• <
szkoła_morska_w_gdyni_980x120_gif_2020

Muzealna droga ORP Sokół. Początek nowego etapu życia okrętu

Strona główna Edukacja Morska, Nauka, Szkoły Morskie, Praca na Morzu Muzealna droga ORP Sokół. Początek nowego etapu życia okrętu

Partnerzy portalu

Muzealna droga ORP Sokół. Początek nowego etapu życia okrętu - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Wedle zapowiedzi jeszcze w tym roku ma się rozpocząć nowa "służba" ORP Sokół, okrętu podwodnego typu Kobben, który do 2018 roku służył pod biało-czerwoną banderą. Trwają prace nad uczynieniem z niego wyjątkowego eksponatu Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Na terenie PGZ Stocznia Wojenna trwają intensywne prace nad przeobrażeniem jednostki w obiekt muzealny, który zostanie udostępniony zwiedzającym. Były okręt został w 2020 roku przekazany (na mocy umowy z Ministerstwem Obrony Narodowej podpisanej dwa lata wcześniej) do muzeum celem utworzenia z niego stałej atrakcji dla zwiedzających. Docelowo ma stanąć w centrum Gdyni, nieopodal zacumowanego przy nabrzeżu ORP „Błyskawica”. Będzie zagłębiony w budowli hydrotechnicznej w suchym doku. Turystom umożliwi się zapoznanie zarówno z jego zewnętrznym wyposażeniem, jak i wewnątrz okrętu.

Służba w zanurzeniu


ORP Sokół miał za sobą długą drogę wojskowej służby.  W latach 1967-2001 znajdował się w wyposażeniu Królewskiej Marynarka Wojenna Norwegii (Sjøforsvaret) jako KNM Stord (S-308). Następnie został przekazany wraz z czterema innymi okrętami typu Kobben polskiej Marynarce Wojennej w ramach utrzymania zdolności polskich sił podwodnych w związku z wycofaniem starszych, poradzieckich jednostek proj. 641. Miały być także pomostowym rozwiązaniem przed wdrożeniem budowy nowoczesnych okrętów podwodnych, znanym potem jako program Orka, a także wdrożyć polskich marynarzy do służby na sprzęcie zgodnym z wytycznymi i procedurami NATO. ORP Sokół (294) był pierwszym z Kobbenów, na którym w 2002 roku podniesiono polską banderę. Wraz z kolejnymi służył w Dywizjonie Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów.

Z racji na to, że program Orka nie wyszedł nawet poza koncepcje, służba czwórki okrętów (piąty, znany jako Jastrząb-Kobben służył jako rezerwuar części zamiennych i nigdy nie wszedł do służby, a potem stał się obiektem naukowym przy Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni) przedłużyła się. Choć w opinii samych marynarzy były to jednostki odporne na awarie, ich wiek budził obawy o bezpieczeństwo załóg. Zwracano uwagę na osiągnięcie granicy czasu eksploatacji, a dalsza groziła rosnącymi trudnościami. Z tego powodu od 2017 roku rozpoczęto stopniowe wycofywanie okrętów typu Kobben ze służby, poczynając od ORP Kondor w 2017 roku. Rok później banderę opuszczono na ORP Sokół. Pozostałe okręty, ORP Bielik i ORP Sęp pozostawały w służbie do 2021 roku i od tego czasu w Dywizjonie Okrętów Podwodnych 3. Flotylli Okrętów pozostał tylko okręt typu Kilo ORP Orzeł, notabene pozostający od dłuższego czasu w remontach.

Gospodarka Morska
Służby Prasowe 3. FO

Życie po życiu


Dwa lata po ostatnim spuszczeniu biało-czerwonej bandery, rozpoczęła się nowa droga ORP Sokół. Jednostka została w 2020 roku przekazana, na mocy umowy z Ministerstwem Obrony Narodowej podpisanej dwa lata wcześniej, do Muzeum Marynarki Wojennej celem utworzenia z niego stałej atrakcji dla zwiedzających. Niedługo potem odholowano ją z Portu Wojennego Gdynia na obszar PGZ Stocznia Wojenna, gdzie rozpoczął się kolejny etap prac, mających na celu utworzenie z niej ekspozycji muzealnej.

