Duński gigant żeglugowy Maersk zainwestuje 2 mld dolarów w pakistański sektor morski. W związku z tym odbyło się spotkanie premiera kraju z przedstawicielami firmy w związku z planami rozwoju portów, terminali i połączeń intermodalnych.
Inwestycja w branżę morską w Pakistanie jest elementem rozwoju działalności Maersk w Azji. Wpisuje się to także w relacje między Islamabadem a Kopenhagą, które mają rozwijać współpracę gospodarczą. W tym celu ma także powstać zespół specjalistów celem przygotowania umowy także z duńską firmą, która ma zostać zawarta do końca kwietnia. Informacje zostały podane po spotkaniu premiera Pakistanu, Shehbaaz Sharifa, z Robertem Maerskiem, prezesem zarządu A.P Moller-Maersk.
- Pakistan odgrywa kluczową rolę jako korytarz gospodarczy dla handlu z Azją Środkową, co jest kluczowym czynnikiem dla naszej firmy. Maersk jest zaangażowany w modernizację pakistańskiej logistyki portowej i wyposażenie jej w zaawansowaną technologię, aby stworzyć główny węzeł handlu morskiego w regionie - powiedział Robert Maersk.
Pakistan to kolejny kraj Azji, w którym Maersk chce rozwijać swój biznes morski. W listopadzie 2024 roku gigant żeglugi otworzył swoje największe centrum dystrybucyjne na Filipinach, obejmujące 10 hektarów, celem zwiększenia wydajności operacyjnej na terenie tego państwa i potwierdzenia zaangażowania w rozwój lokalnej gospodarki. Obok tego współdziała także z wysoko rozwiniętymi krajami regionu na rzecz dekarbonizacji transportu morskiego, przykładowo w Japonii rozwijając działalność w zakresie bunkrowania statków napędzanych ekologicznym metanolem. Podobnych inwestycji można oczekiwać też w Pakistanie, co będzie oznaczało najprawdopodobniej rozbudowę terminali kontenerowych, budowę bazy magazynowej czy też inwestycję w połączenia drogowe i kolejowe oraz zwiększenie wydajności przeładunków. Pod uwagę w zakresie stworzenia dużego, głębokowodnego terminalu kontenerowego ma być brany jeden z najważniejszych portów w kraju, Port Qasim, znajdujący się w Karaczi nad Morzem Arabskim.
Z perspektywy pakistańskich władz bierze się pod uwagę m.in. pogłębianie wszystkich portów, aby mogły wpływać do nich największe statki kontenerowe świata, mające do 400 metrów długości. Wspomniany zespół specjalistów ma także zapewnić rozwój rodzimych firm i przedsiębiorstw poprzez partnerstwo podmiotów krajowych i prywatnych w ramach planu przewidywanego na 25 lat. Dla Islamabadu ma to o tyle istotne znaczenie, że kraj sąsiaduje z jednej strony z Iranem, a z drugiej Indiami, z którymi w naturalny sposób rywalizuje i ma długą historię sporów gospodarczych i politycznych. Z tego powodu władze dążą też do rozwoju sił morskich, aby sprostać presji ze strony sąsiadów, a inwestycje w branżę portową mają zapewnić istotny zastrzyk gotówki do budżetu, wspierając tym samym budżet obronny, a także pozytywnie wpływając na stabilność kraju poprzez rosnące zatrudnienie w portach i w ramach łańcucha dostaw, a co za tym idzie też wzrost PKB.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych