Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Północnokoreańskie władze nie dają o sobie zapomnieć w kwestii modernizacji sił morskich. W ubiegłym tygodniu miało miejsce ogłoszone szumnie chrzest i wodowanie najnowszego okrętu nawodnego we flocie tego państwa, klasyfikowanego jako niszczyciel Choe Hyon. 25 kwietnia pojawiły się jego zdjęcia podczas prób morskich, w trakcie których przeprowadzono strzelanie rakietowe. Wzbudziło to zainteresowanie, rozpoczynając też szereg dyskusji i spekulacji.
Północnokoreańskie media poinformowały o prowadzonych pracach na rzecz wzmocnienia swojego potencjału morskiego. W związku z tym zaprezentowały nowe okręty, przy czym największe zainteresowanie budzi pierwszy raz pokazana podwodna, mająca posiadać napęd jądrowy. W ten sposób ma stanowić próbę dogonienia potencjału morskiego południowego sąsiada. Zdaniem specjalistów z Seulu i Waszyngtonu tego rodzaju okręt może stanowić poważne zagrożenie, nawet jeśli technologicznie odstaje od konkurentów.
Prezydent Republiki Litewskiej Gitanas Nausėda wziął udział w ceremonii przeniesienia własności gazowca LNG Independence na Litwę, która odbyła się w Kłajpedzie, 6 grudnia. Statek, który przybył do Kłajpedy dekadę temu, ma zapewniać niezależność energetyczną kraju i regionu. W wydarzeniu wzięli przedstawiciele państw nadbałtyckich. Polskę reprezentował prezydent Andrzej Duda.
Międzynarodowa Izba Żeglugi ( International Chamber of Shipping, ICS), Wspólnota Bahamów i Republika Liberii przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) szczegółową propozycję dotyczącą Funduszu Żeglugi Zeroemisyjnej w celu przyspieszenia przejścia na zerową emisję do 2050 roku. Ma on zachęcać do produkcji i stosowania paliw oraz technologii morskich o zerowej emisji gazów cieplarnianych oraz zapewnić miliardy dolarów na wsparcie transformacji energetycznej w krajach rozwijających się.
W ocenie ekspertów ośrodka analitycznego GlobalData, rozwinięty w pełni sektor offshore wind może być cennym dodatkiem do miksu energetycznego USA, które pod prezydenturą Joe Bidena wyznaczyły cel neutralności klimatycznej. Warunkiem jest likwidacja m.in. barier regulacyjnych oraz wsparcie rodzimego przemysłu.
Od czasu użycia pierwszego pływającego LiDARu (ang. Floating Light Detection and Ranging) do pomiaru prędkości wiatru na morzu, około dekady temu, odnotowano znaczące postępy w rozwoju technologii pływających LiDARów. Technologia ta dojrzała komercyjnie. Nieufność i sceptycyzm części branży wobec „nowego” zauważalnie zmalały. Deweloperzy projektów morskich farm wiatrowych w końcu przestali się jej bać.
W dniach 3 i 4 listopada br. odbyła się druga edycja międzynarodowej konferencji młodych naukowców i inżynierów aktywnych w sektorze technologii morskich i okrętownictwa. Tym razem odbyła się pod nazwą PostGradMarTec 2021 i była kontynuacją konferencji zainicjowanej w zeszłym roku przez polskich okrętowców jako „KORAB CEMT Young 2020”.
Duński potentat Ørsted jest pierwszą firmą energetyczną na świecie z długoterminowym, opartym na naukowych podstawach celem neutralności klimatycznej. Potentat wiatrowy chce zrealizować swoje ambicje do 2040 roku. Jego zamierzenia są zgodne z założeniami Porozumienia Paryskiego.
Według najnowszego raportu Offshore Renewable Energy Catapult (ORE), do 2050 roku rynek robotyki w sektorze energetycznym będzie wart 8,4 mld funtów i może stać się niezbędny do utrzymania i sukcesu kluczowych systemów źródeł odnawialnych.
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Władze Iranu zwolniły tankowiec zatrzymany wcześniej przez Strażników Rewolucji
Ostatni okręt kontrowersyjnej serii już w służbie w siłach morskich USA. Co dalej z serią Independence?
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim