Ponad sześć lat temu, w głowach kilku studentów z Politechniki Gdańskiej zrodziła się niezwykła idea: stworzyć łódź solarną, która będzie latać. Ta śmiała wizja, która początkowo mogła wydawać się nierealna, stopniowo zaczęła się materializować, mimo licznych wyzwań koncepcyjnych, technologicznych i jakościowych. Dziś, dzięki nieustępliwej pracy i determinacji zespołu KSTO Korab z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG, możemy podziwiać efekty ich wysiłków w postaci wodolotu Solar.
Solar to wodolot w pełni zasilany energią słoneczną, pochodzącą z siedmiu paneli słonecznych umieszczonych na pokładzie. Unoszenie się nad wodą umożliwia technologia płatów nośnych, tzw. hydroskrzydeł (hydrofoil). Skrzydła te generują siłę nośną, która wynosi wodolot ponad taflę wody, znacznie zmniejszając opory, co pozwala osiągać większe prędkości przy mniejszym zużyciu energii. Dzięki tej technologii Solar może przemykać nad falą oraz ma lepszą zwrotność, co daje jej przewagę nad konwencjonalnymi łodziami, które są bardziej podatne na zafalowanie i mają bardziej ograniczony promień skrętu.
Choć fazy koncepcyjna i badawcza prac nad wodolotem zaczęły się jesienią 2017 rok, to start budowy łodzi został rozpoczęty pod koniec 2021 roku. Proces ten był wielokrotnie opóźniany przez pandemię, co znacząco wpłynęło na tempo realizacji projektu. Mimo to, zaangażowanie społeczności akademickiej, a także liczne wsparcie osób z zewnątrz sukcesywnie przynosiło kolejne rezultaty. Przez lata wielu studentów i entuzjastów brało udział w projekcie, wnosiło swoje pomysły i pomagało w realizacji. Obecnie, w stałym zespole znajduje się 11 osób, ale przy projekcie pracowało łącznie nawet ok. 25 byłych i obecnych studentów.
Praca nad wodolotem obfitowała w wyzwania, z których jednym z największych było zaprojektowanie systemu sterowania przednimi płatami nośnymi. Złożona fizyka zjawiska, praca pomiędzy wodą a powietrzem oraz duże siły generowane na elementach układu wymagały wielu miesięcy badań, symulacji CFD i modeli matematycznych.
7 czerwca, po wielu godzinach przygotowań i kalibrowania systemów, sternik Piotr Pruszko odkręcił manetkę i wszyscy obserwatorzy z zapartym tchem oglądali, jak Solar unosi się nad wodą, tnąc lustro wody jedynie wspornikami płatów nośnych i nartami. To był moment spełnienia marzeń dla całego zespołu.
„Testy, które odbyły się w piątek, były przede wszystkim odpowiedzią na najważniejsze pytanie: czy Solar lata? Cudownym uczuciem było zobaczyć efekt naszej pracy unoszący się nad wodą.” – powiedział Aleksander Longa, przewodniczący KSTO Korab.
Na początku lipca przyszedł czas na ostateczny test najnowszego Wodolotu, sprawdzający jego możliwości w praktyce. 8 lipca ekipa GUT Solar Boat Team wróciła z Monaco Energy Boat Challenge — największych i najbardziej prestiżowych zawodów łodzi solarnych na świecie. Zawody te, rangi mistrzostw świata, gromadzą drużyny z pięciu kontynentów rywalizujące w trzech klasach: Solar Class, Energy Class i Open Sea Class.

Dla zespołu z KSTO Korab to drugi udział w zawodach w Monako, po debiucie w 2015 roku, kiedy to zajęli 4. miejsce. Tym razem łódź przeszła gruntowne zmiany: nowy kadłub, lżejsze i sprawniejsze panele słoneczne, nowy napęd i zestaw akumulatorów, a przede wszystkim hydroskrzydła, które znacząco zmniejszyły opory.
Przygotowania do startów trwały ponad jeden dzień, po czym zespół przystąpił do testów na wodzie. Warunki na otwartym morzu były bardzo trudne, z wysokimi falami, co znacznie utrudniało stabilność łodzi.
Pierwszy dzień wyścigów rozpoczął się paradą łodzi, a następnie konkurencjami. Problemy techniczne zmusiły zespół do powrotu do padoku przed pierwszym startem. W konkurencji Speed Record, mimo trudności z silnikiem, zespół uplasował się na 8. miejscu. Najlepszy wynik osiągnęli w slalomie, zajmując 7. miejsce, a całe zawody zakończyli na 10. pozycji.
Monaco Energy Boat Challenge było niesamowitym doświadczeniem dla zespołu, dającym impuls do dalszej pracy nad ulepszaniem łodzi. W długiej perspektywie zespół już myśli o kolejnej wersji „solara” z Gdańska, aby zdobywać wyższe lokaty na przyszłych zawodach.

Ile można zarobić na statku? Nawet 10 tys. euro miesięcznie
00:01:39
Tak rozkłada się ciało w głębi oceanu (wideo)
Na „Titanicu” byli pasażerowie z Polski
Pracowniczki platformy wiertniczej: Dziwne jest nie to, że tu jesteśmy, tylko to, że nas tu wcześniej nie było
Ogromne lodowe kule nad Bałtykiem. Skąd się wzięły?
00:01:35
Statek kosmiczny obcych czy nazistowski bunkier pod wodą? Dziwne odkrycie w głębinach Bałtyku
Latarnie Gospodarki Morskiej 2021 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
"Spotkanie po latach". Pokład Sokoła zwiedził były dowódca okrętu z czasów jego służby pod norweską banderą
Wynalazek UMG opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy
Nietypowy wyraz francusko-polskiej współpracy. Powstał atomowy okręt podwodny… z klocków. Jest do kupienia
Trwa ogólnopolski konkurs Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na nazwę dla następcy Daru Młodzieży
UMG uczcił 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości
Bezpieczeństwo w przemyśle i logistyce morskiej: system LOTO i sorbenty – inwestycja decydująca o sukcesie operacyjnym