Na przykładzie polskich portów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa widać, jak pełna wątków może być dyskusja o korelacji portów i miast, w których się znajdują. Jeden z paneli dyskusyjnych podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025 będzie temu tematowi poświęcony.
10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!
Kontenerowiec Ever Lunar czekający w piątek na wejście do portu w Peru pogubił kontenery na kotwicowisku. Niespodziewane ruchy statku mogły być spowodowane trzęsieniem ziemi w Rosji, które spowodowało tsunami m.in. na Kamczatce.
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
Linie kontenerowe osiągnęły sprzedaż netto 26,8 mld USD w III kw i wynik ten może być niewiele gorszy w IV kwartale 2025 r. Wzrost sprzedaży o 164% w porównaniu z drugim kwartałem ubr., to wynik trzeciego kwartału 2024 r. Wyniki ekonomiczne operatorów kontenerowców w 2024 r. są odwrotnością trendu obserwowanego w 2023 r., kiedy zyski spadały w ciągu roku, gdy zakłócenia po pandemii złagodniały, kończąc się stratą w wysokości 700 mln USD w czwartym kwartale – zauważa John D. McCown, niezależny ekspert żeglugowy.
Nurkowie z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku usunęli stare sieci, liny oraz przynęty wędkarskie z konstrukcji XVII w. wraku "Solen" zalegającego na dnie Zatoki Gdańskiej. W trakcie prac przesunęli wrak w miejsce, w którym był w latach 70. XX wieku.
Zapraszamy do odsłuchania nowego odcinka podcastu ETA.fm, który jest podsumowaniem kolejnych tygodni 2024 [CW33'24 & CW 34'24]. Głównym tematem dzisiejszego materiału będą związki zawodowe w Stanach Zjednoczonych, które zapowiadają strajki w 6 największych portach, podając jako jedne z swoich wymagań wzrost wynagrodzenia pracowników portowych o 76%. Indie również zapowiadają swoje strajki w 13 głównych portach.
Włoska firma podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę trzech nowych statków wycieczkowych dla marki Carnival Cruise Line. Zamówienie dotyczy nowej serii jednostek napędzanych LNG, największych statków kiedykolwiek zbudowanych przez Fincantieri jak i włoską branżę stoczniową.
Polacy nie stanęli na podium podczas mistrzostw Europy w wioślarstwie morskim w Gdańsku. W beach sprincie, który w igrzyskach Paryżu jest konkurencją pokazową, a za cztery lata w Los Angeles zawodnicy będą walczyć o medale, Maria Taczek i Adam Bujnowski odpadli w ćwierćfinale.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”