Wojna w Ukrainie i sankcje nałożone na import surowców z Rosji przyspieszają transformację energetyczną. Jak podkreśla Polska Akademia Nauk, droga energia wymusza radykalną poprawę efektywności energetycznej i przyspiesza rozwój OZE we wszystkich sektorach gospodarki. Odnawialne źródła nie są bowiem obarczone kosztami paliw i CO2. Z drugiej jednak strony dekarbonizacja i Zielony Ład mogą prowadzić do protestów kolejnych, obok rolników, grup społecznych.
W I kw. br. spadł powtarzalny zysk EBITDA Segmentu Energetyki Odnawialnej Grupy PGE - do 379 mln zł wobec 436 mln zł w I kw. roku ubiegłego - poinformowała m.in. w poniedziałek spółka. Wyjaśniła, że wynikało to z niższych przychodów z energii elektrycznej w związku z niższymi cenami na rynku.
Peel Ports Group, drugi co do wielkości operator portowy w Wielkiej Brytanii, planuje stworzenie pierwszego ekologicznego korytarza żeglugowego między Wielką Brytanią a Irlandią. Inicjatywa ta, realizowana we współpracy z firmą NatPower Marine, obejmuje budowę komercyjnej sieci ładowania elektrycznego dla statków i pojazdów. Inwestycja w infrastrukturę ładowania, kosztująca około 127 milionów dolarów, obejmie osiem portów w Wielkiej Brytanii i Irlandii.
Norweski gigant energetyczny oraz partnerzy postanowili zainwestować ponad 12 mld koron norweskich w dalszy rozwój infrastruktury gazowej w prowincji gazowej Troll West. Przyspieszy to wydobycie ze złoża, a tym samym utrzyma obecny wysoki poziom eksportu gazu z obszarów Troll i Kollsnes do 2030 roku.
Norweski certyfikator DNV potwierdził, że podczas żeglugi w sprzyjających warunkach nowoczesne żagle zapewniają zmniejszenie zużycia energii nawet o 32% podczas pokonywania mili morskiej. Dowodem tego jest ożaglowanie WindWings, zainstalowane na masowcu MV Pyxis Ocean, zarządzanym przez MC Shipping Singapore Branch i wyczarterowanym przez Cargill. Statek ten jakiś czas temu można było zobaczyć w Porcie Gdynia.
Mitsui O.S.K. Lines (MOL) i Electric Power Development (J-Power) porozumiały się w sprawie instalacji systemu napędowego Wind Challenger, który przekształca energię wiatru w siłę napędową, na masowcu Kurotakisan Maru III. Instalacja żagla jest zaplanowana na II poł. 2025 roku.
Współpraca dotycząca statków została podpisana przez CMB.TECH i Damen 23 maja w Albwardy Damen w Szardży w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wcześniej zawarcie umowy w tej sprawie miało miejsce podczas 27. Międzynarodowej Konwencji Holowników i Ratowników (ITS) w Dubaju.
Firma działająca w sektorze morskiej energetyki wiatrowej składa zamówienie na budowę trzeciego statku klasy A przeznaczonego do prac morskich. Podpisuje także umowę na rezerwację statku instalacyjnego z nieujawnionym klientem, zabezpieczając zdolności produkcyjne dla przyszłych projektów o wartości do 700 milionów euro.
Dla BNP Paribas rok 2023 upłynął pod znakiem jednoczesnego przyspieszenia finansowania przeznaczonego na energię niskoemisyjną i wycofania finansowania na poszukiwanie i produkcję paliw kopalnych. Przy okazji publikacji Raportu Klimatycznego 2024 Grupa podjęła nowe zobowiązania w trzech wysokoemisyjnych sektorach działalności transportu lotniczego i morskiego oraz nieruchomościach.
Ponad 80 gości ze świata polityki, biznesu i władz świętowało 21 maja oficjalną ceremonię wmurowania kamienia węgielnego pod NeuConnect w Wilhelmshaven-Fedderwarden. Oznacza to rozpoczęcie budowy połączenia międzynarodowego NeuConnect. Ma być to kamień milowy w realizacji prywatnie finansowanego niemiecko-brytyjskiego połączenia elektroenergetycznego o wartości 2,8 mld euro (2,4 mld funtów). Jego otwarcie jest planowane na 2028 rok.
Vessev wprowadza na rynek pierwszy na świecie elektryczny wodolot turystyczny
Konferencja PSEW2024: transformacji energetycznej Polski nie będzie bez energii z wiatru
AI w spedycji – szansa czy zagrożenie?
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW21'24 - MeetUp ETA.fm w O4 Coworking
Zbliża się finał sprawy kontrowersyjnego jachtu. W tle wieloletnie śledztwo, Władimir Putin i luksusowe wyposażenie
Ruszyły zapisy do VIII Żeglarskiej Parady Świętojańskiej