10 października 2025 roku w terminalu kontenerowym Baltic Hub w Gdańsku przeładowano 25-milionowy TEU od początku działalności terminalu. To symboliczny moment w historii największego morskiego terminalu kontenerowego w Polsce i jednego z najważniejszych hubów przeładunkowych na Bałtyku.
Po blisko trzech latach budowy na 36 hektarach powstał nowoczesny terminal kontenerowy T3. Dzięki tej inwestycji moce przeładunkowe Baltic Hub wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU, co uplasuje gdański port wśród największych terminali kontenerowych w Europie. 30-procentowym udziałowcem w konsorcjum, do którego należy Baltic Hub, jest Polski Fundusz Rozwoju (PFR S.A.).
Podczas targów „Transport Logistic 2025” w Monachium podpisano ważne porozumienie dotyczące przyszłości zasilania z lądu (shore power) w Porcie Hamburg. W ceremonii wzięli udział: senator ds. gospodarki Hamburga Dr Melanie Leonhard, dyrektor handlowy Zarządu Portu Hamburg (HPA) Friedrich Stuhrmann oraz dyrektor zarządzający Ocean Network Express (Europe) Ltd. – Takahiro Kikuchi.
Mediterranean Shipping Company (MSC) chce stać się pierwszą linią żeglugową, której największe statki kontenerowe mają zawijać do portów w Afryce Zachodniej w ramach Africa Express, łącząc porty znajdujące się w Chinach, Korei Południowej, Azji Południowo-Wschodniej, Ghanie, Togo, Wybrzeżu Kości Słoniowej i Kamerunie. Celem jest oddziaływanie na rozwijające się gospodarki regionu, dostrzegając ich potencjał.
Europejscy operatorzy statków i terminali portowych, logistycy i agenci morscy zapewniają bezpieczeństwo żywnościowe i energetyczne Europie. Ale udział flot europejskich w globalnym handlu morskim systematycznie maleje. Flota kontrolowana przez armatorów mających siedziby w Europie, biorąc pod uwagę UE-27 i Norwegię, stanowi 33,6% światowego tonażu brutto (GT).
Wojna handlowa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami już wywołała ogromne turbulencje na światowym rynku żeglugowym. Wprowadzone na początku kwietnia przez prezydenta Donalda Trumpa rekordowo wysokie cła – sięgające aż 145% – na towary pochodzące z ChRL oraz odwetowe, 125-procentowe nałożone przez Pekin na Waszyngton – spowodowały falę zmian w strukturze globalnych przepływów towarowych. Szczególnie silnie ucierpiała żegluga kontenerowa na trasach transpacyficznych.
Duński gigant żeglugowy Maersk zainwestuje 2 mld dolarów w pakistański sektor morski. W związku z tym odbyło się spotkanie premiera kraju z przedstawicielami firmy w związku z planami rozwoju portów, terminali i połączeń intermodalnych.
W 2025 r. statki handlowe zwolniły do rekordowo niskich prędkości. Statki handlowe pływały w 2025 r. wolniej niż kiedykolwiek. Średnie prędkości floty dalekomorskiej w pierwszym kwartale tego roku osiągnęły nowy poziom najniższy, zgodnie z danymi Clarksons Research. Na „slow steaming” zdecydowały się te grupy armatorów, które borykały się z problemami utrzymania wysokich frachtów i przychodów w zeszłym roku i w pierwszych miesiącach roku bieżącego.
Do portów w państwach Azji i Europy przybywają kolejne kontenerowce Maersk i Hapag-Lloyd działające w ramach współpracy pod nazwą Gemini Cooperation. Działalność prowadzona od 1 lutego br. ma być zdaniem obu przewoźników zwiastunem „nowej ery w globalnej żegludze”.
Pochodzący z Francji gigant branży żeglugowej i logistycznej CMA CGM zamawia kolejne statki kontenerowe z napędem LNG. Celem firmy jest w dalszej perspektywie jest stworzenie floty przyjaznej środowisku, w myśl dekarbonizacji branży transportu morskiego.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”