Pokaźny żuraw offshorowy wyprodukowany przez polską firmę Protea popłynął już na platformę HVAC BorWin5 u wybrzeży Niemiec, gdzie zostanie zainstalowany.
Adm. Nicolas Vaujour, szef sztabu Marynarki Wojennej, ogłosił dopuszczenie do czynnej służby balistycznego okrętu podwodnego z napędem atomowym (sous-marin nucléaire d’attaque, SNA) Duguay-Trouin (S636). Jest to druga z serii sześciu jednostek typu Suffren, które do 2030 roku zastąpią starsze typu Rubis. Mają zapewnić Francji skuteczne odstraszanie nuklearne.
Gdyńska stocznia nawiązuje współpracę z Świdnicką Fabryką Lin i Drutu Linosteel Sp. z o.o. Dotyczy ona dostarczania wyposażenia potrzebnego do prac stoczniowych.
W stoczni Naval Group we francuskim Cherbourgu odbyła się ceremonia cięcia blach pod atomowy okręt podwodny (SSBN) trzeciej generacji. Wiąże się to z ambitnymi planami państwa, mającymi na celu zapewnienie mu zdolności w zakresie odstraszania nuklearnego przez cały XXI wiek.
Globalny handel morski węglem przyspieszył w ostatnich miesiącach 2023 r. i powrócił do poziomu obrotów sprzed pandemii. W okresie styczeń–grudzień 2023 r. światowe przewozy węgla morzem wzrosły o 6% r/r do 1 341,2 mln ton (bez kabotażu), na podstawie danych dotyczących śledzenia statków z AXS Marine – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. W ubr. wzrósł również światowy popyt na stal do 1,8% w 2023 r. do 1,814 mld ton. i w 2024 r. o 1,9% – czytamy w lutowym raporcie Światowego Stowarzyszenia Stali (WSA - Worldsteel).
Firma przeładunkowa Bulk Cargo – Port Szczecin, operująca w portach Szczecin i Świnoujście, ma za sobą niezły rok. Ze względu na nowe inwestycje wkrótce jednak wyniki firmy mogą być jeszcze lepsze.
Yara Eyde – tak nazywać się będzie pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany amoniakiem. Powstanie w Chinach i docelowo będzie pływał między Norwegią i Niemcami.
W 2023 r. globalne bezpośrednie inwestycje zagraniczne wzrosły o 3%, co zdaniem UNCTAD jest efektem mniejszych obaw przed recesją. W biznesie morskim inwestorzy byli aktywni szczególnie w sektorze Oil & Gas oraz produkcji owoców morza, turystyce, morskim transporcie i portach. Sektor morskiej energetyki wiatrowej przeżywał natomiast niespodziewane wycofywanie się z kontraktów, o czym pisaliśmy na łamach GospodarkaMorska.pl.
W dniu 18.01.2024 r. w Spółce Restrukturyzacji Kopalń (SRK) w Bytomiu odbyło się spotkanie z pond 40 kandydatami do drugiej edycji przełomowego programu "Wiatr - Kopalnia możliwości". Inicjatywa, zrealizowana przez EDF Renewables Polska we współpracy z firmą szkoleniową Vulcan Training & Consultancy oraz SRK, oferuje górnikom wyjątkową szansę na przekwalifikowanie się w zakresie obsługi i serwisu instalacji lądowych farm wiatrowych.
W ramach gotowości operacyjnej 12 stycznia tego roku okręt podwodny zdolny do ataków balistycznych (sous-marin nucléaire d’attaque, SNA) Améthyste (S605) przeprowadził ostatnie ćwiczenia torpedowe modelu F17.2. Było to ukoronowanie lat utrzymywania zdolności w związku z użyciem tej broni i ciągłości rozwijania niezbędnej wiedzy specjalistycznej dla załóg łodzi podwodnych.
Grupa Budimex wśród wykonawców elektrowni jądrowej w Polsce
Minister obrony Wielkiej Brytanii potwierdza budowę nowych okrętów dla piechoty morskiej
Wspólne ćwiczenia sił morskich USA i Tajwanu. Rośnie współpraca obu państw w obliczu zagrożenia ze strony Chin
OSW: niemieckie porty morskie są w kryzysie, notują spadki przeładunków
Polski Dzień Morza w Budapeszcie z udziałem przedstawicieli branży portowej
Eco Edison, statek serwisowy Ørsted oficjalnie ochrzczony