• <
PGZ_baner_2025

Największy włoski okręt wchodzi do linii. Przekazanie bandery ITS Treste

26.10.2025 18:30 Źródło: MW Włoch, Ministerstwo Obrony Włoch
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Największy włoski okręt wchodzi do linii. Przekazanie bandery ITS Treste
Fot. MW Włoch

Po niemal roku od przekazania siłom morskim, oficjalnie podniesiono banderę na największym okręcie w historii włoskich sił morskich. Uniwersalny okręt desantowy-dok ITS Treste od teraz ma być gotowy do wykonywania zadań zgodnie z przeznaczeniem, tak w ramach komponentu narodowego, jak i międzynarodowego.

Wydarzenie odbyło się także w 71. Rocznicę powrotu miasta Triest do Włoch, po tym jak do 1954 roku znajdowało się ono pod kontrolą aliantów, jako Wolne Terytorium Triestu. Stąd w uroczystości wziął udział również burmistrz Triestu, Roberto Dipiazza. Oprócz tego wśród wielu gości byli obecni minister obrony Guido Crosetto, szef sztabu gen. Luciano Portolano, czy dowódca marynarki wojennej, adm. Enrico Credendino. Oprócz tego byli obecni też reprezentanci władz cywilnych, wojskowych i kościelnych, wykonawców budowy z przedstawicielami koncernu Fincantieri na czele, a także matka chrzestna okrętu, Laura Mattarella.

– Nie ma w dzisiejszych czasach nic tak niezwykłego jak człowieczeństwo i zdolność do poświęcenia. Poświęcenie, które pokazali nam karabinierzy kilka tygodni temu i które setki waszych kolegów pokazały nam przez dekady. Oto, kim jesteście: w każdym z was jest cząstka tej odwagi, cząstka tego poświęcenia, którą umiecie zachować, której będziecie strzec, jestem pewien, z tą flagą. Dlatego mówię z szacunkiem i honorem: niech żyje Triest, niech żyje Marynarka Wojenna, niech żyją Siły Zbrojne, niech żyją Włochy – powiedział minister obrony.

Choć okręt został oficjalnie przekazany marynarce wojennej w grudniu ub. r., tak przez kolejne miesiące trwały testy wyposażenia i szkolenie załogi, nim okręt uzyskał gotowość bojową. Wręczenie bandery symbolizuje rozpoczęcie służby operacyjnej. Gubernator regionu Massimiliano Fedriga podkreślił pochodzenie okrętu, podkreślając, że stanowi on dzieło rodzimej branży stoczniowej, określając Fincantieri jako „jednego z włoskich liderów innowacji”, zdolnego do konkurowania na arenie międzynarodowej. W samym Trieście postawiono telebim, aby mieszkańcy mogli tam obserwować również uroczystość.

Czytaj więcej: To największy okręt w powojennej historii sił morskich Włoch. Marina Militare wzbogaca się o okręt desantowy-dok ITS Trieste


ITS Trieste został zaprojektowany do wykonywania szerokiego zakresu misji, wchodząc w skład trzonu morskich sił państwa. Wynika to z wyjątkowych zdolności wielozadaniowych, w tym transportowych (jednostek lądowych i powietrznych), logistycznych i jako centrum dowodzenia oraz okręt szpitalny. Dzięki temu może stanowić istotny wkład choćby misji międzynarodowych w różnych zakątkach świata, wykonując zadania tak z myślą o interesach Włoch, jak i jako część wielonarodowych operacji morskich.

Długość okrętu to 245 metrów, a szerokość 47 metrów. Zanurzenie sięga 7,2 metra, a pełna wyporność to 38 000 ton, czyli ponad dwa razy więcej niż było w przypadku ITS Giuseppe Garibaldi, którego ten okręt zastępuje. Ten miał „tylko” 14 150 ton po modernizacji w 2003 roku. Załoga okrętu liczy 460 osób, ponadto na pokładzie może być transportowanych 604 żołnierzy piechoty morskiej wraz z wyposażeniem.

ITS Trieste, fot. Fincantieri


Na główny napęd składają się dwa wały i system CODOG (silniki diesla i turbiny gazowe), w którego skład wchodzą dwa silniki wysokoprężne MAN 20V32/44CR o mocy 24 000 kW, cztery generatory MAN 9L32/44CR, 20 960 kW, dwie turbiny gazowe Rolls-Royce MT30 o mocy 76 000 kW. Są one wspierane przez dwa silniki elektryczne o mocy 2 250 kW. W podstawowym wariancie prędkość maksymalna okrętu to 25 węzłów (18 na na silnikach wysokoprężnych i 10 na silnikach elektrycznych). Zasięg działania to 7 000 mil morskich przy prędkości 16 węzłów, a autonomiczność wynosi 30 dni.

W skład wyposażenia wchodzą system walki Leonardo CMS SADOC Mk4, zintegrowany system walki elektronicznej EW z funkcjami RESM/RECM/CESM i ELINT/COMINT od Elettronica Spa, radary Leonardo Kronos Dual Band, AESA 3D DBR 4FF, Leonardo Kronos Power Shield, radar AESA LRR L-band, Leonardo conformal IFF, sonar holowany Leonardo Black Snake, Taktyczny system nawigacji lotniczej (TACAN) oraz radar precyzyjnego podejścia do lądowania (Precision approach radar, PAR).

Uzbrojenie tworzą trzy armaty morskie Oto Melara 76 mm/62 Strales, trzy systemy obrony bezpośredniej Oto Melara 25/80 RCWS z Oerlikon KBA 25 mm, dwie wyrzutnie wabików Oto Melara ODLS-20 oraz dwa ośmiokomorowe systemy VLS dla 16 pocisków Aster 15 i 30 lub 64 pocisków CAMM ER. Okręt może transportować 12 śmigłowców AgustaWestland AW101 lub zespół śmigłowców SH90A, AgustaWestland AW129D i samolotów F-35B. W skład wyposażenia wchodzi również dedykowany jednostkom powietrznym hangar, pomieszczenie szpitalne mające 700 m2 z 28 łóżkami, a także pokłady garażowe do transportu pojazdów, łącznie 1200 metrów długości ładunkowej.

nauta_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.