Na początku przedsięwzięcia przygotowano projekt 3D tego, jak okręt ma prezentować się jako eksponat, a także miejsce, gdzie się znajdzie. Docelowo zostanie umieszczony w w budowli hydrotechnicznej w suchym doku. Turystom umożliwi się zapoznanie zarówno z jego zewnętrznym wyposażeniem, jak i wewnątrz okrętu. To miejsce znajduje się nieopodal Nabrzeża Pomorskiego, gdzie cumuje okręt-muzeum ORP Błyskawica, służący jako oddział tego samego muzeum. Warto tu nadmienić, że pojawiały się pogłoski, iż ORP Sokół również zostanie zacumowany przy nabrzeżu. Wymagałoby to jednak wielu dodatkowych kosztów, w tym utrzymywania na nim stałej obsady, czuwającej nad jego stanem.

Podczas prac modernizacyjnych i konserwatorskich wykonano otwory komunikacyjne w kadłubie, które będą służyły jako wejście i wyjście dla zwiedzających. Usunięto także elementy wyposażenia z lewej burty. Wśród nich był silnik, który przystosowano do wyeksponowania w placówce muzeum. Stworzone miejsce pozwoli na swobodne przejście przez całą długość okrętu, a także możliwość zapoznania się zresztą wyposażenia. W tym celu wyeksponowano również resztę sprzętu. Wykonano m.in. model torpedy z układem wsuwania i wysuwania na zewnątrz, przy użyciu mechanizmów stosowanych przez członków załogi, tzw. torpedowców. Dokonano konserwacji osprzętu zewnętrznego, jak antena, lampy sygnalizacyjne, peryskop i radar. Będzie możliwe zademonstrowanie ich działania. Docelowo na pokładzie okrętu pojawią się też materiały edukacyjne i informacyjne.

Po wyciągnięciu z wody przed stoczniowcami pojawiło się wyzwanie związane z konserwacją zewnętrznej części kadłuba. Tym bardziej, że w przyszłości, stojąc na powietrzu, będzie stale narażony na czynniki zewnętrzne. W tym celu dokonano całkowitej naprawy stanu powierzchni zewnętrznych okrętu, łącznie z końcowym malowaniem oraz wypolerowano śrubę napędową. Dzięki temu były ORP Sokół ma prezentować się tak, jak w czasach swojej świetności.

Obecnie główne prace na okręcie zostały zakończone, nie mniej pewne przedsięwzięcia wykończeniowe zostaną zrealizowane po usadowieniu jednostki w suchym doku. Sam transport będzie wyzwaniem z racji na gabaryty (45 metrów długości oraz wagi ponad 360 ton), nie mniej już takie przedsięwzięcie realizowano. W 2011 roku z Portu Wojennego Gdynia do stanowiska na terenie AMW przetransportowano Jastrząb-Kobben. Istnieją więc znane rozwiązania i procedury. Tym bardziej, że podobne prace związane z aranżacją dawnego okrętu na eksponat muzealny wykonywano m.in. w Norwegii i Niemczech, notabene w przypadku jednostek podobnych rozmiarami jak polskie Kobbeny.

Gospodarka Morska
Muzeum Marynarki Wojennej

Patrząc w przeszłość, spoglądając w przyszłość


Uczynienie z ORP Sokół atrakcji turystycznej spotkało się z ciepłym przyjęciem, w tym wśród podwodników, tj. osób służących, bądź mających za sobą służbę na okrętach podwodnych. Będzie to jedna z największych inwestycji Muzeum Marynarki Wojennej w jego najnowszej historii od czasu otwarcia w nowym obiekcie w 2012 roku. Przedsięwzięcie dla niektórych osób ma symboliczne znaczenie, gdyż ma oznaczać smutny koniec trwającej nieprzerwanie od ponad 90 lat służby okrętów podwodnych w polskiej Marynarce Wojennej, jako że jej miejsce znajdzie się w muzeum. Z drugiej strony jednak może wzbudzić większe zainteresowanie znaczeniem i rolą sił podwodnych dla bezpieczeństwa państwa, budując przekonanie o potrzebie ich posiadania. Co jakiś czas pojawiają się wszak głosy, także ze strony polityków i wojskowych, podważających zakup okrętów, jak pokazały emocje wokół ruszenia z programem Miecznik, tj. budową wielozadaniowych fregat. Stąd z jednej strony, dzięki takiemu eksponatowi, może wzrosnąć świadomość społeczna, w efekcie czego jakiś czas po rozpoczęciu nowego etapu „życia” ORP Sokół usłyszymy o ruszeniu z programem Orka, bądź o zakupie okrętów w ramach przedsięwzięcia pomostowego. Ale kiedy któreś z nic się stanie, niestety wciąż trudno powiedzieć. Pozostaje mieć nadzieję, że w niedalekiej przyszłości.

Gospodarka Morska
Muzeum Marynarki Wojennej

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.