• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126

25.04.2024 12:52 Źródło: Thales, Damen Naval
Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126

Partnerzy portalu

Fot. Damen Naval

Firma Thales otwiera w holenderskim Hengelo centrum testowe, w którym będzie integrować i sprawdzać systemy do planowanych fregat typu F126 dla Marynarki Wojennej Niemiec (Deutsche Marine). Otwarcie obiektu oznacza kolejny etap w budowie tych okrętów, jak i istotne wsparcie dla zatrudnienia i innowacji technologicznych w Holandii, co odbywa się we współpracy z Damen Naval.

Z tej okazji odbyła się 23 kwietnia uroczystość z udziałem reprezentantów firm Thales i Damen oraz innych, zaangażowanych podmiotów, a także przedstawicieli niemieckich i holenderskich władz, w tym Federalnego Urzędu ds. Wyposażenia, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacyjnego Bundeswehry (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr, BAAINBw) oraz niemieckiej kadry morskiej. Tę ostatnią reprezentowali wiceadm. Christopher Müller-Meinhard i kadm. Andreas Czerwinski.

Obiekt znany jako "Rozszerzone Centrum Testowe Thales" (Extended Thales Testing Centre) ma oferować fizyczne środowisko do współpracy, innowacji i współtworzenia rozwiązań, które będą odpowiadały potrzebom klienta. Budynek jest wyposażony w wiele stanowisk testowych dla systemów okrętowych, czujników i innego sprzętu. Co więcej, zostanie tutaj zweryfikowana i przeprowadzona integracja systemu misji z systemem zarządzania walką TACTICOS. Dzięki temu, obok testów nad nowoczesnymi systemami okrętowymi przez pracowników Thales to miejsce również będzie wykorzystywane do szkolenia kadr okrętowych.


Fregaty F126 będą dużymi okrętami wielozadaniowymi, większymi nawet od wprowadzanych obecnie do służby jednostek typu F125 Baden-Württemberg. Mają wyróżniać się się zdolnością do intensywnej eksploatacji, w tym długotrwałego przebywania poza portem, wykonując zadania na morzu.  Ich długość ma wynosić 166 metrów, a wyporność 9 900 ton, co będzie je czynić porównywalnymi z jednostkami klasy niszczyciel. Z racji automatyzacji oraz wykorzystywania nowoczesnych technologi, fregaty będą obsadzone przez mniej liczne załogi, liczące 140 oficerów, podoficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania dodatkowych 70 w zależności od celów misji. Jednocześnie każdy okręt ma mieć także załogę rezerwową o tej samej wielkości, aby utrzymać pełną operacyjność także w trakcie długookresowej służby poza portem, zapewniając stale zdolność okrętu do wykonywania zadań zgodnie z jego przeznaczeniem. W wyposażeniu znajdzie się m.in. system zarządzania walką CMS Thales Tacticos, wielofunkcyjny system radiolokacyjny Thales APAR Block 2, radar Hensoldt TRS-4D i anteny ścianowei klasy AESA. Napęd (pozwalający osiągnąć prędkość do 26 węzłów) mają stanowić cztery agregaty prądotwórcze i dwa elektryczne silniki napędowe.

Na uzbrojenie ma się składać działo morskie Otobreda 127/64 z amunicją kierowaną Vulcano, osiem wyrzutni przeciwokrętowych Kongsberg NSM Block 1a, 16 wyrzutni Mk41 VLS dla 64 pocisków obrony powietrznej średniego zasięgu ESSM Block 2B, dwie wyrzutnie RIM-116 RAM CIWS, armaty automatyczne Rheinmetall MLG  27 mm oraz ciężkie karabiny maszynowe Leonardo 12,7 mm. W wyposażeniu każdego okrętu znajdą się również śmigłowiec NH90 Sea Tiger i bezzałogowy statek powietrzny Saab Skeldar UAV.

W grudniu ub. r. w stoczni Peene w niemieckim Wolgast odbyła się ceremonia cięcia blach pod budowę pierwszej z czterech zaplanowanych, wielozadaniowych fregat dla niemieckich sił morskich. Mają one wzmonić potencjał Niemiec na morzu oraz stanowić kluczową rolę dla rozwoju przemysłu stoczniowego. Głównym wykonawcą przedsięwzięcia jest Damen Naval, a partnerem projektu NVL Group.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.