Duński morski przewoźnik kontenerowy Maersk poinformował w środę o nabyciu operatora kolei wzdłuż Kanału Panamskiego. Według mediów inwestycja może pomóc w zabezpieczeniu interesów Danii wobec zapowiedzi władz USA o przejęciu kontroli nad kanałem.
Jak podano w komunikacie, należąca do grupy Maersk firma APM Terminals przejmuje przedsiębiorstwo kolejowe Panama Railway Company od jego dotychczasowego właściciela, kanadyjsko-amerykańskiej spółki CPKC. Nie ujawniono kwoty transakcji.
Umowa dotyczy jednotorowego połączenia kolejowego o długości 76 km łączącego porty położone po obu stronach oceanów, Atlantyku i Pacyfiku. Infrastruktura ta stanowi alternatywę dla kanału, umożliwia transport towarów drogą lądową, choć wymaga przeładunków.
Jak przypomina duńska gazeta "Berlingske", do zakupu strategicznej kolei doszło po oświadczeniach prezydenta USA Donalda Trumpa o konieczności zwiększenia kontroli nad Kanałem Panamskim przez amerykańskie władze. Trump powoływał się na rosnące wpływy Chin w tym regionie.
"Maersk może jednak ściągnąć na siebie gniew Trumpa, gdyż kanał stanie się jeszcze mniej amerykański" - zauważa publicysta dziennika. Stosunki duńsko-amerykańskie nie są już najlepsze po wypowiedziach prezydenta USA o potrzebie przejęcia należącej do Danii Grenlandii.
Maersk, właściwie A.P. Moeller-Maersk, to największa na świecie firma zajmująca się transportem żeglugowym oraz logistyką. Spółka działająca w 130 krajach dysponuje 700 statkami kontenerowymi oraz 65 terminalami portowymi. Jej główna siedziba znajduje się w Kopenhadze.
zys/ sp/
fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął