Opublikowany właśnie raport firmy DNV wskazuje, że rosnące wymagania środowiskowe oraz zakładany cel zerowej emisji netto w sektorze morskim ponownie przyciągają uwagę do napędu jądrowego – mimo że od ponad 40 lat nie powstał komercyjny statek handlowy z takim napędem. Technologia jądrowa może stać się jednym z elementów transformacji energetycznej w żegludze. Koszt rocznego leasingu średniej wielkości reaktora szacowany jest na ponad 16 mln USD.
USA i Korea Południowa zawarły porozumienie, na mocy którego ten drugi kraj będzie mógł pozyskać technologie umożliwiające budowę okrętów podwodnych z napędem jądrowym. W ten sposób zwiększy się grono państw, które będą posiadały te potężne jednostki, posiadające niemal nieograniczony zasięg działania. To element większego porozumienia, dotyczącego współpracy na rzecz rozwoju branży stoczniowej i technologicznej w obu państwach.
Japoński koncern Mitsui O.S.K. Lines (MOL) ogłosił 8 września, że uzyskał wstępne zatwierdzenie (approval in principle, AiP) od towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd's Register (LR) dla dwóch nowych, różnych projektów gazowca. Wyróżniać je ma także wykorzystanie w nich systemu napędowego wspomaganego wiatrem Wind Challenger.
Korea Atomic Energy Research Institute (KAERI) oraz Samsung Heavy Industries ogłosiły, że uzyskały zgodę na projekt pierwszego na świecie gazowca LNG napędzanego zaawansowanym reaktorem modułowym typu MSR (Molten Salt Reactor).
Koreański kontenerowiec o napędzie jądrowym wykorzysta napęd od firmy Billa Gates'a. Wiceprezes HD Hyundai, Chung Kisun, spotkał się w Seulu z Gatesem, założycielem firmy energetycznej TerraPower, aby omówić plany przyspieszenia prac nad wdrożeniem małych reaktorów modułowych (SMR) w przemyśle morskim.
Gdy prezydent Rosji, Władimir Putin ogłaszał warte miliardy rubli inwestycje w branżę stoczniową i budowę setek statków i okrętów, chciał dowieść, że krajowe zakłady są w stanie przezwyciężyć sankcje i utratę wielu rynków zbytu. Jak się okazuje, niekoniecznie wszystko idzie po jego myśli.
Region Pomorski pomimo globalnych zawirowań zdaje się utrzymywać stabilną pozycję w zakresie inwestycji IT dzisiaj kojarzonych już głównie z branżą chipów, procesorów i półprzewodników, a także energetyką odnawialną. Wskazuje na to choćby struktura gospodarcza regionu i jego udział w globalnym handlu.
Według amerykańskich mediów, Shell analizuje możliwość przejęcia konkurencyjnego BP. Połączenie obu olbrzymich koncernów zaowocowałoby powstaniem energetycznego giganta o wartości przekraczającej 266 mld dolarów.
W połowie maja Tallinn będzie gospodarzem międzynarodowych targów technologii obronnych i bezpieczeństwa, których celem jest zacieśnienie współpracy między sektorami zbrojeniowymi z krajów regionu Morza Bałtyckiego, tj. Niemiec, Szwecji, Finlandii, Estonii, Litwy, Łotwy i Polski a także z innymi sojusznikami NATO.
Polityka prezydenta Donalda Trumpa przeciwko operatorom statków wyprodukowanych w ChRL może sprawić, że do doków stoczni Republiki Korei napłyną nowe zamówienia. Analitycy VesselsValue ustalili, że do marca 2025 r., wartość zamówień przemysłu stoczniowego Korei Południowej przekroczyła już 138 mld dolarów. Dominują statki z sektor LNG. Wartość portfela zamówień oszacowano na 71,3 mld dolarów. Jest to około 52% całkowitej wartości zamówień Korei Południowej.
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Umowa USA i Korei Pd. wywoła efekt nuklearnego domina?