Znajdująca się w Gdyni placówka muzealna przekazała w zawiadomieniu o wyborze najkorzystniejszej oferty. Już wiadomo, kto podejmie się niezwykle trudnego i odpowiedzialnego zadania, jakim będzie przetransportowanie byłego okrętu podwodnego typu Kobben z Portu Wojennego Gdynia do przygotowywanego dla niego suchego doku nieopodal wejścia na gdyńską plażę.
Postępowanie o numerze ZP/02/MMW/2023 miało tytuł "Transport morski i lądowy eksponatu – okrętu podwodnego typu Kobben na ekspozycję plenerową Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, na stanowisko wzdłuż Bulwaru Nadmorskiego". Jak wynika z dokumentu, transportu morskiego podejmie się Trend Projekt Sp. z o.o. Sp. komandytowa, natomiast lądowego Poleko Budownictwo Sp. z o.o. W uzasadnieniu podano, że Działając na podstawie art. 239 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych wybrano oferty najkorzystniejsze, na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w dokumentach zamówienia. Wybrane oferty nie podlegają odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 ustawy PZP oraz zostały złożone przez wykonawcę, który spełnia warunki udziału w postępowaniu określonym w dokumentach zamówienia.
W trakcie przetargu brano pod uwagę cenę, doświadczenie koordynatora transportu morskiego i lądowego, przy czym w przypadku tego drugiego także w zakresie minimalnej wagi oraz gabarytów. Oferenci wycenili (brutto) zlecenie na odpowiednio 953 250 i 1 997 986,47 zł. Oznacza to, że całe przedsięwzięcie będzie kosztować niemal 3 mln zł, niemniej to te propozycje uznano za najbardziej odpowiednie. Co istotne, obie firmy będą musiały z sobą współpracować, przede wszystkim przy wyjątkowo trudnym momencie przetransportowania mierzącego 47,4 metra i ważącego nawet 360 ton kadłub z wody (transportowanego najprawdopodobniej z użyciem barki bądź pływającego doku) na ląd.
Operacja będzie również wyjątkowym dla Gdynian i turystów wydarzeniem, gdyż nie co dzień można zobaczyć transport okrętu drogą lądową. W przeszłości podobną podróż pokonał, w 2011 roku, eks-Kobben, dostarczony Polsce przez Norwegię jako rezerwuar części zamiennych dla czterech pozostałych jednostek proj. 207, które służyły pod biało-czerwoną banderą. Trafił przed budynek Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte w Gdyni, służąc potem do nauki przyszłych oficerów morskiego rodzaju sił zbrojnych. Mimo różnic, jak krótsza trasa, mniej przeszkód w terenie i brak transportu drogą morską, doświadczenie z tamtego przedsięwzięcia może okazać się przydatne. Nawet bardziej spektakularne akcje odbywały się również w innych krajach, czego przykładem była opisana podróż ex-U17 z nabrzeża do Technik Museen Sinsheim Speyer położonego w głębi Niemiec, która odbywała się na trasie liczącej kilkaset kilometrów, poprowadzonej zarówno przez rzeki, jak i drogi obok zabudowań miejskich i wiejskich, urastając do rangi wydarzenia społecznego.
Były okręt został w 2020 roku przekazany (na mocy umowy z Ministerstwem Obrony Narodowej podpisanej dwa lata wcześniej) do muzeum, aby stał się stałą atrakcją dla zwiedzających i swoistą platformą edukacyjną, pozwalającą zapoznać się lepiej z tematem broni podwodnej. Będzie zagłębiony w budowli hydrotechnicznej zlokalizowanej obok wejścia do muzeum, naprzeciwko otwartej na świeżym powietrzu wystawy wyposażenia i broni okrętowej. Turystom umożliwi się więc zapoznanie zarówno z jego zewnętrznym wyposażeniem, jak i tym wewnątrz.
Uczynienie z ORP Sokół atrakcji turystycznej spotkało się z ciepłym
przyjęciem, zarówno wśród "podwodników", tj. osób służących, bądź mających
za sobą służbę na okrętach podwodnych, jak i entuzjastów tematyki militarnej. Z racji na skalę oraz cenę jest
to jedna z największych (jeśli jak dotąd nie największa) z inwestycji w najnowszej historii gdyńskiego
Muzeum Marynarki Wojennej od czasu otwarcia w nowym obiekcie w 2012
roku. O samym ex-okręcie, jak i procesie przebudowy pod kątem nowej roli, można przeczytać tutaj.
Niezwykłe zabytki odkryte podczas remontu Żurawia
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Konferencja poświęcona morskiej flocie handlowej pod narodową banderą w murach Wydziału Nawigacyjnego UMG
20-lecie Polski w UE. Zwiedzanie latarń morskich 1 maja za złotówkę
Jak przetrwać i ratować na morzu? Ćwiczenia i badania na Bałtyku z udziałem studentów i pracowników uczelni morskich
Historia kołem się toczy. XVII-wieczny festyn pod Gdańskim Żurawiem