Korea Atomic Energy Research Institute (KAERI) oraz Samsung Heavy Industries ogłosiły, że uzyskały zgodę na projekt pierwszego na świecie gazowca LNG napędzanego zaawansowanym reaktorem modułowym typu MSR (Molten Salt Reactor).
To historyczne osiągnięcie może zrewolucjonizować sektor morski, przyczyniając się do osiągnięcia neutralności węglowej w transporcie morskim. Projekt, który otrzymał zezwolenie amerykańskiej administracji (Approval in Principle od American Bureau of Shipping) oraz państwa bandery Liberii, opiera się na innowacyjnym reaktorze solnym o mocy cieplnej 100 MWth. W przeciwieństwie do tradycyjnych reaktorów jądrowych wykorzystujących stałe paliwo, MSR stosuje mieszaninę paliwa nuklearnego i chłodziwa w formie ciekłej soli stopionej. Dzięki temu statek będzie mógł działać przez cały okres eksploatacji bez konieczności wymiany paliwa, co znacząco zmniejszy koszty utrzymania i przestoje operacyjne.
"Będziemy kontynuować nasze wysiłki, aby rozwijany przez nas MSR przyczynił się do osiągnięcia neutralności węglowej w sektorze morskim" – powiedział Jin Young Cho, dyrektor instytutu badań nad zaawansowanymi reaktorami w KAERI.
Pojemność ładowni LNG to 174 000 m³ i jest standardowa dla konwencjonalnych przewoźników LNG tej klasy, co pozwala na transport dużych ilości gazu skroplonego, w odróżnieniu od większych Q-Max o 266 000 m³. Atomowy gazowiec ma mieć do 300 m długości i ok. 45 szerokości. Zanurzenie to 11 m.
Inicjatywa jest wspierana przez Ministerstwo Nauki i Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych Korei oraz Ministerstwo Oceanów i Rybołówstwa. Koncepcyjny projekt reaktora morskiego MSR ma zostać ukończony do przyszłego roku. Globalna premiera koncepcji statku odbyła się na targach Gastech 2025, które odbywają się właśnie w Mediolanie we Włoszech
Poniżej schemat reaktora. Źródło: Korea Atomic Energy Research Institute (KAERI).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów