• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024
mewo_2022
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego

Kwestia wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego („stright bill of lading”) stwarzała zawsze istotne wątpliwości prawne w systemie prawa angielskiego. U podstaw tych trudności leży status prawny tego dokumentu przewozowego.

06.05.2024, 10:31
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi: masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi najbardziej prawdopodobnymi perspektywami.

22.04.2024, 16:00
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Chiński przemysł stoczniowy z pełnym portfelem do 2028 roku. Wspierają armatorzy i kooperanci z Europy

Od 2023 r. przemysł stoczniowy przeżywa boom na nowe budowy. Beneficjentem są stocznie z ChRL z portfelem zamówień na nowe statki co najmniej do 2028 r. Utrzymuje się popyt praktycznie na wszystkie kategorie statków. Na początku 2024 r. przemysł stoczniowy ChRL pracuje na pełnych obrotach z odbiorami zaplanowanymi na 5 kolejnych lat.

15.04.2024, 11:48
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Czy gospodarka chińska przebudzi się? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 11-14/2024)

Ostatnie tygodnie to raczej stabilizacja warunków frachtowych i czarterowych wokół określonych zakresów parametrów rynku segmentu masowców i zbiornikowców. Krótkoterminowe tendencje mogą wskazywać na drobne korekty w dół czołowych indykatorów, wskazujących na kondycję żeglugi.

08.04.2024, 20:58
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu i morskiego listu przewozowego

W naszym wcześniejszych opracowaniu podjęliśmy próbę prześledzenia ewolucji orzecznictwa angielskiego (lub szerzej anglo-saskiego) w zakresie istotnej kwestii prawnej – ustalenia obowiązku (lub jego braku) wydania ładunku na podstawie konosamentu imiennego.

06.03.2024, 12:46
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kryzys na Morzu Czerwonym wpływa na rynki żeglugowe. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 2-5/2024)

Jak do tej pory groźna dla żeglugi sytuacja na Morzu Czerwonym nie miała aż tak bardzo znaczącego wpływu na poziom obserwowanych stawek czarterowych oraz oferowanych frachtów. To jednak zaczyna się coraz bardziej zmieniać. Dostępność przestrzeni ładunkowych oferowanych na rynkach maleje. Pogłębiający się kryzys i potrzeba wykorzystania przez statki dłuższych i zarazem bezpieczniejszych tras zwiększają koszty. Tworzy się presja wśród armatorów na zwiększanie oferowanych cen frachtów.

20.02.2024, 12:04
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Świąteczno – noworoczny zastój. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 50/2023-1/2024)

Przełom roku to okres podsumowań dotychczasowych trendów, a także ocena perspektyw na nowy rok. Jest to również czas krótkoterminowego zastoju, kiedy to większość świata skupia się nie na biznesie, ale na obchodzeniu okresu świąt i nowego roku. Od listopada do grudnia 2023 roku oceniono, że globalny handel spadł o około 1.3 %, co spowodowane jest kryzysem bezpieczeństwa zachowania wolnej żeglugi na Morzu Czerwonym.

21.01.2024, 13:50
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Biznes z ropy, gazu i wiatru. Equinor z zyskami w 2023 r. i perspektywami do 2027 r.

Equinor dzięki znakomitej dywersyfikacji produkcji wypracował w III kwartale 2023 r. zysk 8,02 mld USD. Po opodatkowaniu zostało 2,73 mld USD. Zysk operacyjny netto w II kwartale ubr. wyniósł 7,45 mld USD, a zysk netto 2,5 mld USD. W II kwartale zysk w wysokości 7,54 mld USD i 2,25 mld USD. Po opodatkowaniu zysk operacyjny netto wyniósł 7,05 mld USD, a zysk netto 1,83 mld USD. W 2022 r. do budżetu Norwegii spółki firmy wpłaciły 44,3 mld dolarów – poinformował w grudniu br. dyrektor finansowy Torgrim Reitan.

13.01.2024, 17:34
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Niestabilny rynek na fali wzrostów. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 45-49/2023)

Ostatnie tygodnie to bardzo duży wpływ sytuacji geopolitycznej na międzynarodową żeglugę handlową. Napięta sytuacja na Morzu Czerwonym powoduje, że coraz więcej armatorów różnych segmentów żeglugi wybiera trasy wokół Przylądka Dobrej Nadziei, zamiast krótszą trasę przez Kanał Sueski. Na dodatek niski stan wód powoduje bardzo duże utrudnienia w sprawnych i wymaganym ilościowo tranzycie statków przez śluzy Kanału Panamskiego.

27.12.2023, 21:40
Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska

Baltic Dry Index: Grudzień pod znakiem spadków kosztów transportu

Główny indeks giełdy Baltic Exchange, który mierzy koszty transportu towarów na całym świecie, spadł w środę szóstą sesję z rzędu, spadając o 3,1% do najniższego poziomu od niemal miesiąca, wynoszącego 2150 punktów. Spadek następuje po krótkim, nagłym skoku wartości na początku grudnia. Mimo tego oraz chwilowych spadków indeks notuje ciągły, średni wzrost wartości.

21.12.2023, 10:24
nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.