anulowano też zamówienie na kolejny kuter tej serii, liczącej obecnie 10 jednostek.

Przypomnijmy, w przypadku prac nad dwoma patrolowcami typu Heritage w Eastern Shipbuilding Group, powodem tej decyzji była negatywna opinia kontrolerów, wskazujących na przekroczenie planowanego budżetu i opóźnienia w budowie. Wpisywało się to w przegląd umów, które nowe administracja uznała jako „nie spełniające warunków dostawy”.

Kontynuacja budowy patrolowców wpisuje się w projekt Force Design 2028, który ma zapewnić przeobrażenie straży wybrzeża poprzez ogromny zastrzyk gotówki, jakim jest blisko 25 mld dolarów. To niemal dwukrotnie przekracza roczny budżet formacji, sięgający do 13 mld dolarów. Celem władz wciąż pozostaje nabycie 25 nowych, dużych patrolowców. Obok tego, zgodnie z wyliczeniami, planowane środki zostaną wykorzystane na rozwój infrastruktury morskiej, przybrzeżnej, logistycznej i szkoleniowej straży, a także posłużą nabyciu 40 śmigłowców i 21 patrolowców różnych typów i klas, w tym lodołamaczy.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.