Po niemal roku od przekazania siłom morskim, oficjalnie podniesiono banderę na największym okręcie w historii włoskich sił morskich. Uniwersalny okręt desantowy-dok ITS Treste od teraz ma być gotowy do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem, tak w ramach komponentu narodowego, jak i międzynarodowego.
Pod koniec września w La Spezia miało miejsce, podczas wydarzenia pn. Seafuture, podpisanie wstępnego porozumienia grecko-włoskiego, którego celem jest sprzedaż dwóch okrętów Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare), fregat typu Carlo Bergamini, znanych też jako seria FREMM. Pośredniczyć ma w tym wykonawca budowy tych jednostek, koncern Fincantieri, który dostosuje je do wymagań i potrzeb nowego posiadacza.
Praktycznie gotowe są specjalne silniki dla trzech okrętów serii Kormoran budowanych w Stoczni Remontowa Shipbuilding. Przekazanie ich do stocznie nastąpi w najbliższych tygodniach. - To unikatowe rozwiązania mogące być naszym produktem eksportowym - ocenia dr inż. Stanisław Gawron, dyrektor Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych w Sosnowcu.
Stocznia Riva Trigoso, należąca do włoskiego koncernu Fincantieri, była miejscem ceremonii cięcia blach pod drugi, z zaplanowanych czterech, nowych okrętów patrolowych dla Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare). Określane jako jednostki „nowej generacji” mają wzmocnić zdolności państwa w zakresie ochrony domeny morskiej, w tym i prowadzonego nadzoru i monitorowania sytuacji.
Jeden z najnowszych nabytków Morskiego Oddziału Straży Granicznej, patrolowiec SG-301 Gen. Józef Haller, uczestniczył 22 września uczestniczył w praktycznych ćwiczeniach zwalczania rozlewów olejowych i likwidacji zagrożeń dla środowiska morskiego. Zostały one przeprowadzone w rejonie redy Portu Gdynia. Organizatorem była spółka Miliana Shipmanagement z Grupy Kapitałowej ORLEN Petrobaltic.
Hiszpański rząd zatwierdził procedurę związaną z projektem i budową dwóch nowych okrętów patrolowych dla sił morskich państwa (Armada Española). Powstaną one w stoczni koncernu Navantia. Zaplanowane jednostki mają dołączyć do sześciu już istniejących, celem wzmocnienia ich potencjału w zakresie nadzoru i bezpieczeństwa morskiego, a także utrzymania ciągłości działań operacyjnych, szczególnie w obliczu obecnych wyzwań wymagających stałego monitoringu krajowej domeny morskiej.
Turecka firma DATUM Submarine Technologies, związana z Politechniką w Stambule, zaprezentowała podczas lipcowych targów IDEF 2025 w Stambule nowy miniaturowy okręt podwodny o nazwie Gurnard, zaprojektowany do prowadzenia operacji sabotażowych na dnie morskim.
W szkockim porcie w Rosyth odbyła się wyjątkowa uroczystość z udziałem przedstawicieli kadr i władz Wielkiej Brytanii oraz Rumunii. W jej trakcie odbyło się podniesienie rumuńskiej bandery na niszczycieli min typu Sandown, ex-HMS Pembroke, który odtąd będzie znany jako Căpitan Constantin Dumitrescu.
W należącej do koncernu Fincantieri stoczni w Muggiano odbyła się wyjątkowa uroczystość. Ceremonia przekazania najnowszej fregaty typu Carlo Bergamini, ITS Emilio Bianchi (F589). Wydarzenie jest też klamrą zamykające dotychczasowe przedsięwzięcie, jakim było dostarczenie serii dziesięciu nowoczesnych okrętów dla Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare).
Marynarka Wojenna Rumunii (Forțele Navale Române) od lat boryka się z problemem starzejących się okrętów i szeregiem nieudanych inicjatyw mających „odmłodzić” jej stan. Tamtejsza prasa informuje, że resort obrony zdecydował się na odkupienie od Turcji okręt z jednej z najnowszych serii. Celem jest pilne zaspokojenie potrzeb państwa w zakresie zdolności do prowadzenia działań morskich. Mimo to nie brakuje krytycznych opinii na temat tego zakupu.
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO