• <
nauta_2024

Oni "podbili" BALTEXPO. Złote Kotwice, czyli kierunek na nowoczesność

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Oni "podbili" BALTEXPO. Złote Kotwice, czyli kierunek na nowoczesność

Tegoroczni laureaci Złotych Kotwic na Baltexpo to głównie firmy znane na rynku, ale wśród nagrodzonych znalazł się też polski startup. Wszyscy wyznaczają trendy w polskiej gospodarce morskiej. Wręczenie Złotych Kotwic odbyło się w czasie zakończonych właśnie targów BALTEXPO w Gdańsku. 

Andrzej Bojanowski, prezes MTG podkreśla, że targi mają wyjątkowy charakter. Odnotowano przyrost wystawców i odwiedzających, formuła imprezy została poszerzona. - Oprócz wystaw i debat mamy 2 dni tematyczne, dzień bezpieczeństwa oraz dzień edukacji i kariery. To jest niezwykle ważne rozwinięcie imprezy ułatwiające komunikowanie najważniejszych zjawisk - mówi portalowi Gospodarka Morska Andrzej Bojanowski, prezes Międzynarodowych Targów Gdańskich. - Po targach chcemy wydać raport w którym opiszemy najważniejsze wątki dyskusji i wnioski z nich płynące. Dużo i dobrze dzieje się w polskiej gospodarce morskiej, ale może trzeba się przyjrzeć, gdzie uprościć przepisy, sprawdzić co się dzieje z tą repolonizacją i lokalnymi łańcuchami dostaw. I to będzie dodatkowa wartość płynąca z tych targów. 

Jednym z ważniejszych wydarzeń na BALTEXPO było wręczenie prestiżowych nagród branżowych. 

W kategorii Przemysł Okrętowy nagrody otrzymały Grupa Kapitałowa REMONTOWA HOLDING SA, za prom RoPax NB101, którego budowę ukończyła Gdańska Stocznia Remontowa SA dla spółki Polskie Promy oraz do spółka Polska Grupa Zbrojeniowa SA za program Miecznik, który stymuluje rozwój branży morskiej i militarnej. PGZ wygrała także w kategorii Militaria, także dzięki Miecznikowi. 

W kategorii Offshore „Złotą Kotwicę” dostała firma PORR SA za budowę terminalu w Świnoujściu, jako zaplecza logistycznego i energetycznego dla rozwijającego się sektora offshore wind na Bałtyku. W kategorii Infrastruktura laur otrzymały ponownie firma PORR SA za rozbudowę części morskiej terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu. 

- Kiedyś patrzyliśmy z zazdrością na zachód na jakość wykonywanych tam prac infrastrukturalnych. Ale dziś nie powinniśmy mieć żadnych kompleksów, infrastruktura w Polsce budowana jest na światowym poziomie. Nie tylko nie mamy czego się wstydzić, ale mamy realne powody do dumy - mówi w rozmowie z Gospodarka Morska Piotr Kledzik, prezes zarządu PORR Polska. - Jednocześnie trzeba mówić jasno o wyzwaniach, a takim wyzwaniem jest np. brak wykwalifikowanych pracowników w naszym kraju. Budowanie zespołów i ich utrzymanie to dziś strategicznie ważne zadanie. 

Drugim nagrodzonym w kategoria infrastruktura była stocznia CRIST SA za jednostki NB101 i NB103, które zostały zaprojektowane i zbudowane do budowy podmorskiego tunelu drogowo-kolejowego pod cieśniną Bełt Fehmarn, który ma połączyć Danię z Niemcami.

Pojawiły się na targach także nowości. AFLEET otrzymała Złotą Kotwicę w kategorii startup. Jest to nowatorski startup wdrażający nowoczesną, bezzałogową platformę pływającą do badań morskich, m.in. dna morskiego. Jej najważniejszą cechą jest łatwość dostosowania do oczekiwań klienta. 

- My udostępniamy platformę, na której można zamontować bardzo różne czujniki, urządzenia, narzędzia. Wyposażenie platformy zależy od potrzeb firmy zamawiającej - mówi Maksymilian Ananiew - co-founder / ceo spółki. Ananiew podkreśla, że stosowanie autonomicznych jednostek powoduje znaczące oszczędności dla użytkowników, nie pogarszając jakości wykonywanych prac. W przypadku start upów kluczowym pytaniem zawsze jest - kiedy zobaczymy realne wdrożenie pomysłu. W przypadku AFLEET może to nastąpić już w najbliższych miesiącach, spółka jest na ostatniej prostej do podpisania pierwszej umowy. 

Za Innowacje nagrodę dostała ponownie Stocznia CRIST SA, również za projekt jednostek NB101 i NB103, których innowacyjność polega na połączeniu wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania, co zapewnia dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych na morskim dnie.

W kategorii Żegluga Śródlądowa laureatem została spółka Navishipproject za innowacyjny projekt pchacza śródlądowego o niskim zanurzeniu, przeznaczonego do pracy z barką lub pontonem.

Wręczono także nagrodę "personalną" w kategorii Osobowość Roku uhonorowany został Arkadiusz Marchewka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedzialny za sprawy gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.


etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.