Firma Echandia została wybrana do dostarczenia nowego systemu akumulatorów dla promu Ellen, obsługiwanego przez Ærøfærgerne w Danii, będącego też pierwszym na świecie tego rodzaju statkiem dalekosiężnym, wpisując się w dekarbonizację żeglugi. Planowane uruchomienie nowego systemu akumulatorów nastąpi w maju 2026 roku.
Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.
Zarówno Koalicja Obywatelska, jak i Prawo i Sprawiedliwość poświęciły znaczną uwagę gospodarce morskiej podczas swoich ostatnich kongresów programowych. Politycy podkreślali strategiczne znaczenie Bałtyku dla rozwoju gospodarczego, energetycznego i obronnego kraju.
W dniach 6–7 października 2025 roku Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni stał się centrum europejskiej debaty o przyszłości skroplonych paliw gazowych. IX Konferencja PPLNG i bioLNG zgromadziła międzynarodowych ekspertów, menedżerów oraz decydentów, którzy zgodnie podkreślali, że LNG i bioLNG to nie paliwa przejściowe, lecz strategiczne ogniwa bezpiecznej i niskoemisyjnej gospodarki energetycznej Europy.
10 października w Gdyni ponad 2 tysiące przedstawicieli branży morskiej spotkało się na Wspólnej Kaczce już po raz 25. Jak każdego roku, była to wyjątkowa okazja do rozmów, nawiązania nowych kontaktów, ale także celebracja osiągniętych wspólnie celów i zrealizowanych projektów.
Tegoroczni laureaci Złotych Kotwic na Baltexpo to głównie firmy znane na rynku, ale wśród nagrodzonych znalazł się też polski startup. Wszyscy wyznaczają trendy w polskiej gospodarce morskiej. Wręczenie Złotych Kotwic odbyło się w czasie zakończonych właśnie targów BALTEXPO w Gdańsku.
SoftBank Group poinformował o zawarciu ostatecznej umowy dotyczącej przejęcia działu robotyki ABB za kwotę 5,375 miliarda dolarów, co stanowi przełomowy krok w ambitnym dążeniu prezesa Masayoshi Sona do tego, co nazywa „Fizyczną Sztuczną Inteligencją” – połączeniem sztucznej inteligencji z rzeczywistymi aplikacjami robotyki. Transakcja jest krytycznie ważna dla branży morskiej.
Trzy promy linii Balearia będą pływają już wyłącznie na bio-LNG. Ale tylko do grudnia.
W ramach realizacji projektu wyposażenia mostka nawigacyjnego promów typu RoPax budowanych w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A., firma Enamor Sp. z o.o została zaangażowana do dostawy systemów nawigacji i komunikacji. System nawigacyjny został oparty o rozwiązanie firmy Nacos Marine – platformy rozwiązań Nacos Platinum.
Przewoźnik Stena Line poinformował, że zawarł kontrakt z duńską gminą Frederikshavn z myślą o obsłudze promowej tamtejszego portu, w tym terminalu promowego. Ma to stanowić kolejny rozdział długoletniej współpracy, pieczętując ją kolejne 50 lat.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Broń laserowa dla Royal Navy. Ponad 300 mln funtów na uzbrojenie do zwalczania dronów
Europejscy liderzy odpowiedzieli na amerykański plan pokojowy dla Ukrainy
Rosja wysłała samochody do Kuby. W porcie w Hawanie wyładowano auta „Moskwicz”
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona