• <

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025. O koegzystencji portów i miast

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025. O koegzystencji portów i miast

Na przykładzie polskich portów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki państwa widać, jak pełna wątków może być dyskusja o korelacji portów i miast, w których się znajdują. Jeden z paneli dyskusyjnych podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025 będzie temu tematowi poświęcony.

Wszyscy już chyba zauważyli, że od kilku lat Polska zwraca się ponownie w stronę morza. Widać to coraz bardziej w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, gdzie znajdują się najważniejsze porty morskie w kraju. Ale wraz z ich rozwojem, wraz z kolejnymi inwestycjami i rosnącymi przeładunkami, pojawiają się nowe tematy w rozmowie o współpracy lub przynajmniej pokojowej koegzystencji portów i miast.

Miasta mają własne potrzeby i stawiają własne warunki, które porty – siłą rzeczy – muszą wypełniać. Najmocniej widać to w Gdyni: tamtejszy port znajduje się w zasadzie w sercu miasta, jest z każdej strony obrośnięty tkanką miejską. Ale nawet tam, gdzie porty są bardziej oddzielone od osiedli mieszkaniowych nie może obyć się bez zdrowych relacji. To miasta dostarczają pracowników do portów, są ważne w rozwoju okołoportowych usług i biznesu. Porty natomiast są czynnikiem stanowiącym o rozwoju przemysłu i usług w miastach, co przekłada się na ich przychody.

Nie brakuje jednak tematów spornych, większych i mniejszych. Porty to hałas, czasami także zanieczyszczenia, o czym przekonał się przed kilkoma laty Port Gdańsk podczas tzw. „kampanii węglowej” – zwiększony import i składowanie węgla w porcie spowodowało pylenie na osiedlach mieszkalnych. W Świnoujściu trwa konflikt z miastem dotyczący projektu budowy Portu Zewnętrznego, który ostatnio wyewoluował do projektu Przylądku Pomerania. W Gdyni, gdzie port zewnętrzny jest również planowany, podczas budowy na pewno również nie zabraknie utrudnień i skarg ze strony mieszkańców. Nie raz zresztą już zdarzało się, że ciężarówki jadące w stronę terminali portowych korkowały miasto ze względu na niewystarczającą sieć drogową.

O tym wszystkim rozmawiać będą goście Piotra Pawłowskiego, prezesa Rady Interesantów Portu Gdynia, podczas poświęconego portom morskim panelu dyskusyjnego w trakcie Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2025. 

– Tematem tegorocznego panelu portowego będzie współzależność pomiędzy miastem i portem. Czy miasto czerpie jakiekolwiek korzyści z tego, że sąsiaduje z portem? Poruszone będą tematy związane zarówno z kwestiami stricte finansowymi, jak i kwestiami organizacyjno-funkcjonalnymi. Czy ta korelacja pomiędzy portem i miastem jest nadal możliwa? Czy ta współpraca jest w ogóle na dzień dzisiejszy osiągalna? O tym wszystkim, mam nadzieję, dowiemy się podczas najbliższego Forum – zapowiada Piotr Pawłowski.

Tradycyjnie już dla agendy Forum Gospodarki Morskiej Gdynia panel portowy będzie jednym z pięciu. Ponadto w planie są dyskusje o biznesie w żeglarstwie, logistyce morskiej, energetyce odnawialnej i cyberbezpieczeństwie w gospodarce morskiej. Podczas głównej części wydarzenia natomiast przedstawiony zostanie projekt budowy nowej jednostki szkoleniowej dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jak również koncepcje dotyczące zmniejszenia emisji w żegludze. 

Forum Gospodarki Morskiej 2025 odbędzie się 10 października w Centrum Konferencyjnym Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Wstęp na wydarzenie jest darmowy, obowiązuje jednak internetowa rezerwacja miejsc


SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.