W związku ze spotkaniem prezydentów Finlandii i USA doszło 9 października do podpisania spodziewanej od pewnego czasu umowy na dostarczenie przez fińskie stocznie 11 lodołamaczy na potrzeby US Coast Guard. Wart 6 mld dolarów kontrakt stanowi dowód przyjacielskich relacji obu państw, acz wskazuje się, że skorzysta na tym bardziej branża stoczniowa zagraniczna, a nie amerykańska, niejako wbrew zapowiedziom Donalda Trumpa odnośnie „przebudzenia krajowych stoczni”.
Seaspan Energy (Seaspan) i Anew Climate (Anew) zawarły strategiczne porozumienie w sprawie dostarczania odnawialnego skroplonego gazu ziemnego (R-LNG) klientom na zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej.
Stocznia Seaspan Shipyards zrobiła kolejny krok naprzód w realizacji programu budowy Wielozadaniowych Lodołamaczy (MPI) dla Kanadyjskiej Straży Przybrzeżnej (CCG). Zakończone z sukcesem spotkanie dotyczące Przeglądu Projektu Funkcjonalnego pierwszej serii sześciu jednostek, które odbyło się 19 czerwca, otwiera drogę do rozpoczęcia prac nad rysunkami produkcyjnymi – czyli przygotowań do budowy.
Bollinger Shipyards, Rauma Shipyards, Seaspan Shipyards i Aker Arctic ogłosiły 29 lipca nawiązanie strategicznego partnerstwa w celu dostarczenia siłom amerykańskiej straży wybrzeża w zakresie arktycznych patrolowców, zdolnych do działania na mroźnych, północnych wodach. Jednocześnie podkreślają tu rolę transferu innowacji, technologii i doświadczenia projektowego niezbędnego do budowy lodołamaczy nowej generacji w USA.
Do portu mieszczącego się w ekwadorskim Guayaquil zawinął 9 maja kontenerowiec ONE Sparkle, pierwszy statek we flocie Ocean Network Express posiadający dwupaliwowy, ekologiczny napęd. Wydarzenie to ma świadczyć o aktywności przewoźnika z siedzibą w Singapurze w zakresie dekarbonizacji żeglugi.
W Singapurze odbyła się 14 lutego br. ceremonia chrztu nowego kontenerowca dla ONE, o nazwie ONE Sparkle. Statek ma wyróżniać się zaawansowanymi systemami środowiskowymi, zgodnymi z wizją dekarbonizacji transportu morskiego i ograniczania emisji CO2. Po dostarczeniu ma wzmocnić konkurencyjną pozycję firmy w zakresie usług, z myślą także o świadomych klientach.
W Vancouver odbyła się istotna uroczystość dla sił morskich Kanady. 13 grudnia odbył się chrzest przyszłego HMCS Protecteur, który stanie się największym okrętem floty. Ma stanowić istotne wzmocnienie zdolności logistycznych.
Niemiecki gigant żeglugi poinformował 28 listopada, że zawarł umowę z Goldwind, globalnym partnerem strategicznym w dziedzinie czystej energii. Firma z siedzibą w Pekinie ma zapewnić dostawę 250 000 ton zielonego metanolu rocznie. W zamierzeniu ma zapewnić to nawet oszczędność 400 000 ton emisji CO2 rocznie. Zyska na tym flota armatora, w której skład wchodzą kolejne statki napędzane tym surowcem.
Glamox, jedna z wiodących na świecie firm oświetleniowych, zabezpieczyła kontrakty na oświetlenie morskie na 19 nowych statków budowanych dla kanadyjskiej straży przybrzeżnej w dwóch stoczniach w Kanadzie. Umowa jest jednym z największych kontraktów na oświetlenie morskie, jakie kiedykolwiek otrzymała firma, obejmującym łącznie ponad 24 000 lamp LED i stanowi ważną część inwestycji w odnowienie floty kanadyjskiej straży przybrzeżnej.
Sektor samochodowców jest na fali. Napędza go w dużej mierze chińska produkcja samochodów elektrycznych. Operatorzy statków do przewozu nowych aut chcą wykorzystać dobre wiatry, starając się zwiększyć i zoptymalizować swoją flotę. Wallenius Wilhelmsen właśnie ogłosił, że będzie miał statki o rekordowej pojemności.
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim
Energetyka w punkcie zwrotnym - za nami 42. EuroPOWER & OZE POWER
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana