• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Statek badawczy Uniwersytetu Gdańskiego wyrusza celem zbadania tajemnic wód arktycznych

rk

27.05.2024 11:27 Źródło: Uniwersytet Gdański
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Statek badawczy Uniwersytetu Gdańskiego wyrusza celem zbadania tajemnic wód arktycznych

Partnerzy portalu

Fot. Uniwersytet Gdański

Już za tydzień R/V Oceanograf ponownie wypłynie poza Morze Bałtyckie. Celem wyprawy jest miasto Bodø, leżące w północnej Norwegii za kołem podbiegunowym. Znajduje się tam Uniwersytet NORD, jedna z uczelni partnerskich SEA-EU.

W ramach rejsu r/v Oceanograf odwiedzi także inne szkoły wyższe związane z europejskim sojuszem, Uniwersytet Kiloński i World Maritime University in Malmö.

– Cieszę się, że r/v Oceanograf już po raz drugi stanie się symbolem europejskiej współpracy i jedności – powiedział Rektor UG prof. Piotr Stepnowski.

Dziennik pokładowy z podróży będzie prowadził znany powieściopisarz Zygmunt Miłoszewski, który wsiądzie na pokład statku UG.

– Pojechać w nieznane, zobaczyć, odkryć, opowiedzieć, zachwycić świat. Dlatego – oraz ponieważ jestem zakochanym w Skandynawii żeglarzem, bez momentu zawahania zgodziłem się pojechać jako kronikarz w badawczy rejs statku r/v Oceanograf na daleką Północ – mówi pisarz.

Poza uczelniami SEA-EU w rejs zaangażowany jest także Instytut Oceanologii PAN, którego doświadczony w wyprawach arktycznych statek r/v Oceania będzie prowadził badania równolegle z jednostką badawczą UG.

Wyprawę można śledzić na profilu European University of the Seas SEA-EU Uniwersytet Gdański oraz na stronie: barc.ug.edu.pl

R/V Oceanograf to specjalistyczny statek naukowo-badawczy, wykonujący szerokie spektrum pomiarów związanych ze środowiskiem morskim. Jest to najnowocześniejsza jednostka badawcza w basenie Morza Bałtyckiego, wykonująca zadania na rzecz nauki, jak i gospodarki morskiej. Posiada certyfikaty żeglugi międzynarodowej.
Jednostka jest wyposażona w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody mórz oraz oceanów. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna. Ze względu na rozległy zakres badań, które są prowadzone przy użyciu statku m.in.: badania dna morskiego, badania batymetryczne, badania chemiczne, badania geologiczne, jest jednostką wielozadaniową.

Na statku zastosowano dwukadłubową konstrukcję – typu katamaran, która minimalizuje kąt przechyłu co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu. Długość jednostki wynosi 49,5 metra, szerokość 14 metrów a zanurzenie dwa metry. Wyporność maksymalna to ok. 792 ton. Napęd jest dieslowo-elektryczny, składają się na niego cztery zespoły prądotwórcze, dwa o mocy 420 kW i dwa mniejsze 225 KW, pędniki strumieniowo-azymutalne, a także pędniki tunelowe i dziobowe. System dynamicznego pozycjonowania umożliwia stabilne utrzymywanie statku w miejscu bez potrzeby opuszczania kotwicy oraz zapewnia swobodne obracanie wokół własnej osi.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.