Trzy promy linii Balearia będą pływają już wyłącznie na bio-LNG. Ale tylko do grudnia.
Hiszpańska firma żeglugowa Balearia podała, że trzy eksploatowane przez nią promy od września do grudnia 2025 będą korzystać wyłącznie z bio-LNG w charakterze paliwa. Wszystkie trzy wytypowane statki to jednostki dwupaliwowe: Margarita Salas, Abel Matutes oraz znany w Polsce Rusadir.
Przewoźnik podał, że zagwarantował sobie dostawy bio-LNG, które wystarczą tym jednostkom do grudnia. Wolumen ten, dostarczony w ciągu czterech miesięcy, odpowiada 13% zużycia LNG przez cały tabor Balearii w zeszłym roku.
Wykorzystanie bio-LNG nie wymaga większych zmian w systemach napędowych statków przystosowanych do korzystania z klasycznego LNG. Bio-LNG powstaje z odpadów organicznych i gwarantuje mniejsze emisje gazów cieplarnianych. Dla linii żeglugowych wykorzystanie tego paliwa ma być krokiem w przód do osiągnięcia zerowej emisji netto.
Jeden ze wskazanych przez Balearię promów, Rusadir, był w 2023 bohaterem plotek głoszących o możliwym dołączeniu do floty jednego z polskich przewoźników. Statek powstawał jako Honfleur w niemieckiej stoczni Flensburger Schiffbau-Gesellschaft i miał być gotowy jeszcze w 2019. 187-metrowy Ro-Pax miał obsługiwać trasę Portsmouth – Caen w barwach Brittany Ferries. Stocznia jednak nie ukończyła statku z powodu problemów finansowych, a przewoźnik finalnie wycofał się ze zlecenia. W 2020 roku niemiecki zakład splajtował, prom przeholowano do norweskiej stoczni Fosen Yard, gdzie został dokończony i przeszedł testy morskie. W tym samym czasie w polskich mediach pojawiły się informacje, że statkiem mogą być zainteresowane linie Polferries. Plotki podsycił fakt, że po pewnym czasie prom trafił do gdyńskiej stoczni Nauta na ostatnie prace przygotowawcze. Okazało się jednak, że jego nowym operatorem została hiszpańska Balearia, a w Gdyni statek został oficjalnie przemalowany i przygotowany do wejścia na trasę Melilla – Malaga.
Zobacz też: Rusadir wypłynął z Nauty na szerokie wody
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów